3 land på en dag

Czech Republic's flag
Europe » Czech Republic » Prague
July 6th 2014
Published: July 6th 2014

Så vi kom til Dresden kl 10 og låste inn sekkene våre i et skap. Vi spiste frokost nr.2. Den første var på toget fordi jeg sovnet og trodde klokken var mer en den var, så da tvingte jeg oss til å spise frokost, en etterhvert oppdaget Synnøve at jeg hadde tatt feil av tiden. Etter den andre frokosten gikk vi som vanlig på sightseeing. Dresden har en slik rolig og avslappet atmosfære, selv om det er overfylt av turister. Det var akkurat det vi trengte ettersom vi fremdeles var trøtte etter togturen. Vi sovnet til og med i en park, i solen. Og jeg er blitt solbrent på skuldrene, der sekken skal være..... Lovely!

Elven Elbe er en halv inntørket elv som deler den nye og gamle delen av Dresden. På toget til Praha møtte vi en mann som skulle padle med kajakk oppover Elbe, fra et sted i Tjekkia.

I løpet av vår tid i Tyskland og Polen har folk konstant snakket til oss på tysk eller polsk og alle er så ivrige og entuastiske, med et smil om munnen, at det er vanskelig å avbryte Og noen ganger er det rett og slett umulig, ettersom i maser i et sett. Når vi først får sagt at vi ikke snakker deres språk kan de fleste ikke snakke engelsk og slutter å snakke.

På toget til Praha kom det en veldig hyggelig konduktør og ønsket oss velkommen til Tjekkia. Og da han så på billettene våre at vi var norske begynte han å snakke norsk. Det var kjempe koselig :-)

Elven Vltava renner gjennom Praha og legger et spesielt preg på byen, med sine mange broer. Ikke minst den eldste broen, Charles broen! Både i 2002 og 2013 gikk Vltava over sine breder og la deler av Praha under vann.

Hostelet viste seg og være et sommer hostel på en skole, så det var ganske enkelt, men koselig. På fellesrommet spilte vi bordtennis og ble kjent med to engelskmenn, Charlie og Lucian, som tok oss med til the beergarden. Der rakk vi akkurat å ta en øl før de stengte, så vi gikk tilbake til hostelet og tok en øl der før vi gikk å la oss.

Dagen etter sov vi ganske lenge før vi dro på sightseeing. Praha er en vakker by med flotte bygninger og store shopping-gater.... Og en del oppoverbakker! På toppen av en haug ligger Prahas slott, og der i fra får man en fantastisk utsikt over Praha med all sin praktfullhet. Vi klarte selvfølgelig å gå feil, så vi havnet et stykke utenfor selve sentrum, så vi fikk oss en kjempe fin tur langs elven uten at det var oversvømt av turister. På kvelden fikk vi vite at Charlie og Lucian skulle opp i the beergarden for å se på kamp, og de lurte på om vi ville være med. Da vi kom opp der (det ligger også på en haug) var det overfylt med folk, så vi så egentlig ikke kampen, bare hørte på folk som jublet og heiet. Senere dro vi inn til byen for å finne et utested som resepsjonisten hadde anbefalt. Charlie var ansvarlig for kartlesningen, så vi endte opp med å gå rundt i sirkler i små creepye bakgater. Men til slutt fant vi fram og det var egentlig ikke så bra så vi gikk videre mot et annet sted. Men, igjen, var det Charlie som "visste" veien. Etter et par sirkler gikk Lucian og jeg for å spørre noen politimenn om veien. Da trakk den ene frem mobil og begynte å leite etter stedet på google. Det var skikkelig komisk. Etter en del leiting og etter å bli vist i forskjellige retninger hver gang vi spurte noen om veien, kom vi fram. Det var et helt greit sted. Så var det bare å komme seg tilbake til hostelet! På den tiden av døgnet gikk heller ikke trikken. Men etter en times gåtur og en del diskusjoner om hvilke vei vi skulle gå (som Charlie og jeg alltid tapte (med god grunn)mot Lucian og Synnøve) kom vi oss tilbake. Der spilte vi litt kort før vi gikk å la oss.

Dagen etter tok vi det helt rolig. Vi bare ruslet rundt i byen, vindushoppet og så på folk. Senere på dagen ble vi med til skikkelig hipstersted med de engelske vennene våre, for å ta en øl. Det var inne på et sykkelverksted, med springfjær fra en madrass som pynt og fikk servert øl i mugger fordi de ikke hadde nok ølglass til alle fire. Så gikk vi tilbake til hostelet for å spille litt kort før vi skulle gå å legge oss. Men på hostelet møtte vi noen amerikanere, så en rolig slutt på kvelden, endte opp med noen heftige drikkeleker. Litt senere kom det noen hollendere og vi spilte around the table med bordtennisen. Det var sykt morsomt. Så det ble seint den kvelden også.... Og veldig tungt dagen etterpå og komme seg opp av sengen for å rekke toget videre til Wien.

CS -Cecilie

Tot: 0.066s; Tpl: 0.01s; cc: 7; qc: 45; dbt: 0.0429s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb