Fishsticken

Europe » Belgium » Liège Province » Huy
July 21st 2014
Published: July 21st 2014

Drie weekenden op rij brachten Erik en ik door aan de noordwand van Awirs, samen met Kobe en afwisselend Jeroen, Sofie, Iris en Bies.
De eerste twee weekenden regende het pijpestelen, maar buiten dat de conditie op de rotsen wat verslechterde, bleven we droog en zanderig. De modder bleef beperkt tot de padjes en onze schoenen....
Super leuk geklommen!

Vooral natuurlijk zware dobbers, enkele opwarmers. Erik en ik hadden er een clipstick voor gekocht. De eerste twee brochen op voorhand clippen is luxe als de rots een beetje slipperig wordt. Maar aangezien de clipstick 5meter lang is, werd het 'fishsticken'!
Alle routes hadden wel een moslaagje en zeker dat altijd aanwezige zandlaagje. Dat kan niet anders als je let op de vorming van deze specifieke rotsformaties. Maar we konden klimmen, een zeer goede training voor de volgende uitdagingen. En zeker te prefereren boven een stoffige klimzaal! Trouwens de aanwezigheid van de rondvliegende slechtvalken is met niets te vergelijken. Echt wow!

Er zaten verschillende juweeltjes tussen. Voor Erik werd het duidelijk 'Single Vision' 7a: Een klein dakje met daarna een fingerjam in een stevige overhellende rotswand. Het kosten ons allemaal heel wat tijd om de sequenties aan elkaar te breien. En voor mij was er een geheel andere methode nodig, met een knieklem enzo.... Nadat Kobe de haken had gezet, stonden we er terug. In Eriks derde poging was hij in de sjakoch. Kobe volgde al snel. Echt knap!
Het vervolg van deze route is 'Double Vision': dit zijn drie zeer harde passen verder, 7b. Geen cadeau....

'Blocage d'Orage' (6b) was voor mij een geslaagde uitdaging op kop. Maar zoals de meeste routes hier, éénmaal alle grepen gevonden, cava! Alles te herleiden tot 6a werd de grap van dezer dagen....

Kobe klom 'Ca colle trane' en 'Pink sissi bolt' allebei op kop. Erik volgde wat later met 'Pink sissi bolt', vooral omwille van de mindere condities. Toch knap!
Er werden op zich niet zoveel routes geklommen, vooral veel herhalingen tot de sequenties werden begrepen. Aangezien heel de wand compleet overhangend is, was dit very heavy, zeker door het stijgende vochtgehalte op de grepen en voetsteuntjes.

Maar de nieuwe route die Kobe, Erik en ik als laatste hadden uitgewerkt, vond ik persoonlijk de mooiste. Je start met een vin, die met de juiste sequentie best meeviel en daarna volgt het hele lange dak met in verhouding goede grepen. Ik werkte me er vlot door, hoewel toch rond 7a. De volgende dag was de route al behaakt. Erik en Kobe knalde ze daarna al snel op kop. Ik moest werken dus voor mij een andere keer. Hopelijk tot gauw...

Al bij al een keimooi stukje rotswand om je zevende graad wat bij te schaven.....
Wel nog altijd op zoek naar een dichtbij gelegen camping die ofwel open is, ofwel niet te garnaal!?

Merci aan alle medegenieters voor de leuke weekenden.

Tot: 2.655s; Tpl: 0.051s; cc: 14; qc: 30; dbt: 0.0613s; 2; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 2; ; mem: 1.3mb