Costa Rica 2022 Buiten de Gebaande Paden (2)

Costa Rica's flag
Central America Caribbean » Costa Rica
November 29th 2022
Published: December 6th 2022

San José - Manzanillo - Bocca Pacuara - Linda Vista

Vakantie dag 1 Dinsdag 29-11-2022

Het wordt een lange reisdag vandaag!

Om 4.45u gaat de wekker en na wat laatste dingen doen, stappen we met de bagage in de auto, naar de carpoolplaats in Zoeterwoude. Anders moeten we een kilometer lopen met al de bagage….

We hebben de bus naar Leiden van 6.42u, het gaat net goed, we lieten de alarmlichten van de auto branden en moest Bert nog snel terug lopen om ze uit te doen, gelukkig wilde de buschauffeur even op hem wachten.

Met de trein verder naar Schiphol, waar we na 20 minuten klaar zijn met bagage afgeven en de security. Dan is het wachten tot vertrek. Geplande vertrektijd is 9.30u, maar dat wordt een uurtje later, vanwege de mist, die ook Frankrijk bedekt.

De vlucht naar Parijs duurt een kleine drie kwartier, maar daar komt nog een half uur bij voor het taxiën ;-)

Charles de Gaulle is een enorm groot vliegveld, voor we de hele terminal zijn doorgelopen, heb ik bijna mijn stappendoel voor vandaag gehaald! En dan staat er een bus klaar om naar de volgende terminal te rijden.

Ook dit is een enorm grote hal, ook met de nodige (dure) winkels. Wij lopen maar meteen door naar de gate, want het is al bijna tijd om in het volgende vliegtuig te stappen. Als iedereen zit, blijkt er nog een klein technisch dingetje opgelost te moeten worden.

Dus vertrekken we ook hier met de nodige vertraging. We hebben nu een lange vlucht voor de boeg van 10,5 uur. We vliegen eerst in westelijke richting, om via Bretagne, het Kanaal en langs Ierland de Atlantische Oceaan over te steken.

Gelukkig wordt er al snel een pasta maaltje geserveerd. We hebben wel trek in wat eten intussen.

En dan moeten we ons maar zien te vermaken met lezen, filmpjes kijken, muziek luisteren, beetje bloggen en de reisroute op het scherm volgen.

Af en toe valt het niet mee, na een paar uur weet je bijna niet hoe je nog moet zitten, daarnaast heb ik af en toe last van de man naast mij, die net een maatje te groot is voor zijn stoel en daarom soms een stukje van de mijne inpikt. Bert ligt soms in de clinch met de passagier voor hem, die persé zijn stoel in de ligstand wil, maar dan passen Bert zijn benen niet meer….

Maar goed deze ongemakken moet je op de koop toe nemen, als je deze mooie reis wilt maken.

Maar dan eindelijk naderen we Costa Rica en na een boog over het land, landen we precies op de geplande aankomsttijd op Juan Santamaria airport. We zaten helemaal achter in het vliegtuig en zijn de laatsten die uitstappen, we verwachten lange rijen bij de douane, maar er zijn wel 25 hokjes open, het gaat als een speer.

Eenmaal buiten zie ik meteen een bordje met mijn naam erop. We moeten wel een poosje wachten, de chauffeur staat vast in een file door een ongeval.

We worden in 20 minuten naar ons hotel gebracht, dwars door een drukke avondspits. (Wat voor mijn gevoel helemaal niet klopt, Nederlandse tijd is het al 1.00 uur ’s nachts🙂

We installeren ons in Hotel Sabana en gaan dan nog even bij het zwembad wat drinken. Maar duiken toch al snel ons bed in. We zijn nu 24 uur op!

2e Vakantiedag. Woensdag 30-11-2022

Slapen ging niet heel best, we zijn al vroeg wakker, maar het wordt hier toch al om 5.15u licht. Mooie tijd om op te staan 🙂.

Eerst even wat internet dingen bekijken en dan na toilet maken, pakken we de camera’s en gaan een stukje wandelen. We zitten vlak bij park Sabana, hiervoor moeten we wel even een drukke weg oversteken en er wordt hier hard gereden….

We zien allerlei vogels, veel eksters, maar ze zien er net een beetje anders uit dan bij ons, verder mooie kleine duifjes, wat kiskedees enz.

In het park zien we hele lange sporen van bladsnijdermieren.

Na onze wandeling gaan we ontbijten, we starten met een portie vers fruit, ananas (o zo zoet), watermeloen en papaya. Daarna de Costa Ricaanse specialiteit Gallo Pinto: rijst met bonen heerlijk gekruid met daarbij spiegeleieren, kaas, gebakken banaan. Verder nog cappuccino en wat broodjes😋

Na dit lekkere ontbijt gaan we de rugzakken weer inpakken en moeten we nog een poosje wachten op onze auto. Deze komt stipt om 9.00u, er volgt wat papierwerk en dan kunnen we gaan inladen, uitchecken en vertrekken.

Bert mag rijden, maar is nog niet echt blij, want we hebben een automaat gekregen en dat is flink wennen en we moeten ons meteen in het drukke stadsverkeer storten.

Onze rit van vandaag is zo’n 230 kilometer, maar je moet wel op 4 à 5 uur rijden rekenen, de wegen zijn niet altijd goed, het is soms druk, er wordt veel aan de weg gewerkt en we rijden zelf ook nog eens verkeerd….

We gaan richting Caribische kust, eerst een stuk over de hoogvlakte waar San José, maar ook diverse andere plaatsen liggen, veel huizen zijn hier al helemaal in kerstsfeer, een opblaasbare sneeuwpop is dan wel wat raar bij 26 graden🙂.

We rijden dan door een mooi berggebied, heel groen, bananen en koffieplantages, regenwoud. Onderweg zien we veel gieren, wat Oropéndola’s en wat kleine vogeltjes. Langzamerhand zakken we af naar de kust, maar moeten wel een lang stuk over een weg waar gewerkt wordt, niet heel leuk, maar dan draaien we in zuidelijke richting vlak langs de kust, hier is het heel mooi en ook heel groen. We passeren diverse dorpjes, zoals het heel toeristische Puerto Viejo. Wij rijden nog een stukje verder naar Manzanillo, waar we een lodge hebben in Ecovillage Congo Bongo.

Ons huisje heet Dream Nature House. En die naam klopt heel goed. Langs alle paden staat en hangt allerlei kunst, meestal gemaakt van “afval”, leuk en bijzonder! Zo is het toegangshek gemaakt van fietsvelgen, kleurig versierd.

Ons huisje heeft een afsluitbare slaapkamer met een badkamer ernaast, deze is alleen met muskietengaas afgesloten, keuken, zitgedeelte e.d. zijn gewoon buiten, wel met een dak. Ook binnen veel kunstvoorwerpen en bijv. lampen gemaakt van flessen e.d. zelfs de hangers aan de sleutels zijn flessendoppen.

Als we geïnstalleerd zijn, rijden we naar een supermarktje vlak bij om wat inkopen te doen, terug bij de lodge besluiten we een wandeling te maken voor het helemaal donker is. Wel eerst met Deet smeren, de muggen lusten ons rauw!

Vanaf onze lodge is een wandelpad tot de oceaan, een groot gedeelte is gemaakt van autobanden gevuld met grind, de grond eromheen is moerassig en overal zijn holletjes van krabben, die als we er aan komen snel wegduiken. Op het strand maken we wat foto’s van een wrak in het water en wat diverse vogels. Al snel gaan we terug naar de lodge, het wordt snel donker nu.

Foutje…we hebben de deur achter ons dicht getrokken en de sleutel binnen laten liggen, maar gelukkig worden we snel met een reserve sleutel uit de brand geholpen.

We zetten een bakkie koffie en zitten heerlijk in onze open huiskamer (inclusief hangmat en schommelstoelen!)

Later rijden we weer naar het dorp, we eten een heerlijke vis: Mahi-mahi met wat versgesneden friet en een salade erbij. We nemen een biertje erbij.

Terug in de lodge, gaan we op zoek naar kikkers, ze maken een enorm hard fluitend geluid, maar zijn maar zo groot als je duimnagel. We zien een mooie krekel en nog wat beestjes, maar lang niet alles wil zich laten fotograferen 🙂

Wij genieten nog van een wijntje (kadootje van “het huis”)

3e Vakantiedag, donderdag 01-12-2022

Om 12.00u 's nachts begint het te regenen, een enorme hoosbui van een aantal uren lang! Het klinkt extra hard door de golfplaten van ons dak!

Om 4.45 beginnen de brulapen hun territorium aan te geven, een enorm hard geluid wat ver door de jungle draagt, ook de ara's worden wakker. Wij besluiten dan ook maar op te staan en even rond te gaan kijken. We horen de apen wel, maar zien ze niet: het geluid kan kilometers ver dragen.

We besluiten om een stukje te gaan wandelen, zien wat kleine vogeltjes en horen nog veel meer, we wandelen het strand op en zitten daar naar wat vissende pelikanen te kijken,

Het gaat weer regenen, dus wandelen we snel terug naar ons Dream house, eerst wat deet smeren, dat waren we vergeten en dus hebben we de eerste muggenbulten te pakken!

We zetten een bak koffie en maken tosti's als ontbijt, hierna ga ik wat aan dit blog werken.

Gelukkig klaart het op en de zon gaat schijnen. Rondom ons huisje staan hele dikke hoge bomen, maar ook bananen, heliconia's en nog veel meer. We zien wat kolibries vliegen, er komt zelfs eentje ons terras op! Verder zijn er allerlei mooie vlinders te zien.

We maken ook foto's van een flink grote sprinkhaan die op de grond zit en een enorme spin die buiten ons huisje hangt. Genoeg te bekijken dus!

We besluiten om weer te gaan wandelen en nemen het pad naar de zee. We zien een roofvogel en proberen die op de foto te krijgen, hij zit wat verscholen achter takken én ver weg, dus het wordt wat wazig.

We lopen -vooral omhoog kijkend- door om vogels, luiaards of apen te spotten. Brulapen zien we wel, maar voor we halverwege het pad zijn, breekt er weer een regenbui los. We schuilen effe onder een grote woudreus, maar het gaat steeds harder plenzen en dus lopen we snel terug naar onze lodge, niet zozeer voor de regen, wel voor de camera’s die kunnen wat minder hebben.

Na een half uurtje is het droog, gaat de zon weer schijnen en het wordt flink warm. Nogmaals een wandeling door het regenwoud en dan komen we bij de zee uit. We zitten een hele tijd naar de pelikanen te kijken, ze vliegen rondjes boven het water tot ze wat eetbaars zien, dan nemen ze een snoekduik het water in. Spectaculair om te zien en uitdagend om op de foto te krijgen. We wandelen in zuidelijke richting langs het strand, moeten een riviertje over steken, dus moeten de schoenen uit, anders gaat het niet goed.

We wandelen door naar Manzanillo, hier halen we nog wat extra anti-insectenspul, want we hebben al aardig wat weggesmeerd.

Dan zoeken we een terrasje in de schaduw van palmen op, het is warm en supervochtig. We moeten wat extra drinken! We hebben een mooi uitzicht op de Caribische Zee, palmen, golven, zon, prachtig!

We wandelen via de weg weer terug naar de lodge, we zien hier talloze vlinders (dezelfde als die we thuis in de vlindertuin kunnen zien) Leuke wandeling dus. Terug in ons Dream huis, nemen we nog maar weer wat te drinken, met deze warmte raken we volop zweetdruppels kwijt.

We kijken hier een poosje naar alles wat rondom ons gebeurt, maar het is nog vroeg, we wandelen nog maar eens naar het strand. De vissende pelikanen en visdiefjes blijven leuk om naar te kijken.

We gaan ’s avonds weer bij Colores eten. Vanavond nemen we Nachos, heerlijk met angus beef en mozarella.

De avond sluiten we in ons Nature Dream huis af met een glaasje wijn, nadat we al wat voorbereidingen voor morgen hebben gedaan.

4e Vakantiedag Vrijdag 02-12-2022

We worden om 5.00u wakker en even later zorgen ook de brulapen voor genoeg lawaai.

We staan op, toilet maken, de laatste dingen inpakken, boel netjes achtergelaten. Ook koffie zetten en tosti’s maken voor onderweg. We vertrekken om 6.00u, we hebben 125 kilometer voor de boeg en zijn liever op tijd bij de boot naar ons volgende adres.

Dus nadat we alles ingeladen is, gaan we op weg. Het is nu nog heerlijk rustig op de weg en waar je bij ons dan kauwtjes en eksters op de weg ziet, wandelen hier zwarte gieren rond. Overal waar afval ligt zie je ze trouwens ook!

We rijden weer langs de kust terug tot Limon en moeten dan de weg op richting San José, daar waar aan de weg gewerkt wordt. Het is wel druk hier, maar er is niet echt veel vertraging.

Na zo’n 20 kilometer slaan we af en rijden dan over smalle weggetjes via wat dorpjes richting Goshen. Het laatste stuk voert ons over onverharde wegen. Bert ziet hier een groot beest met dikke staart de weg oversteken (later vertelt onze gids dat zo’n beest een Tayra is, een marterachtige)

We zijn erg vroeg bij Lirio Lodge Dock, de plek waar onze boot vertrekt. Het ligt aan de Pacuare, een smalle rivier. Maar het is niet vervelend om daar wat tijd door te brengen, er zitten veel vissen in de rivier, die steeds boven water springen, dus horen we steeds geplons. Een grote ijsvogel soort, vliegt steeds heen en weer, er zit een specht in de boom (ook weer anders dan bij ons) een bijzondere reiger komt aanvliegen met iets in zijn bek en ook wat kleinere vogels zijn te zien.

We maken een praatje met iemand die zijn vrouw van de boot komt halen (een kokkin bij de lodge) en later iemand die een huurauto komt brengen voor mensen die hun verblijf in Lirio Lodge erop hebben zitten. Intussen brengt een boer koeien heen en weer.

De boot arriveert en als iedereen eraf is en vertrokken, zijn wij aan de beurt. We zijn de enigen die meegaan en hebben dus alle ruimte op de boot.

Onze gids heet Erick en de bootsman Izaäk. We varen eerst een stuk de Pacuare rivier af en draaien dan de rivier Madre de Dios op, deze wordt uiteindelijk Madre de Dios lagune en hieraan ligt onze lodge voor de komende dagen Lirio Lodge.

Erick vertelt al wat ons te wachten staat de komende dagen. Het varen is heerlijk, door een prachtig mooie, groene omgeving. We zien al een basilisk, apen, reigers en dergelijke.

Na een half uur varen komen we bij Lirio Lodge aan. Een aantal gebouwtjes tegen het bos aan. We stappen uit de boot en krijgen bij de receptie een welkomstdrankje van Elvis. Lekker, we hebben wel weer dorst. Dan worden we naar onze bungalow gebracht, eigenlijk meer een ruime safaritent met rondom gazen ramen.

We installeren ons een beetje en wandelen dan naar het restaurant, dit is een overdekt terras langs de waterkant, waar ook een rijtje schommelstoelen staat waar je over de lagune uit kunt kijken.

In het water staat een vogelhuisje waar 2 zwaluwen af en aan naar toe vliegen en ook hier zijn een basilisk en 2 andere leguanen soorten te zien.

We maken kennis met de 2 andere gasten, een Nederlands stel, die dezelfde reis als wij maken, maar een dag op ons voor lopen. We gaan ze dus vaker zien.

Al snel wordt de lunch geserveerd, we krijgen lekker gekruide gehaktballetjes in een tomatensaus met rijst en een wortel, sperzieboontjes mix, ook lekker gekruid. Watermeloen als toetje.

Na dit maaltje hebben we even de tijd voor ons zelf, maar om 14.00 uur moeten we alweer klaar staan, met kleding met lange mouwen en veel anti-insectenspray.

Met de boot gaan we naar de overkant naar het strook bos tussen de lagune en de zee.

Dit is een beschermd natuurgebied: Pacuare.

Er loopt een breed pad van de ene naar de andere kant, we lopen heel rustig aan, om te voorkomen dat we op kikkertjes, schildpadjes of zelfs slangen gaan staan, maar vooral ook om te genieten. Al snel zien we de eerste aardbei-gifkikkertjes. Kleine rode kikkertjes, er zitten honderden van die beestjes! We zien ook een geeloogkikker, die zit te slapen op een blad, dit is een nachtdier.

We spotten allerlei vogels, paar soorten manakins, een soort winterkoninkje, roofvogels en nog wat soorten waarvan ik de naam alweer kwijt ben.

We zijn met z’n vijven, de gids en de 4 Nederlanders. We hebben alle tijd om rond te kijken, vragen te stellen en de gids blijkt echt veel te weten. Hij heeft ook van alle dieren en vogels op zijn telefoon een afbeelding met ook de Nederlandse naam.

We komen uiteindelijk bij de zee aan, waar we even rondkijken en waar we horen, hoe ze hier de schildpadden beschermen. Vervolgens nemen we een pad evenwijdig aan de kustlijn, hier is de kans op slangen groter. We lopen dus in een rijtje achter elkaar en heel rustig aan, maar we spotten geen slangen. We volgen het pad 1 kilometer en draaien dan weer om en wandelen terug naar de steiger. Onderweg zien we nog veel vogels en rode kikkertjes en een klein waterschildpadje.

In totaal hebben we ongeveer 5 kilometer gelopen, maar er wel 3 uur over gedaan. Prachtige tocht! We varen terug naar de lodge en hebben dan even tijd om bij te komen en op te frissen. Om 18.30u worden we voor het diner verwacht. Vanavond hebben we Tilapia filet met gefrituurde bakbanaan en tomatensalade en wat bloemkool en broccoli. Dan nog een toetje: flan karamel.

Na het eten gaan we naar onze bungalow, beetje bloggen, wijntje erbij en dan op tijd slapen!

5e Vakantiedag, Zaterdag 03-12-2022

Vannacht alweer aardige regenbuien gehad, maar als we zo 5.30u echt wakker worden, is het droog, na toilet maken, wandelen we naar het restaurant, waar de koffie al klaar staat. We kijken wat uit over de lagune en om 7.00u komt het ontbijt. Eerst lekker fruit, daarna Gallo Pinto met omelet, worstjes en banaan.

We hebben onze camera’s enzo al meegenomen, want direct na het ontbijt vertrekken we voor een boottocht door de diverse kanalen hier en we varen langs de monding van de rivier Madre de Dios. Er zijn heel veel vogels te zien, allerlei soorten reigers, aalscholvers en slangenhalsvogels. Verder de nodige apen, we zien 1 luiaard, maar die ligt zo verscholen tussen de takken, dat hij niet te zien is op foto’s. Het weer is wisselend vaak zon en dan weer een regenbuitje, maar het is heerlijk om zo te varen.
We zien op een boomstam allemaal kleine vleermuisjes zitten. Erg leuk en interessant. Op een gegeven moment zien we een flinke vogel : de grote Ani, deze is uniek in dit gebied en onze gids is erg enthousiast erover. Gelukkig kunnen we wat mooie foto’s maken!

Tijdens het varen springt de bootsman ineens geschrokken van zijn stoel, er blijkt een opossum ergens op de boot verscholen gezeten te hebben, en die springt over de bootsman heen. Het diertje neemt een run over de boot en springt dan het water in.

Langzamerhand moeten we alweer terugvaren naar de lodge, want hierna moeten de andere Nederlanders terug naar het dock gebracht worden. Maar de gids biedt ons aan, om mee te varen. Dat vinden we natuurlijk heerlijk, nog een stuk varen. Het is echt zo heerlijk op het water!

Deze reis gaat met wat hindernissen, er ligt wat bamboe over het water: maar deze heeft wel een doorsnee van 10 centimeter, dus daar moet een machete aan te pas komen! Een stuk of 3 moeten er afgehakt worden en dan kunnen we naar het dock verder varen.

De Nederlanders gaan van boord en dan wordt er een vracht boodschappen aan boord gebracht en komen er ook 2 nieuwe medewerkers bij. De meeste mensen werken hier freelance.

We varen weer terug, halverwege begint het te regenen en dit gaat al snel over in een enorme tropische hoosbui. We hebben wel een dak boven ons hoofd, maar de zijkanten zijn open, door de wind blaast alles naar binnen en zijn we binnen de kortste keren tot op de draad toe nat. Maar dat mag de pret niet drukken, het is warm genoeg. Bij aankomst wat droge kleren aan en dan met een bak koffie op het terras uitkijken over de lagune, waar het langzamerhand weer droog wordt.

Om 12.30u wordt de lunch geserveerd, alweer een enorm bord eten. Heel lekker: gebraden varkensvlees in een heerlijke saus, rijst, groentes en een koolsalade. Heerlijk allemaal, maar je zou er met gemak 2 dagen van kunnen eten!

Het toetje is bijzonder bananen in honingsaus!

Na het eten hebben we even rust, maar om 14.00u vertrekken we voor de volgende tocht: een wandeling langs het dorp Barra Pacuare en vervolgens een wandeling langs het strand om vogels, apen en hopelijk luiaards te spotten. Vogels zien we volop, van allerlei kleine strandlopertjes tot een grote buizerd en grote groepen gieren en ooievaars die al cirkelend op de thermiek omhoog gaan en in zuidelijke richting verder vliegen! Heel indrukwekkend!

We wandelen eerst naar de plek waar de rivier in de zee uitmondt, daar waar we vanmorgen nog gevaren hebben. Er zijn hier diverse vissers bezig, eentje haalt net een grote Tarpon op de kant.

Daarna wandelen we een kilometer zuidwaarts tot aan een schildpad beschermstation. Men verzameld hier de nesten/eieren van de schildpadden, eieren worden hier weer begraven onder het zand en ze worden bewaakt tegen stropers tot de jonge schildpadjes naar zee trekken.

We wandelen al kijkend, fotograferend en pratend weer terug naar het dorpje en daar wacht de bootsman al weer op ons en vaart ons weer terug naar de overkant, naar Lirio Lodge.

Als we amper aangekomen zijn, valt er maar weer een hoosbui, gelukkig hadden we tijdens de wandeling prachtig, zonnig weer. We zakken met een biertje in de schommelstoelen neer om wat bij te komen.

We krijgen weer een heerlijk maaltje voorgeschoteld: kipfilet heerlijk gekruid en met ui en tomaat erop. Erbij een komkommersalade, courgette en bananenchips. Tot slot het allerlekkerste toetje: soort gefrituurde wafeltjes, heel krokant, beetje de smaak van oliebollen, met zoete gecondenseerde melk en gesmolten chocolade erop. Zo, dat was lekker!!!

Terug wandelend naar ons huisje, zien we nog een enorme pad zitten op het pad😀

En aangezien het maar weer eens gaat regenen vermaken we ons verder in ons huisje met een glas wijn en wat lezen en bloggen.

6e Vakantiedag, Zondag 04-12-2022

We zijn rond 5.00u wakker, maar net als we besluiten om een rondje door de tuin te maken valt er weer eens een bui (we verblijven tenslotte in het regenwoud)

Dan blijven we nog maar effe binnen. We gaan eerst maar wat toilet maken en wandelen als het droger is naar het restaurant. Hier staat de koffie al klaar, lekker! We kijken een poosje uit over de lagune en dan komt Elvis alweer het ontbijt brengen, een bord met heerlijk zoet en sappig fruit en een kan met sap. Hierna komt de Gallo Pinto met omelet, kaas en banaanschijfjes (genoeg vitamientjes).

En dan hebben we nog maar 2 uurtjes te besteden hier, we zitten nog een poosje uit te kijken, voor ons in de bomen zien we 2 leguanen, en er komen 2 papegaaitjes aanvliegen. In de drijvende waterplantenmassa zitten allerlei reigertjes en waterhoenachtige vogels. Er komt een tijger-reiger aan, die gaat uitgebreid zitten zonnen. Ook wandelen we nog wat rond in de tuin, vogels en vlinders bekijken!

Dan is het toch weer tijd om de rugzakken in te pakken en naar de receptie te sjouwen, we zeggen iedereen gedag en moeten dan ook nog met Erick, Izaäk en Elvis op de foto! De bagage wordt aan boord gezet en dan is het echt tijd voor vertrek. We worden nog uitgezwaaid en met een rustig vaartje gaan we op weg, het eerste stuk maken we nog wat stops, om nog wat vogels te spotten, daarna gaan we in een sneller tempo en bereiken om 10.15u het dock weer.

De bagage wordt uitgeladen en we laden dan alles in de auto. Er breekt maar weer eens een buitje los (maar niets te klagen hoor, met 26 graden is dat niet erg, en de zon komt snel genoeg weer terug.

We nemen afscheid van Erick de gids en Izaäk de bootsman en hobbelen dan weer over wat onverharde wegen naar de doorgaande weg richting San-José. Het is behoorlijk rustig op de weg (zondag), maar soms hangen we een hele tijd achter een langzame vrachtwagen. We moeten ongeveer 70 kilometer over deze weg '32', dan slaan we af richting Sarapiqui.

Jaren geleden zijn we hier bij een tuin geweest "Frogs Heaven" en we besluiten te kijken of we een tour kunnen maken. Gelukkig kan dat en dan wandelen we ruim een uur met een gids door deze tuin. De gids is afkomstig van de oorspronkelijke Indiaanse bevolking en weet veel te vertellen over geneeskrachtige planten en bomen. We zien hele mooie kikkers, groenzwarte, de aardbeikikkers en de heel bekende roodoog-kikkers. Verder ook nog een kaaimankikker, deze was niet zo opvallend, de naam komt omdat zijn ogen net zo boven op zijn kop zitten als bij een kaaiman.

We zien een luiaard en verder ook nog wat vogels, eekhoorns en een Porcupine (stekelvarken) We sluiten de tocht af met een sapje van sterfruit.

Dan stappen we de auto in voor het laatste stukje naar Finca Sura.

Het is nu nog maar 23 km, wel even een buitje voor het stof onderweg... We komen langs het dorp Puerta Vieja Sarapiqui en slaan dan al snel af een onverhard weggetje in richting Finca Sura, het is 3 kilometer hobbelen over dit wegje. Midden tussen het mooie regenwoud ligt deze farm verscholen met mooie tuinen met lagunes, om de lagunes velden met ananas, palmbomen, cassavevelden, en overal tussendoor Crotons, vanille orchideeën en nog veel meer leuks! De ontvangst is wat apart er staan diverse mensen op punt van vertrekken een groepje gaat met een gids wandelen, wij krijgen een sleutel en: your cabin is overthere.

Maar goed, we kunnen het vinden en bij de cabins is iemand aan het water ruimen na de regenbui en zij helpt ons verder. We hebben een kleine kamer, maar wel een tweepersoons en 2 eenpersoonsbedden erin. Kamer staat dus overvol! Maar er is een toilet en een douche en dat is oké. Er is een gemeenschappelijke veranda met wat stoelen een tafel en wat banken. Én er is een waterkoeler, kunnen we een koud glas water tappen. We maken een wandeling over het terrein, we zien meteen allerlei mooie vogels, leguanen, vlinders. Heel leuk hier! Na onze wandeling gaan we in het restaurant een biertje drinken en spreken meteen een tijd om te eten af.

We hebben 2 toegangsdeuren in ons huisje en aan één kant kunnen we op een muurtje zitten, ook al een mooi uitzicht, we vermaken ons een poosje met foto's, bloggen en dergelijke.

Intussen is het alweer bijna etenstijd, er is zoveel te zien en genieten, de tijd vliegt voorbij! In het restaurant, waar ze eigenlijk alleen maar Spaans spreken, krijgen we op een lijstje te zien dat er Tilapia op het menu staat. We krijgen een hele gegrilde vis, met salade, gebakken banaan en gefrituurde cassavesliertjes. Heel lekker allemaal. We nemen tot slot alleen een bakkie koffie, is lekker pittig hier!

Het restaurant ziet er nog onaf uit, zo te zien wordt er een heel stuk aangebouwd. de elektrische bedrading is een lachertje, er hangt een wirwar van draden, buizen, alles aan elkaar geknoopt met verdeeldoosjes, lasdoppen enz.

Als we uitgegeten zijn moeten we met het licht van onze hoofdlampen en zaklampen onze cabin weer terug vinden. Daar aangekomen, gaan we met computer en een wijntje nog even op de veranda zitten tot het bedtijd is

7e Vakantiedag Maandag 05-12-2022

We worden rond 5 uur wakker, het gaat al schemeren, we blijven nog even liggen tot het lichter wordt en staan dan op. Laten we nu toch, bezoek gehad hebben van de Sint, we vinden marsepein en pepernoten in onze sandalen 😋

We gaan een ochtendwandeling in de tuin maken, er zijn volop kleurrijke vogels te zien in allerlei verschillende struiken en bomen, we zien van kolibrie tot een toekan aan toe en allerlei maten en kleuren daartussen. Erg leuk en veel foto's gemaakt.

Om 7.00u gaan we ontbijten, koffie, sap, vers fruit, gebakken eieren, allerlei broodjes en zelfgemaakte jams. Na het eten komt de gids van de Finca langs en we spreken af om met de tour van 10.00u mee te gaan. We wandelen terug naar onze cabin, we hebben nog een uurtje tijd, ik ga eerst maar uit honderden foto's, wat selecteren om aan dit blog toe te voegen.

Tegen 10.00u lopen we naar het restaurant, maar de gids is nog niet klaar met de vorige rondleiding. De tour wordt hier afgesloten met versgeperst suikerriet sap. We mogen alvast wat mee proeven. Als iedereen voor onze tour er is, krijgen we eerst uitleg over cultuur en economie van Costa Rica en de verschillen met Europa. Daarna gaan we rondlopen over het terrein. In een schuur liggen stapels vanille peulen. Hier wordt er weinig mee gedaan, we mogen er wel wat van meenemen!
Ook liggen er pepertjes te drogen en we leren dat witte, zwarte, roze en groene peperbolletjes allemaal van dezelfde plant komen. Alleen de oogst en droog tijd variëren! En de roze peper heeft een kleurtje van een bepaald soort fruit gekregen.

Dit fruit zien we ook, Achiote, het lijkt op de bij ons bekendere Rambutan. Van de pitjes, kan oranje kleurstof gemaakt worden, maar er wordt ook met een aantal ingrediënten een pasta gemaakt, wat veel in de Costa Ricaanse keuken wordt gebruikt. We proeven en ruiken nog heel veel andere dingen, kruidnagel, kaneel, pompelmoes, we zien gember, kurkuma, zoete aardappel, cassave gewone en bakbananen en nog heel veel meer. Als slotstuk mogen we zelf 2 ananassen oogsten. De gids schilt en verdeeld het vakkundig met een machete in stukjes, wat zoet en sappig toch!

We gaan verder terug naar de plek waar de suikerriet pers staat en daar mogen wat mensen helpen om te persen, voor een nog lekkerdere smaak gaat er ook wat gember bij, die wordt mee geperst. En dan kan er geproefd worden! Heerlijk, en het wordt nog smakelijker als er aan het sap een heel klein beetje rum wordt toegevoegd!

We zijn toch wel 2,5 uur aan de wandel geweest, dus relaxen we even bij onze cabin. Dan gaan we met de auto naar Puerto Viejo de Sarapiqui, even wat geld pinnen, tank vol gooien en nog wat boodschapjes doen. Op de terugweg stoppen we bij de Sarapiqui rivier, snelstromend hier, hier komen veel mensen om te raften. Wij houden het bij kijken en fotograferen en rijden vervolgens via een gammele brug weer terug naar Finca Sura.

Vanaf onze cabin lopen we via een toeristische route naar het restaurant, waar we nog even een praatje met de gids maken. We kopen een biertje in het restaurant en drinken die vlak bij het water op. De baas van de Finca Don Rodolfo komt langs om de vissen te voeren: ze kweken hier Tilapia.

Later komt hij nog een keer langs om te vragen of we zin hebben om als het donker is naar de roodoog kikker op zoek te gaan, daar zeggen we geen nee tegen!

En zo gaan we om 18.00u, dan is het al donker op speurtocht, eerst zien we een mooi hagedisje, dan wat andere kikkers en als we al denken dat de pret uit is, ontdekt de baas ineens een paartje roodogen. Echt zo wonder mooi!

We nemen daarna afscheid van de baas, maar omdat het nog iets te vroeg is om te eten, speuren we nog even door en wandelen nog maar een stukje verder.

Ons diner is vanavond wederom Tilapia, deze keer boven het houtvuur gegaard in een bananenblad, gevuld met ui, paprika en dergelijke! Heerlijk! Er bij wat groentes, pieperpuree en avocado. Om te drinken lekker sap van carambole (sterfruit) en een bakkie koffie toe maakt het geheel af!

Terug bij de cabin zitten we nog wat te bloggen en genieten van een glas wijn!

Dan is dit het einde van dit blog, morgen verkassen we naar ons volgende adresje, daarover meer in het volgende deel!

9th December 2022

Super!
Mooi geschreven en prachtige foto's Mar!! Heel leuk dat ik een beetje met jullie mee mag reizen! Pura Vida!
9th December 2022

Dankjewel! Pura Vida!

Tot: 0.091s; Tpl: 0.023s; cc: 10; qc: 26; dbt: 0.0275s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb