2.den - Presun do Sarajeva, stare mesto


Advertisement
Bosnia and Herzegovina's flag
Europe » Bosnia & Herzegovina » East » Sarajevo
July 1st 2015
Published: July 7th 2015
Edit Blog Post

Rano ma cakal prijemny sok. V izbe ja a dalsich 10 bab. Welcome in paradise 😊

Po rychlom zbaleni smer spolocenska miestnost spojena s kuchynkou. Na recepcii nikto, kukam na cas 6/30, ok pohoda, bus ma dojst az o 6/40. Kontrolujem opat cas, uz je 7/00 a nikto nikde. Mensia panika, co ak volali recepcnej na mobil a ta to nebrala. Tak vytacam cislo do gea tours (1,7€/min). Zistujem co a ako. Je mi vysvetlene, ze bus 6/40 este len vyrazal zo stanice, zavolaju mi ked budu pri hosteli.

Este cakam 5. min a idem radsej na ulicu.

Mensi problem som mal dostat sa von, bolo zamknute ale nastastie som na 3 pokus nasiel otvaranie dveri.

Minibus resp dodavka prisla 7/15. Uplne narvana. Uslo sa mi miesto v predu. Vedla mna dost velky chlap ,tak riadne natlaceny teda. Batoh som dal do batozinoveho priestoru.

Osadku tvoril postarsi vodic, 3 turci, bosniacky a bosniak.

Najskor sme sli smer novy sad po dialnici, cesta isla velmi rychlo, no z dialnici sme zosli a sli po klasickej ceste.

Skoro v kazdej dedinke to vyzeralo ako v Malej Maci pri ceste. Vsade predavali melony, zeleninu, ovocie.

Mensia zastavka na OMV pumpe, chcel som si kupit aj dake jedlo (na ranajky som mal len milu) ale nic tu poriadne nemali.

Prichadzaju hranice. Vodic vyzbieral pasy a ID karty. Na stranke spartaku bol oznam,ze so starymi obcankami nepustaju do bosny. Ktovie co ich viedlo k tomuto oznamu ,ktory sa nezakladal na pravde.

Vodic dava pasy colnikovy do okienka, ten kazdeho vola menom a kazdy sa mu ohlasuje, kedze mame tonovane skla colnik nevidi dozadu a tak nas odstavuju na bok. Po chvili prichadza colnicka a vsetkych kontroluje, hlavne turkov. Tadaaa vsetko ok a ide sa k dalsej hranici, bosniaci maju na haku.

V prvom meste vyhadzujeme mojho suseda, konecne mam kopu placu.

Turci reklamovali neaku peciatku v pase u vodica ,on ich odkazal na colnikov.

Benzin tu stoji okolo 1€.

Ako sme sli hlbsie do vnutrozemia otvarali sa pred nami paradne hory, cesta sama serpentina. Tu by sa jazdilo na motorke. Uplna bomba.

Pri ceste skoro v kazdej restiky opekali telacinku. Mnam dobre to vypadalo aj som rozmyslal,ze si dam ale este som nemal bosnianske prachy.

Na poslednej zastavke sofer zistuje kde chceme vystupit, kazdy mu dava svoju ulicu, on to hadze do gps a moze sa ist.

Kedze sme boli este v republike srbskej vsade srbske vlajky a dvojnapisy. Azbuka vs latinka. Ako sme sa blizili k sarajevu bolo vidiet po ceste viac a viac mesit.

Prvych vyhadzujeme v meste turkov, po par metroch sofer vyhadzuje aj mna, ukazuje mi ,ze mam ist furt rovno a narazim na svoje ubytko.

Idem podla instrukcii s tym,ze pre istotu zhavim gps ale nebolo treba hned na druhy pokus nachadzam svoju ulicku a hostel srce sarajeva (na bookingu to bolo v anglictine heart of sarajevo ,tak pre ludi co neovladaju slovansky jazyk mozno aj zmetenie).

Co sa tyka gps, tak sygic ma uplne nahovno mapu bosny a hercegoviny, len jedna ciara a hotovo, v zalohe som mal pre to oruxmap. Tam boli mapy uplne paradne.

Na recepcii si baba bere moju obcanku, ide mi ukazat izbu (8 dorm, share wc + kupelka). Zistujem, ze sem ma prist dalsi slovak. Zeby dalsi futbalovy fanatik?

Po zabydleni smer mesto, na recepcii si vyzdvihujem obcanku, platit budem az neskor bo este furt nemam peniaze. Neskor zistene,ze sa dalo platit aj eurami.

V meste ,ktore podla mapy vyzeralo obrovske ale je uplne mini,vsetko v pesej dostupnosti, zacinam hladat zmenarne. Nikde nic sa mi nedari. Az zbadam banku, tak idem skusit dnu. Predomnou jeden clovek, kurz 1,956, po prichode k okienku zistujem kolko dostanem za 100€ , rovnych 194,5 BAM. Ukazujem na tabulu, chlapik hovori,ze poplatok. Tak nic , idem o dum dal.

Postupne prechadzam asi 4 zmenarne, kurzi v rozmedzi 1,935 - 1,946, tak prachy menim v poslednej. Oficialny kurz je 1,956 ale dali si poplatok 1BAM.

Z ATM som nechcel tahat, bo isto by mi dali este horsi kurz.

Prasule boli v bukse, mohlo sa ist na lahky obed. Na namesticku Sebilj si davam maly telaci kebab. Mnamka to veru bola. Chcel som to zapit aj ayranom ale nechcel som riskovat behanie na zachod.

Postupne moje kroky smerovali k Latina mostu. Tu nam zabili frantiska ferdinanda. No poviem Vam teda velke sklamanie. Cakal som obrovsky most s neakou velkou pamatnou tabulou. A ono nic. Prti mostik, nikde ani znamka po atentate. No sklamanie teda a dost velke.

Prekracujem riecku a usadzam sa v blizkom parciku. Je tu kaviaren a v jej strede vezovita stavba z ktorej vychadza stale neaka hudba. Na lavicke nahadzujem kesky do mapy. Vsetky su daleko tak to nechavam na dalsi den.

Chcem si vyfotit kasarne ale je tam zakaz fotenia, pre istou sa pytam vojaka ale len potvrdzuje zakaz.

V pekarnicke kupujem mini plnenu pizzu, ktrou zlupnem pri riecke. Nic moc.

Postupne sa dostavam k sarajevskemu pivovaru. Vstup do muzea je 3,5 BAM. Nevyuzivam to.

Uzkou ulickou sa vydavam nazad k riecke. V ulicke je tulavy pes ale v pohode.

Dalsia misia cintorin (veliki alifakovac) kde je kopa bielych nahrobnych kamenov z vojny o nezavislost z 90-rokov. Takychto cintorinov je tu kopa.

Z vrchu cintorina je fajnovy vyhlad na mesto, ktore obklopuju hory.

Z cintorina smer nazad do stareho mesta. V dialke vidim mini vypravu spartakovskych "papalasov".

Mala siesta na lavicke pri riecke. Potuluju sa tu aj bezdomovci s plastovymi pivami v ruke.

Stare mesto by som prirovnal k mini istanbulu, vsade mesity, predavaci tureckych caciek, sem tam sa tu mihol kostolik. A aby som nezabudol kopa kaviarniciek plnych turistov,klubov a jedna cevabcicivaren vedla druhej. Narodnost a vierovyznanie je tu mix. Zahalaneci nezahalaneci vsetci v jednej kope bezproblemov.

Postupne opustam stare mesto (Bascarsija) a dostavam sa k nakupnemu modernemu centru.

Po chodnikoch chodi kopa fajn bosnianek ale na srbsko to furt nema.

Na relax padam do Velkeho parku. Praveho ho rekonstruuju, stavaju nove schodiska. V parku je pamatnik na deti co padli vo vojne, zrejme starodavne nahrobne kamene a kopa mladych parov po lavickach.

Trocha mi vysmedlo, na ulici Radiceva, padam do podniku kde je najviac ludi. Capuju tu Becka (pica pivo) za 3BAM, v starommeste sa pivo pohybuje od 4BAM. V cevepcicinarnach pivo a ani ziadny alkohol nepodavaju. Proste moslimi.

V podniku zistujem,ze ani jeden domaci, len turisti zvacsa francuzi. K stolom prichadza zobrak a pyta po marke. U mna sa nezastavuje.

Po pauze uz idem smer ubytko. Na recepcii je uz ina baba, idem platit, davam jej 100BAM. Chyta sa za hlavu,berie peniaze a ide ich von rozmenit. Bohuzial sa jej to nepodarilo. No nic zaplatim nabuduce.

Na izbe sa zoznamujem so Slovakom. Ide do Mostaru na neaky seminar o ekonomike ,ktory plati EU. Ma preplatenu cestu,ubytko, jedlo. Proste paradny zdarma vylet. Do sarajeva letel cez ljublanu sa mi zda. Spiatocna letenka 240 €, limit na cestu ma 270€.

Chodi po roznych seminaroch organizovanymi EU (samo gratis), 4 mesiace bol na erasme v turecku. Vravel,ze v skole maju normalne problem zohnat ludi na taketo akcie. Vsetci sa boja ako by to zvladli v cudzej zemi bez ovladania reci. Hlavne,ze sa vsade vyucuje anglictina. Tito mlady si veru nevazia taketo obrovske sance co dostavaju, sak to su neuveritelne skusenosti co mozu nabrat v cudzine.

Neskor prichazda poliak, co je na mototripe po balkanskych krajinach. Najviac sa mu paci rumunsku, kde bol minuly rok. Teraz ide z albanska cez bosnu domov. Cely nestastny,ze bol v tirane a chcel ist na party ale nikde ziadna, tak ho poslali sem a na prekvapenie ani tu dnes nic neni.

Po sprche vyrazame spolu vsetci do mesta na pivko a jedlo.

Najskor chceme zapadnut do cevabcicinarne ale nedavaju tu pivo. Tak obiehame resitky, kukakme ceny, nic zaujimave. Nakonec kupujem plastovu flasu piva a smer velky park.

Usadzame sa na lavicke, dostal som za ulohu nachystat poharky. Uplne nahovno pohare, hned som nasupu rozbil 4ks. Mlady slovak nepije, tak si davam do nosu s polakom a zajedame chrumkami.

Na vedlajsej lavicke domaci tahaju neaku vonavu cigaretku. Takto na verejnosti fajcit travu som uz dlho nevidel.

Pivo dopite, smer zachod a jedlo.

Poliak nas nalakal do luxusne vyzerajucej restiky, ze si dame vsetci kalamare. Ja odbieham rychlo na zachod. Ten je slabo znaceny, skoro som skoncil v kuchyni.

Chalani uz maju objednane,davam si teda kalamare. Casnik divno vyslovil vegetables, tak reku co tym mysli. Vychodnat mi vravi,ze zemiaky. Ok davam si to.

Prichadza prvy sok, kurva polska si dala len polievku za 2,5 BAM. Vychodniar si dal neake naprirodno maso so zemiakmi za 10BAM a ja uplny trotel najdrahsie kalamare za 20BAM (vratane peciva). No a sok dva bol,ze mi ich priniesli s opecenou zeleninou. Vychodnar sa mi ospravednoval,ze ma zle pochopil ked som sa ho pytal na vegetables.

Inak kalamare boli fajn, len skoda tej oblohy.

No nic teda, nasrany na polsku kurvu co nas zatiahla do drahej restiky s tym ,ze si dame vsetci kalamare ideme smer hostel.

Na recepcii zas iny clovek.

Opat si vyberam lehno hore na poschodovej posteli. Nevim preco ale hore sa mi lepsie spi.

Zaspavam takmer okamzite. Nasledky opivenia, ktore mi otupili aj zmysli v restike 😊

naklady (1euro = 1,946 bosnianskej marky BAM )

vymena 100€ = 194,6 BAM (vratane poplatku 1BAM)
minibus geatours belehrad - sarajevo - 20€
maly kebab - 2 BAM
mini plnena pizza - 1,5 BAM
Voda 0,5l - 0,6 BAM
capovane pivo Beck 0,5l - 3 BAM
rozlievane pivo napolovicu s poliakom - 3,1 BAM
kalamare so zeleninou a pecivom - 20 BAM

foto
sarajevo

Advertisement



Tot: 0.184s; Tpl: 0.029s; cc: 8; qc: 23; dbt: 0.1392s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb