Costa Rica


Advertisement
Published: June 20th 2011
Edit Blog Post

San JoséSan JoséSan José

Det är regnperiod och nästan alltid regn och moln efter 12, så kan vara lite svårt att se stan.
Hej,
idag börjar bloggen om från Costa Rica. Jag kom hit för ett tag sedan nu, nästan 2 veckor, och det har hänt en hel del sedan dess, men det är många dagar då kameran glömts.
Första helgen gick jag ner till centrum från San Pedro där universitetet ligger. Stadskärnan i San José var inte så märklig, ett perfekt rutnät där gatorna som går norr-syd heter avenue 1,2,3,4 osv och de som går öst-väst calle 1,2,3,4 osv. Det fanns knappt några fina hus kvar från tidigare, men det var ett mycket intensivt folkliv speciellt kring marknaden. Jag gick och vaccinerade mig mot gula febern och på nationalmuseet. Museet var från början ett fort, i vilket armén avskaffades 1948 efter att presidenten slagit ner ett av bröstvärnen med en slägga och hållit ett tal vilket därefter ristats in i. Museet var helt ok, men guldmuseet som var stängt pga ombyggnad ska vara bättre.
På söndag var jag med ormbettsforskaren José-Marìa, Chema även kallad, och hans familj på restaurang utanför staden. Det är den enda gången jag kommit ihåg kameran på någon utflykt än så länge, så det blir bara bild därifrån just nu, utsikten över staden och vulkanerna runtom.
Sen gick veckan fort, jag arbetar på Centro Centroamericana de Poblacion som ligger på gångavstånd på andra sidan campus. Det är ett bra ställe tycker jag och jag har kommit igång rätt bra med det jag ska göra.
Jag bor på ett hus för gästande studenter och forskare och det är trevlig stämning här. Det har mest varit amerikanska studenter som går korta kurser här än så länge, idag åkte ett 16-personersgäng som varit på någon kurs här som mest verkade bestå i att besöka en massa turistattraktioner, men det verkar varit lärorikt för dem ändå. Sen bor här ett gäng studenter som läser på "law school" och som verkar gå en mer seriös kurs i miljörätt.
I fredags följde jag med det första gänget, en av de nicaraguanska hotellarbetarskorna och en dominikansk infrastrukturexpert till el chicarronero (=fläskesvålstillverkaren), ett ställe nära där det är dans, mycket avancerad och snabb dans. Men det var kul att hänga med dit. Dagen efter, igår, följde jag med samma gringos i en hyrd minibuss till en surfstrand vid stillahavskusten. Det var en mycket fin strand med svart sand, långa vita vågor som gick upp i dimma mot djungeln på andra sidan vägen. Men otroligt starka strömma, så jag tog det försiktigt. Och stark sol. Stan som låg vid stranden, Jaco, verkade inte så kul dock.
Jag tar med kameran snart så får ni se bilder från campus och arbetet i veckan.

Erik

Advertisement



Tot: 0.08s; Tpl: 0.011s; cc: 9; qc: 50; dbt: 0.0507s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb