Che Guevara

Central America Caribbean » Cuba » Centro » Santa Clara
March 25th 2014
Published: July 30th 2017

Geo: 22.4137, -79.9657

In de voormiddag nog een beetje tijd doorgebracht op het mooie strand van Cayo Santa Maria, check out van het hotel en dan met de auto terug over de mooie weg door het water naar Santa Clara.
Santa Clara is de stad waar Che Guevara tijdens de revolutie de laatste slag gestreden heeft die geleid heeft tot de vlucht van de dictator Batista. De hele stad staat dan ook in het teken van Che Guevara met in de eerste plaats het monument van Che en het mausoleum waar hij begraven ligt. In 1996 is het lijk van Ché van Bolivië, waar hij is vermoord in opdracht van de CIA, overgebracht naar Santa Clara in Cuba. Het is nu zwaar bewaakt.

Verder is er nog her monument van de ontspoorde trein. Die gebeurtenis is blijkbaar bepalend geweest, de recolutionairen onder leiding van Ché hebben een trein vol wapens en medisch mareriaal laten ontsporen en op die plaats is een monument opgericht rond de oorspronkelijk ontspoorde wagons.

Verder hebben we nog een berg beklommen met een monument van Ché en met een mooi zicht op de stad, en aan de plaatselijke school staat een beeldhouwwerk van Ché die een kind redt. Dat hebben we allemaal bezocht op een riksha.

Woensdagochtend hebben we nog het theater bezocht van Santa Clara en wat rondgewandeld op de mooie pleintjes.
Daarna nog een autorit van een drietal uurtjes naar Havana airport. Zoals gewoonlijk ontbraken er weer heel wat wegwijzers in Havana naar de luchthaven, maar dankzij de hulp van een vriendelijke dame zijn we aan de juiste terminal geraakt, en waren we nog ruim op tijd voor onze vlucht huiswaarts.
En zo zit onze vakantie erop. Het was een leuke ervaring en kennismaking met een cultuur dat we toch nog niet eerder gezien hebben.

Tot: 0.093s; Tpl: 0.01s; cc: 13; qc: 46; dbt: 0.0478s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb