An beautiful Bulgarian trip!

Bulgaria's flag
Europe » Bulgaria » Vratsa Province
May 21st 2018
Published: May 24th 2018

Erik en ik werden uitgenodigd om samen met Kris & Dalliya in Bulgarije te klimmen. Kobe was er ook graag bij. Wij hadden tot nu toe weinig ervaring met klimmen in Oost-Europa, buiten Kalymnos (Griekenland). Kris & Dalliya regelden alles voor ons. Dit was een unieke ervaring voor ons. Wel leuk!

In de luchthaven van Sofia werden we opgewacht door Dalliya's vader. Hij verwelkomde ons zeer vriendelijk met transport, uitgebreid eten en drinken. De autorit van de luchthaven naar Sofia gaf wel direct een duidelijk beeld van de aanwezige armoede. Dit was aan de gebouwen, de wegen, de auto's, sommige mensen, ... te zien. Het "weten" en "zien" gaf ook hier weer een duidelijk gevoelsmatig contrast. Er werd mij later duidelijk gemaakt dat de toestand elk jaar aan het verbeteren is.

Het is een prachtig land! We werden door de vakantie heen verrast op een prachtige natuur, bergen, bossen, waterlopen, rotsen, veel verschillende vogelsoorten zoals de zwarte ooievaar, hop, gieren,... , schorpioenen, hagedissen, kleine bosmieren, slangen zoals de adder, geiten, schapen, hongerige langpootmuggen (of eerder langslurfmuggen!).... We hebben al vele dieren mogen aanschouwen door onze reizen heen , maar nog nooit zoveel verschillende op één lokatie.

Kris & Dalliya hadden een idyllisch hotelletje -Yainka- geboekt aan de buitenrand van de kleine stad Vratsa, het Chamonix van Bulgarije. Het hotel lag op 1,5u rijden van Sofia over soms zeer beschadigde wegen. Dus wel oppassen! Kris leende zijn auto aan ons en zelf reed hij met de auto van Dalliya's vader. Dit vergemakkelijkte het transport enorm. Dank je Kris!

De oneindige hoeveelheid klimroutes op wandelafstand van het hotel was aangenaam verrassend. Het hotel zelf was een kleine kikkeroase in de smalle vallei met een enorm gezellig houten terras. Elke morgen wakker worden van de kwakende kikkers. Zalig!

Een uitgebreid ontbijt-buffet met de nodige koffie en daarna klimmen!

De meeste avonden eindigden we in het hotel-restaurant met Dalliya als onze vaste tolk. Engels is er niet echt een gangbare taal met als gevolg dat ons Bulgaars moest groeien.... Niet echt gelukt tot op 5 woorden na. De Cyrilische taal kregen we niet gelezen. Het horen was niet echt beter. En om de misverstanden compleet te maken, knikken Bulgaren "ja" en "neen" omgekeerd. Na 10 dagen kreeg ik het knikken nog steeds niet onder de knie! Mijn coördinatie laat het niet toe!

Dalliya zorgde zeer goed voor ons en elke avond gingen we voldaan van tafel na uitgebreide salades en grote vleesmaaltijden. (Biefstuk is een mindere aanrader. Bulgaren bakken hun vlees meestal door en door.) Ook de zachte live-muziek zorgde voor een gezellige sfeer.

Elke dag klommen we met veel plezier. De hoeveelheid multipitchroutes met tradmateriaal zijn enorm. Maar aangezien we eerst op verkenning waren, bezochten we vooral de sportklimgebieden. We bezochten verschillende lokaties van Vratsa met onder andere "the little cave", enorm bekend onder de betere Bulgaarse klimmers. Vooral 7de en 8ste graad routes in overhang. Ook een ideale lokatie bij dreigende regen. Wel een warm gebiedje.

De meeste lokaties worden zowiezo te warm in de zomer, tot 40graden. Dan is klimmen eerder bakken. Nu hadden we dat gevoel ook al bij 30graden.

Drie multipitch-routes werden getakkeld door ons. Eén ervan werd heel episch! Erik stond aan de eerste relais, ik volgde en Kobe als laatste toen er een hevig onweer losbarste. Tegen de tijd dat we beneden aan de wand stonden waren we allemaal verzopen! Tropische regenbuien met hevig onweer waren hier niet vreemd. De weg stond op 10min compleet blank. Een grote hotelkamer kan dan als droogrek dienen...

Een andere klassieker werd een alpiene beklimming voor Erik en mij. Eerst 6 touwlengtes tot op de graat, dan graatoverschrijding met afdaling via-ferrata. Dan een morene-afdaling tot in de bossen... Een prachtige beklimming en niet zo evident.

De derde multipitch deden Erik en Kobe. Ze starten de moeilijkste multipitch van Bulgarije tot waar het ging. Ze hadden plezier!

Enkele andere klimlokaties waren verder buiten Vratsa, maximum 1u20 rijden. Zo zagen we ook iets meer van de omgeving. Hetgeen opvallend is, zijn de grote hoeveelheid aan vervallen en/of verlaten dorpen of woningen. De meeste bevolking van Bulgarije woont blijkbaar in Sofia. De oude vrachtwagens en de schattige Lada Niva's geven veel karakter aan de dorpjes.

"Bozhenitsa" was mijn favoriet, een zandsteengebied ipv de kalk zoals in de andere lokaties. Verder in Bulgarije kan je ook op graniet klimmen. Een land van variaties...

Maar zoals in elke lokatie vond je slabs, plaat, overhang, dak, crack... Voor iedereen was er wel iets leuks!

Zelfs met tropische regen konden we nog klimmen in de "Karlukova Cave". Een gigantische grote grot die zeer toeristisch is, maar enkele zeer mooie juweeltjes herbergt om te klimmen, zelfs een 9a door heel het dak en uitklimmend in een groot gat bovenaan.

"Lakatnik" was een zeer grote lokatie met zeer veel mogelijkheden, wel zeer warm. Oppassen met de zwaluwnestjes en de bijennesten!

Allemaal genoten we met volle teugen en iedereen vond zijn gading onder de klimroutes. De avonden brachten we gezellig samen door en elke morgen kwaakten we opnieuw...

Merci, Kris, Dalliya, Kobe en Erik.

Tot: 1.155s; Tpl: 0.078s; cc: 13; qc: 30; dbt: 0.0296s; 1; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.3mb