OSMANLI AVRUPA 'DA

June 16th 2012
Published: January 14th 2016

ROGOTIN-MOSTAR-ROGOTIN

GÜN 10 GÜNLERDEN CUMARTESİ:
Daha önce belirttiğim gibi.Rogotin. Mostar kavşağına çok yakın bir yerde…

Yola çıktım ve ağır ağır Bosna -Hersek hududunu buldum.
Zaten bu sabah ta 10 dakikalığına girip çıkmıştım..
Arama, sorma yok ..
Doğru Mostar' a yöneldim..
MIO (benim GPS ) merkezi tam çıkaramadı..
Karine ile merkeze yakın bir yerdeki bir benzinciye park ettim ..
Mostar Köprüsü yürüme mesafesinde…
Mostar, Bosna-Hersek'te ...Hersek bölgesinin en büyük şehri ve Bosna-Hersek Federasyonu'na bağlı Hersek-Neretva Kantonu'nun idarî merkezi olan kentidir
Neretva Nehri'nin kıyısında yer alan Mostar, aynı zamanda Hersek'in başkentidir.
105.000 nufuslu şehir, Bosna-Hersek'teki iç savaş sırasında büyük zarar görmüştür.
Şehre adını veren ünlü Mostar Köprüsü bu savaşta Hırvatlar tarafından yıkılmıştır
Savaş sırasında şehrin etnik yapısı değişti.
Müslümanlar Mostar'ın doğusunda, Hırvatlar batısında yaşamaya başladı.
Sırpların çoğu ise şehirden ayrıldı.
Savaştan sonra şehirde zarar gören binalar tamir, tarihi eserler restore edildi.
Avrupa Birliği restorasyon çalışmaları için 15 milyon dolar harcadı.
Bu arada yıkılan Mostar Köprüsü, ABD, Türkiye, Hollanda, İtalya ve Hırvatistan'ın katkılarıyla ER-BU adlı bir Türk şirketi tarafından aslına uygun olarak yeniden inşa edildi.
2005 tarihinde eski Mostar şehri, UNESCO tarafından Dünya Miras Listesine alındı.
Mimar Sinan'ın Kayseri doğumlu olması nedeni ile Mostar , Kayseri ile kardeş şehir ilan edilmiştir.
Hum tepe ile Velez dağı arasında akan Neretva 'da tarihte prehistorik dönemden bu yana yerleşim olduğu saptanmıştır.
Bu günkü kentin altında Roma kalıntıları bulunmuştur.
Mostar adına 1474 yılındaki yazılarda rastlamak mümkün.
Mostari ( köprü korucuları) demektir.
Osmanlı, 1468 yılında devreye giriyor..
Eldeki kaynaklara göre kent "çarşı" ve "mahalle" olarak ikiye ayrılmaktadır.
1488 de kent Köprühisar adını almıştır.
1520-1566 yıllarında kent gelişiyor ve tahta köprü yerini taş bir köprüye terkediyor.
Mimar Sinan ın bir öğrencisi olan Mimar Hayreddin tarafından çiziliyor ve Kanuni'nin emri ile 1566 da inşa ediliyor..
Köprü 28 m uzunluğunda ve 20 m yüksekliğindedir.
17 YY da Evliya Çelebi seyahatnamesinde şöyle yazıyor:
"Köprü bir kayadan diğerine uzanan gökkuşağına benzemektedir.
Allahın kıymetsiz ve zayıf kulu olarak ben, 16 ülke gezdim ,hiç bu kadar yüksek bir köprü görmedim..."
Avusturya Macaristan imparatorluğu, kenti ,1878 de ele geçiriyor ve 1918 e kadar elinde tutuyor.
İlk Kilisenin inşa tarihi, 1834 tür..
II dünya savaşından sonra, gülmeyiniz ama Mostar "oturak plastiği" imalinde temayüz ediyor…
1992-93 te Bosna-Hersek bağımsızlığını ilan edince, Sırplar şehri 18 ay kuşatıyorlar ..
3 nisan 1992 den itibaren bombalamaya başlıyorlar …
Dünya tarihi imalatçıları.....sizin yatacak yeriniz yok…
Yugoslavya gibi, tutkalla ulusları yan yana getiren çakma bir ülke imal ederseniz, sonunda tutkal dağılınca olacağı budur…
Bombalama sırasında başta Karagöz bey camii olmak üzere 15 cami..Fransisken manastırı,Katolik katedrali ve 50000 kitaplık kütüphane hasar görmüştür.
Hırvatlarla yaşanan bir çok acı olaydan sonra, bugün Bosna-Hersek'in parçası olarak yaşamını sürdürmektedir…
Köprünün üzerinde mutad fotoğrafları çektim..
Aklınızda olsun, eğer ayağınızdaki terlik ya da giydiğiniz herhangi bir ayakkabının altı kayıyorsa, köprü üzerinde yürümeniz zorlaşabilir..
Köprü ortasında her iki yakaya baktığınızda tiyatro dekoru gibi bir Osmanlı kasabası görüyorsunuz.
Türkler arasında burası pek inn olacak ki m2 ye 15 civarında Türk düşüyor…
Sanırsın ki haliç köprüsü üzerinde dolaşıyorsunuz…
Bir tek yara bandı satanlar eksik...
Köprüye giden yolda güzel bir kahvede kahvemi içtim..
İnternet te var..
Memlekete selamlar yolladım.
Bu kadar Mostar yeter dedim ...
Aracımı benzinciden aldım …
Yola düştüm ..
Hudutlarda yine arama yok,ama kuyruk var…
Geçtikten sonra, Neretva ile birlikte denize Adriyatiğe doğru akıyoruz…
İlgililenenler için, Rogotin-Mostar yolu Videosuna ilaveten ,
Her gün,günün karelerini toplayarak klip haline getirdim ve kolaylık olsun diye You tube'a koydum ...ilgileniyorsanız aşağıdaki linki tıklamanız yeterli:

Son söz :Nostaljik bir Osmanlı hayranlığınız varsa ziyaret etmenizde yarar var..

Rogotin-Mostar Yol Videosu :

Mostar Videosu :

şimdi ki hava durumu :

Tot: 0.093s; Tpl: 0.012s; cc: 13; qc: 29; dbt: 0.0494s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb