Jamaica


Advertisement
Jamaica's flag
Central America Caribbean » Jamaica
December 14th 2014
Published: December 14th 2014
Edit Blog Post

Hi iedereen, allereerst excuses voor het late schrijven. Het is inmiddels meer dan 8 weken geleden dat ik naar Jamaica vertrok en ondertussen heb ik veel meegemaakt, ik zal voor het leesgemak maar bij het begin beginnen.




Montego Bay, Jamaica. Op een tijdstip op een woensdag kwam in aan op Jamaica. Geen Last van een jetlag want van een slaapritme was geen sprake zo na ADE. Ik blijk alleen in het hostel te zitten. Leuk. De volgende dagen verken ik de stad en omgeving een beetje met onder andere een bezoek aan een rastafari-village, een goeie jamaicaanse vriend en een potje vissen (slechts 1 soldier crab, ik heb m soulja boy genoemd).




Maandag nam ik de bus naar Negril, maar niet voordat ik zondagavond bij mijn mattie Delandrew en diens vriendin en kind heb gegeten. Negril is een beachresort met beachresorts, dat heb je zo met beachresorts. Op mn eerste dag daar besluit ik het hele 7mile beach af te lopen, hetgeen is gelukt, maar ik bereikte het einde pas 3 dagen later. Op mijn wandeling stuitte ik op een groepje hustlers (mensen die op een niet criminele manier touristen geld afhandig proberen te maken (beschrijving is kort door de bocht)) die een strandhotel leven dat al 15 jaar niet meer als hotel gebruikt is. Ik besluit er de hele dag te chillen, hetgeen tot veel boeiende conversaties met caveman, de leider van de groep) leidde, met als hoogtepunt het aanbod om een kamer in het verlaten hotel te huren. Na wat wikken en wegen besluit ik het te doen, want ookal is het min of meer verlaten, het blijft een hotel op het stand, en de prijs was zacht (+ caveman is een interessante meneer). Het was minder vet dan gehoopt: caveman was ziek, ik sliep (nauwelijks) op het, door kakkerlakken bewaakte, slechtste ´bed´ van mijn reis. Volgende ochtend was er wel de zalige zonsopkomstduik.




Volgende bestemming: Black River, het dorpje met een bruine rivier. 2 dagen in een hotel met zwembad (er was geen hostel oid) deze dagen staan in het teken van fietstochten. Ongeveer 120km in deze dagen, met stops bij een vogelreservaat, watervallen en een door mij verklaard naaktstrand (zie eerdere foto). Alles goed en wel, na het missen van mijn bus blijf ik 1 extra nacht op zaterdag, hetgeen tot een mislukte uitgaansavond leidde, wel gedraaid voor een lege zaal (hoppa, pocket).




Next stop Kingston, eerste echt chille hostel: goeikoop en gratis voer in de avond. Zondagavond gingen we met een handvol hostelvolk naar DUBclub, wat na wat uur livemuziek in een rastafari-dienst overging. Ik pakte het vervolgens volgens mijn, inmiddels vaste, methode aan en liep de eerste dag 5 uur door de stad (zonder te verdwalen) en nam een bus terug naar t hostel. De volgende dag ging redelijk vergelijkbaar voorbij, ik kwam zelfs 2 mensen tegen die ik de dag ervoor had ontmoet, hetgeen tot vele hilarische momenten leidde. Ondertussen had ik het wel een beetje gezien met Jamaica en besloot een ticket te kopen naar Cuba. Verder bezocht ik in Kingston de Cubaanse embassade en Port Royal, in betere tijden hét piratennest van de gehele Caribieen, momenteel een vissersdorpje met een fort waar ik ongezien naar binnen ben gesneakt omdat ik te weinig geld bij me had. hetgeen maar weer liet zien dat het plaatsje in een aantal aspecten is afgezwakt. Ik besluit naar een, ogenschijnlijk, dichtbijliggend onbewoond eilandje te liggen. Ogenschijn bedriegt, ik heb dik 20 minuten moeten zwemmen om vervolgens nog 5minuten over koraal te klauteren voor ik het land op kon eisen en het de naam ´slippereiland´ gaf (er lagen 50+ slippers, die me overigens handig leken voor te terugtoch over het koraalgedeelte). Ondanks mijn slippers ging de terugtocht vrij kut: ik stond op een zeeëeegel, 10 naalden in mijn poot, die momenteel al een hele week hersteld is. Niet vergeten dat ik toen ook nog 20 minuten mocht terugzwemmen met een lamme voet, gelukkig had ik slippers die ik als peddels kon gebruiken (jeej).




2 dagen later beklom ik ´the peak´ Jamaicas hoogste berg (2256m), en nog een dag later zat ik Ocho Rios, weer een beachresort, was geen zak aan (deels door regenval) behalve een paar uur aan goeie gesprekken met Flex (de lokale goodguy/schooier) en een zondagsdienst in de Church on the Rock (een kerk dus). Dat was wel grappig (met de nadruk op wel) (en op grappig). Ik reis terug naar Montego Bay vanaf waar ik naar Cuba vlieg de dag erop. Jamaica is een prachtig land, met interessante mensen en cultuur, maar ik ben er niet verliefd op geworden.




Dit is ondertussen al een gruwelijke lap text geworden. Ik ben bang dat ik de avonturen op Cuba een andere dag ga uiteenzetten, als dat lukt. Over het land zelf: ik heb er 4weken gereisd, en dat was een fikse rollercoaster aan ervaringen. Toerisme in het land zorgt voor een 2scheiding, met toerisme valt veel te verdienen, zoveel dat bedelen bij toeristen op goeie dagen net zoveel ´loon´ oplevert als een baan als een dokter. Met wat proberen hebben mijn reisgenoten en ik ook het cuba naast wat voor toeristen als cuba bedoeld is deels kunnen ontrafelen. Even kort door de bocht: er zijn een hoop dingen krom en mis met dat land, hetgeen het natuurlijk fokking interessant maakt.




Oke volgende keer meer



xx adriaan

Advertisement



Tot: 0.084s; Tpl: 0.009s; cc: 8; qc: 48; dbt: 0.0394s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb