Guadeloupelle!

Published: March 6th 2007

Heti aamusta kuunari Helenan miehistö ja oppilaat tutustuivat Basseterren kaupunkiin eri tavoin. Jotkut ajelivat saaren ympäri taksilla, jotkut talsivat römpöttikatuja pitkin ja poikin. Mukaan tarttui jos jonkinmoista kassia ja pussukkaa.

Klo 16 alkoi tämän joukon suuri koetus: yöpurjehdus! Tavoitteena 110 mpk:n päässä häämöttävä Guadeloupen saari. Nenät ovat olleet valkeina aina silloin tällöin, etenkin messistä tulleilla, joten yöpurjehdusta odotettiin sekä innolla että kauhulla. Nostimme purjeet ylös ja suuntasimme kohti etelä-kaakkoa. Tuuli oli navakka koko yön, 12-15 m/s, ja matka sujui sievässä styyrpuurin ”kaatokulmassa”. Meri kimalsi täysikuun loisteessa kuin katuvalo. Matka taittui yön aikana kohtalaisen reipasta vauhtia paria ”pysähdystä” eli vahinkovendaa lukuun ottamatta. Saaran herättämä ”Karibian pistoaalto” yllätti kannella istuneet hieman ennen puolta yötä kastellen koko poppoon! Vesi tuli keulasta kohti perää kuin hidastetussa elokuvassa. Lopputuloksen tiesi jo ennen kuin vesi ehti kannella olijoiden niskaan ja ääniefektit olisi ollut hyvä saada nauhalle. Se oli yksi ainut sopivasti keulaan osunut aalto koko yön aikana.

Messi oli kovassa käytössä yön pimetessä ja oppilaiden kaatuessa väsymyksestä vaakatasoon. Maininki keikutti meitä tasaiseen tahtiin - messissä kaalit, omenat, mandariinit ja kattilat herättelivät ”hellästi” nukkujia silloin tällöin. Hyteissä ei nukkunut kuin pari kovinta oppilaspurjehtijaa.

Tot: 0.052s; Tpl: 0.009s; cc: 10; qc: 28; dbt: 0.0279s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb