verloop spaanse lessen


Advertisement
Published: February 20th 2005
Edit Blog Post

Hola chicas y chicos,

Ik dacht bij mezelf dat het weer eens nodig tijd was om mijn update te schrijven!

Ik zal even beginnen bij waar ik was gebleven. Mijn gedoe in mijn gastgezin! De rust is weder gekeerd, het heeft even een paar dagen geduurd, maar ik denk dat ze ook wel door had dat wij haar absoluut niet wilden beledigen! Wel een opluchting hoor, ik mag haar namelijk erg graag!

Even over mijn vrijwilligers werk! Vorige week ben ik opnieuw op het schooltje met de kinderen geweest, samen met mijn contact persoon Josan. Ik weet niet of ik dat de vorige keer al had verteld, wat de lokatie is van dit schooltje.
Het schooltje ligt op de rand van Xela en is gevestigd op de markt. De kinderen die hier naar school gaan werken in de ochtend op de markt en in de middag mogen ze van hun ouders naar de school. De school is dan ook letterlijk gevestigd tussen de groeten en fruit kraampjes, wat dus een ontzettende goede lokatie is.
De kinderen waren ontzettend enthousiast over mijn komst. Ze pakten me gelijk vast en wilden me niet meer loslaten, ontzettend aandoenlijk! De kinderen zien er allemaal wat smoezelig uit(niet schoon dus) Het zijn echt kinderen van de straat, lagere sociale klasse.
Aangezien de vorige keer niet alle kinderen er waren heb ik de drie klasjes bezocht en hebben alle kinderen zich aan me voorgesteld, erg leuk.

Vervolgens gesproken met Josan en een paar leraren. Het was nog steeds erg moeilijk voor mij om een gesprek te hebben in het spaans. Aangezien ze daar alleen maar spaans spreken en ik de enige ben die daar vrijwilligerswerk doet en engels spreekt, hebben we besloten dat ik nog een week spaans zou gaan nemen. Inmiddels heb ik nu dus vijf weken spaans gehad! Ik ben nog steeds niet tevreden over mijn spaans, wat een behoorlijke frustratie is, aangezien ik ontzettend graag wil beginnen nu. Ik heb dit besproken met mijn spaanse leraar! Hij zei dat ik gewoon moest beginnen en dat het vanzelf wel goed komt. Ik ga dus volgende week(week van 21 febr) beginnen, spanned dus! Ben best een beetje nerveus hoor, wil het gewoon graag goed doen! Voor het geval het niet mocht lukken heb ik al een ander project achter de hand. Ik kan in ieder geval in een weeshuis gaan werken, hier hebben ze praktisch hulp nodig en is het niet zo heel erg belangrijk dat mijn spaans goed is. Ik kan me wel redden hoor met mijn spaans, maar correcte zinnen, is gewoon moeilijk, met name verleden tijd.
Op het moment(het weekend) ben ik nu opnieuw in Antigua, met mijn twee huisgenootjes, omdat we morgen een project gaan bezoeken van Los Ninos(nederlandse organisatie). Deze organisatie geeft begeleiding en is het dus niet zo moeilijk om te beginnen, tevens spreken ze van de organisatie hier nederlands. Dit project heeft een school, bouwt huizen, geeft zwervers te eten en een keer in de week de kinderen op de vuilnisbelt. Ik wil gewoon een project achter de hand hebben mocht het bij Ceipa niet gaan lukken.

Nu even over mijn vrije tijd!
Afgelopen weekend ben ik samen met mijn twee huisgenootjes naar een plaatsje aan het meer gegaan, genaamd San Pedro! Nou dit was de place to be! We kwamen midden tussen de hippies terecht, lachen man. Echt lui die hier ooit een keer naar toe zijn gegaan en het vervolgens nooit hebben verlaten. Echt een ontzettende relaxte sfeer daar! Moest wel lachen, er was zelfs een hippie die tegen mijn huisgenootje zei: Where is the love, met hierbij een V teken met zijn vingers in de lucht. Lachen man!
De eerste avond kwamen we in een keer in een hele rare stoet terecht, een soort prosessie van de lokale bevolking. Heel bizar! Het was donker, ze droegen allemaal dezelfde traditionele kleding1 in het midden droegen ze een soort tafel met handvaten met hierop een groot Jezus Figuur, genageld aan het kruis. Bloed aan de handen en aan het hoofd! Er werd een beetje jankerig gezongen en ze sloegen op een trommel, boem boem boem boem. Aan de zijkant liepen mannen met wierook kannetjes te zwaaien, wat een hele aparte lucht veroorzaakte. Het was een hele aparte misterieuze sfeer. Moeilijk om te beschrijven. In ieder geval liepen ze het dorpje door, op weg naar de kerk! Ik kreeg er een beetje een raar gevoel bij! Wat me opvalt hier in Guatemala, dat ze ontzettend intens met hun geloof bezig zijn, wat voor mij een beetje te intens is, maar goed wie ben ik! Het is ieder geval wel interessant om het te zien. Vanavond ga met mijn twee huisgenootjes hier naar de kerk, is kijken hoe een dienst er hier aan toegaat!

Oh ja deze week had ik een heel interessant gesprek met mijn leraar Hans(is mijn tweede leraar)! Ja grappig he, het is een nederlandse naam, je spreekt het alleen uit als Gans. Heb mijn leraar uitgelegd wat Gans was in Nederland, maar volgens mij vond hij het niet echt grappig.
We hebben gesproken over de toestand van Guatemala, wat me opviel was dat hij er helemaal in opging en hij er erg vol van zat, wat ik overigens goed kan begrijpen.
Het gesprek begon omdat ik hem vroeg naar zijn studie. Hij studeert namelijk aan de universitijd, een soort van natuur en bosbouw. In Guatemale is namelijk een erg groot probleem met de bergen. Veel boeren steken een stukje grond op een berg in de brand zodat ze hier groenten en fruit kunnen verbouwen. Wat echter vaak hier het probleem van is, dat door de hitte het vuur niet uitgaat en zich verder verspreid, dan dat oorspronkelijk de bedoeling was. De regering doet dus niets aan dit probleem. Vaak wordt er dus geld ingezameld om dit vuur te kunnen blussen. Daarnaast worden veel bomen op de bergen gekapt, voor de verkoop uiteraard! In ieder geval je kunt je dus wel voorstellen wat er gebeurd wanneer alle bergen kaal zijn, de hele boel stort dan in.
Volgens Hans prifiteren veel landen van Guatemala, het hout, goedkoop goud, water, koffiebonen etc. Bijvoorbeeld van de koffiebonen gaan de beste naar het buitenland en slechtste blijven hier achter. Ik geloof dat ongeveer 99 procent wordt geexporteerd! Vervolgens kregen we het over de rgering hier. Volgens Hans zijn die allemaal corrupt hier. Het bestaat uit 150 man, die volgens allemaal geen bal uitvoeren. De regering verdiend hier in verhouding met de rest ontzettend veel geld, hij had het over 3000 pp euro per maand, wat dus voor hier erg veel is. Er wordt veel geld gedoneerd vanuit het buitenland, dit komt echter nooit terecht bij de gezinnen, die het nodig hebben. Hans had een berekening gemaakt dat als het zo zou gaan als het hoort, dat er 5000 euro voor iedere bewoner per jaar zou zijn! Dit geld krijgt dus niemand en gaat allemaal naar de regering. Een boerengezin verdiend hier 50 euro per maand, waarvan een groot gezin onderhouden moet worden. Hans zelf is leraar een goede baan dus, verdiend maar 120 euro per maand. Een politieagent schijnt hier goed te verdienen, ongeveer 280 euro per maand. Dit is meer omdat de regering ze een beetje zoet probeert te houden. Echter de politie krijgt hier krijgt helemaal geen opleiding, zijn dus alles behalve sociaal. Het enige wat ze moeten kunnen is een beetje knokken en de macho uithangen, wat ze dus ook doen(komt mijn vorige mail weer aan de orde)

De regering heeft het idee dat het god gaat met de kinderen, ze hebben immers gezonde dikke buikjes, wat ze echter niet door hebben is dat deze buikjes vol zitten met bacterien, wat veroorzaakt dat ze dus zo dik zijn. het gevolg is dat 40 procent van de kinderen onder de vijf jaar overlijdt! Verder zijn hier veel weeskinderen. Heb er echter nog niet zoveel gezien hoor, maar misschien is dat meer in Guatemala City. Deze kinderen zijn veelal verslaafd aan lijmsnuiven, om het honmger gevoel maar een beetje te onderdrukken. Dit doet me trouwens in een keer denken aan een begraafplaats die ik heb bezocht. Het is een inmense grote begraafplaats, waar veel stenen engelen staan. Het bizarre is dat de meeste engelen hier zijn onthoofd(hoe bizar is dat). Het schijnt dat rond vier uur in de middag veel wees kinderen zijn die lijmsnuiven. De theorie is dat doordat deze kinderen stoned zijn, zich afzetten tegen God en de engelen gaan onthoofden. Het wordt afgeredaen om hier dus {s middags heen te gaan, hoewel ik dat gk genoeg toch wel graag zou willen.

Terug op het verhaal van Hans. Ik vroeg aan Hans dat het toerisme toch wel goed was voor Guatemala! Hans was het hier niet helemaal mee eens! Er zijn veel spaanse scholen, maar echter onderling is er een grote concurrentie, omdat iedereen maar zoveel mogelijk studenten wil hebben. Het gevolg is dat de prijs belachelijk laag is. In Spanje kost een studie 300 euro per week zonder gezin. Hier kost het echter 135 dollar per week, inclusief gezin en drie maaltijden per dag. Dit heeft tot gevolg dat Hans geen drol, verdiend, 120 euro per maand. Dan heb je de verkoop van goederen, bijvoorbeeld kleding! Ze vragen bijvoorbeeld 4 euro voor een
T shirt, wat spot goedkoop is. Echter de toeristen blijven maar doordrammen dat het wel lager kan. Aangezien een handelaar echt het geld nodig heeft, gaat hij dan maar accoord met 2 euro. Uiteindelijk heeft de handelaar niets verdiend, hij heeft alleen de materiaal kosten eruit!

Het uiteindelijke gevolg is dat veel jongelui geen geld hebben om te studeren. een goede vriend van Hans deed het erg goed op school. Financieel trok hij het gewoon niet waardoor hij uiteindelijk heeft besloten om naar de US te gaan, om daar illegaal te wonen en te werken, zodat hij toch wat meer geld had. Echter geen oplossing van het probleem. Het schijnt dus dat ontzettend veel mensen illegaal werken en wonen in de USA. Ik vroeg dus vervolgens hoe deze mensen de reis konden betalen. Hans vertelde dat ze deze reis te voet maken, wat tot gevolg heeft dat veel mensen overlijden onderweg. Het probleem ligt dus absoluut bij de overheid. Volgens Hans is de enige oplossing dat de regering met de grond gelijk wordt gemaakt.

O ja tevens kregen we het over sex, nou dat is dus ook heel apart hier. Kinderen krijgen hier dus geen sexuele voorlichting. Niet op school em niet van hun ouders. Dit heeft tot gevolg dat het hier niet raar is om een kind te zien met een kind. Ik bedoel hiermee dat iemand van 12 of 13 jaar al gerust moeder kan zijn. De pil gebruiken of een condoom, kan hier absoluut niet. dit heeft weer te maken met het machobisme van de mannen hier. wanneer en vrouw hier de pil zou gebruiken, dan zou dit inhouden dat ze dus ook sex zou kunnen hebben met andere mannen. Dit heeft uiteindelijk tot resultaat dat je hier zoveel gezinnen ziet met veel kinderen. Hans vertelde dan ook dat hij zich ontzettend ongemakkelijk voelt wanneer hij condooms moet kopen, hij wordt dan heel raar bekeken. De enige manier om hier iets over sex te weet te komen, is door {s avonds de straat op te gaan en te kijken wat er in de steegjes gebeurd. Hij vond het nogal bulgaars, maar als je jong bent dan ben je toch nieuwsgierig. Ook prostitutie is hier zeker gaande, hoewel je daar weinig van merkt. Veel vrouwen die hun relatie ontvluchten komen in de prostitutie terecht aangezien ze verder geen mogelijkheden hebben. Geen scholing en geen geld, dan heb je alleen je lichaam nog! Sexuele ziektes zijn hier dus niet zeldzaam, gezien het condoom probleem.

De beste oplossing is volgens Hans goede scholing. Niet alleen scholing maar dat een kind ook is kind mag zijn hier(spelen is hier zeldzaam). Niet alleen leren rekenen en schrijven maar dat de kinderen ook bewust worden van hun sociale toestand hier en dat ze in een vicieuze cirkel zitten. Doordat de regering zo corrupt is en iedereen dom houdt door ze niet naar school te laten gaan en ze geen geld te geven, zal het waarschijnlijk nog erg lang duren voordat deze cirkel wordt doorbroken.

Kortom het was een zeer indrukwekkend gesprek, wat me wederom weer meer heeft gemotiveerd om leuke dingen hier met de kinderen te gaan doen!

Het is weer een lang verhaal geworden, dus ga nu maar eens stoppen. Hoop jullie de volgende keer te kunnen schrijven over mijn eerste werkervaring!


Veel liefs Marleen


Advertisement



Tot: 0.097s; Tpl: 0.015s; cc: 9; qc: 48; dbt: 0.04s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb