05.-07.mars 2010 Rio Dulce, Tikal og Livingstone


COMING SOON HOUSE ADVERTISING ads_leader
Saved: January 13th 2011
Edit Blog Post

Na er det altfor lenge siden jeg har skrevet noe. Ganske enkelt fordi tiden flyr fra meg! Det skulle ikke vaert lov a kose seg sa mye som jeg gjor na! Forrige uke kom det 2 nye studenter til huset, Corina fra Osterrike og Thomas fra Holland. Dessuten har det kommet flere nye studenter og frivillige til Antigua, sa plutselig var vi en stor gruppe med masse nye mennesker igjen. Jeg elsker at alle reiser hver for seg og derfor har sa apent sinn om alt mulig!

Fredag morgen reiste hele gjengen pa tur. Fire gutter og fem jenter; Mathias, Kwinten, Thomas, Alex, Brenda, Maiken, Corina, Solveig og jeg. Den forste strekningen varte i 3 timer og heldigvis var shuttlebussen av den gode typen, sann at alle fikk sovet. Vi spiste inkludert frokost pa veien for vi kjorte videre. Det er forste gang jeg har reist pa en tur arrangert av skolen, men det er defintivt a foretrekke med sa mye kjoring. Guiden var morsom og sjaforen hadde faktisk en forstaelse for begrepet "trafikksikkerhet"! Og om det var en bra kombinasjon, sa var reisegruppa enda bedre. Snakk om bra folk! Tror aldri jeg har ledd sa mye i lopet av
God natt..God natt..God natt..

Fra venstre: putemennesket, sovedyret.
en helg for. Forrige helg var selvfolgelig ogsa helt fantastisk, men alt blir virkelig perfekt nar man er sa
godt selskap!

Vi spiste lunch, som ogsa var inkludert i den totale prisen (164 dollar) ved Rio Dulce. Dette var den forste av de tre hovedplassen vi skulle besoke. Vi besokte ruinene av et gammelt forsvarsfort som tidligere var brukt mot pirater. Ettersom man aldri har mer goy enn man lager selv lot Brenda og jeg vaere a finne fram lommelykter, og brukte isteden kamerablitzen til a lyse opp til bekkmorke gangene inne i fortet. Overtrotte og skrubbsultne ble selvfolgelig det tidenes morsomste fotoshoot, men dessverre absolutt ikke bloggmateriale!

For vi reiste videre til Flores, hvor vi overnattet til lordag, hadde vi lunch i naturreservatet rundt parken. Sjaforen og guiden var lagde maten til oss mens vi badet i elva, sa da vi kom opp av vannet stod det hjemmelaget guacemole og mengder av mat klart pa bordet. Snakk om luksus!

Vi ankom Flores sent fredag kveld og hadde en enkel middag med utsikt over vannet. Flores er en oy med bilvei helt ut. Etter hva jeg har forstatt er Flores en oy i Rio Dulce, men jeg skal innromme at geografikunnskapene mine kunne trengt en liten oppfriskning. Klima var i alle fall nydelig og vi kunne ga ut om kvelden i shorts og t-skjorte. Etter middag den kvelden fikk laerte vi hverandre bedre a kjenne ved a ha "drikkelek" pa hotellet og avsluttet kvelden pa et lokalt diskotek i samme gate. Det var en kjempemorsom kveld, og perfekt avslutning a fa danse salsa igjen!

Neste morgen forlot vi Flores allerede 05.00 og sjanglet gjespende ut av bussen 2 timer etterpa i Tikal. Tikal er Guatemalas storste omrade med Mayaruiner og veldig kjent. Turen var inkludert engelsktalende guide sa vi laerte mye historie i de tidlige morgentimene. Etter en innforing i hva vi skulle fa se spiste vi medbrakt frokost ved ruinene. Det var en veldig spesiell opplevelse, og utrolig smart fordi de store turistbussene ikke ankommer for senere pa dagen. Etter frokost klatret vi opp pa de store ruinene, horte apene skrike og not utsikten over jungelen. Vi var mer eller mindre alene der vi satt pa toppen av de kjempehoye byggverkene og knipset bilder som gale.

Etter a ha utfordret hoydeskrekken med ruinklatring var det klart for taubane. Canopy 20 minutter utenfor Tikal og selvfolgelig fullt av skilt som sa at man henger i ei line x antall meter over bakken pa egen risiko.. Det vil si, det var faktisk veldig proft og antagelig helt sikkert, men jeg tror nok ansiktsfargen min var bevis nok pa at jeg ikke folte meg sikker. Men igjen, fy soren sa moro. 9 plattformer bygget hoyt oppe i traerne med vaiere mellom hver. Og som jeg skulle onske at det var 90 av dem.. Skal forsoke a legge ut et par videor av meg i lufta, men hvis noen fremdeles skulle vaere i tvil etter a ha sett dem; det var dritgoy! Imorgen skal Brenda og jeg sjekke om det er mulig a gjore det i naerheten av Antigua ogsa.

Etter Canopy og lunch kjorte vi til Puerto Barrios ved den karribiske kysten. For a komme til hotellet som la pa andre siden av bukta tok vi bat i 1,5 time mas o menos. Ettersom jeg hadde Solveig - personlig pute i ethvert fremkomstmiddel - var jeg antagelig den eneste som ikke var morbanken og forslatt etter den batturen. Hotellet la rett ved vannbredden og rommene var store og enkle, heldigvis med myggnetting. Jeg ma si jeg forstod hvorfor guiden var skrot sann av disse hullete gardinene vi skulle sove under da vi fant en tarantella pa nabohytta. Usj..

Lordag kveld spiste vi middag i Livingstone, et kvarters battur fra hotellet. Livingstone er kjent for a vaere en avslappet liten plass og mesteparten av befolkningen som bor der er svarte. De stammer fra slaveriet og snakker et spansk som er umulig for en 5-ukersstudent a forsta. Neste morgen dro vi tilbake til Livingstone for a se stedet i dagslys og for a vaere aerlig er det vel ikke sa mye og se. Det er mer at stemningen der er sa laid back og kulturen er sa spesiell, som gjor at turister vil innom Livingstone nar de er i Guatemala. Solveig og jeg motte Sophie der, ei hollandsk jente som vi studerte med i Antigua. Hun har reist rundt i Guatemala i 2 uker na og bodde pa et hostel i Livingstone. Sa rart og mote folk jeg sa hver dag i en maned, na pa en helt annen side av landet..

Resten av sondagen tilbrakte vi pa Rio Dulce i bat, og spiste lunch i Puerto Barrios for vi satte kursen hjemover til Antigua. Halvveis til Antigua hoppet Solveig av for a reise videre til Honduras. Jeg grat mine forste tarer siden jeg dro igar, for fyttikatta hvor faelt det er a si ha det noen ganger..! Sannsynligheten for at vi ses igjen i lopet av de neste manedene er nok ganske liten, men jeg er bare kjempetakknemlig for av vi begge er fra Norge. Og lykkelig for at man kan fa sa gode vennskap nar man befinner seg alene pa tur pa andre siden av verden!

Na er jeg heldigvis ikke alene her i Antigua heller. Jeg har de "nye vennene mine" og Regina, som har flyttet flighten sin fremover og blir boende lenger. Idag har jeg hjulpet henne med a flytte inn i den lille hybelen hun har leid seg i Antigua. Den er kjempekoselig og har fri adgang til takterrasse med utsikt over alle vulkanene og fjellene som omringer byen. Den er helt perfekt, og inkluderer ogsa en dobbeltseng med mitt navn pa.. Imorgen feirer vi Reginas 27-arsbursdag med frokost pa Cierro de la Cruz (se tidligere innlegg), lunch pa Cafe Sky og vorspiel pa hennes nye takterrasse med hele gjengen!

Prosjektet halter litt om dagen fordi jeg har
Tikals hoyeste..Tikals hoyeste..Tikals hoyeste..

Advarsel! Fremkaller skjelving i knaer og darlig ansiktsfarve.
sa mange ideer, men heller lite tid til a gjennomfore det. Denne uken tenker jeg a hjelpe Amanda i kirken deres (de gir mat og husrom til de hjemlose) - og det vil ta to dager. Torsdag skal Maiken bli med meg til skolen i San Antonio og ta skikkelige bilder av veggmaleriene og meg sammen med barna. Jeg har tatt noen bilder sammen med dem med mitt kamera, men hun er sa flink til a fotografere sa jeg ba pent om hun ikke kunne vaere med meg og ta noen bilder nar jeg jobber. Om de ikke er for store til a laste opp kommer de antagelig pa bloggen pa fredag!

Har folelsen av at dette blir en bra uke til tross for det triste faktum at Sol ikke er her lenger. Forrige uke besokte vi jo Kristina i San Juan del Obispo, og ble invitert til en hjemmefest denne uka. Dessuten har jeg fatt e-post fra Jorge i Atlantis, sa jeg har i grunnen mye a se frem til!

Jorge kunne fortelle at jeg skal dele leilighet med ei norsk jente pa Galapagos. Hun befinner seg i Quito na og vi har allerede snakket sammen pa
Pa toppPa toppPa topp

Solveig y yo.
Facebook. Vi kommer til a bo i en families utleieleilighet og dele soverom, men bildene ser veldig bra ut og jeg var kjempeglad da jeg mottok Jorges e-post ettersom jeg ikke har vaert helt fornoyd med kommunikasjonen med Atlantis tidligere. Dessuten moter jeg antagelig Markus som studerte pa APPE i januar pa Galapagos ettersom han ogsa reiser din om noen uker, sa planene begynner a ta form na.

Sa, jeg har det fortsatt utrolig bra. Likevel, ikke nol med a sende meg oppdatering fra Norge, for selv om jeg storkoser meg sa er det alltid fint a vite hva som skjer hjemme! Glad i dere alle!

Kristin

P.S.
Til Isak: Haper alt er bra med deg og alt du liker det nye rommet og huset ditt! Horer at du har mange venner som bor naerme deg og det er jo kjempebra! Kan dere ga hjem fra skolen sammen ogsa? Jeg gleder meg til a bo hos deg til sommeren. Da far vi finne pa noe morsomt sa du ikke trenger a vaere pa SFO alle dager! Hvis du lurer pa noe spesielt om hva jeg gjor sa bare fa mamma til a sende en melding sa svarer jeg deg sa fort jeg kan. Veldig glad i deg! Stor klem fra Kristin din


Additional photos below
Photos: 19, Displayed: 19


COMING SOON HOUSE ADVERTISING ads_leader_blog_bottom

Meg, Brenda og KwintenMeg, Brenda og Kwinten
Meg, Brenda og Kwinten

Klare for forste hoppet!
Happyface!Happyface!
Happyface!

Brenda og jeg har rastepause pa en bensinstasjon.


Comments only available on published blogs

Tot: 0.09s; Tpl: 0.013s; cc: 5; qc: 52; dbt: 0.0461s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb