Belize and Guatemala

Published: November 30th 2007

Na drie weken Centraal America probeer ik de Spaanse taal machtig te worden. Woonachtig bij een Guatalmateekse famile is het onmogelijk om te vluchten voor deze vreemde taal. Langzaam maar gestaagd begin ik het Spaans in de vingers te krijgen, hoewel dit gepaard gaat met de nodige K$$%^&^T momenten. Uiteraard.

Antigua is een beschermde Unesco stad en bruist op het gebied v uitgaan. Veel backpackers, cultuur, vrijwillergersactiviteiten en kroegen. Na een gewenningsperiode van een week ben ik gewend aan de layback attitude van deze stad. Naast mijn studie vermaak ik mij dan ook uitstekend met salsalessen, bezoeken aan koffie en cacao plantages, Amerikaanse films en opzwepende concerten.

Voordat ik terecht kwam in Antigua heb ik de nodige avonturen beleeft in Belize en Guatemala. De twee weken durende rondreis was een plesante en geslaagde ervaring. Het reisgezelschap uiterst bevredigend met veel hilarische momenten.

Belize

Belize is een voormalige kolonie van Engeland en heeft veel kenmerken van een Caribisch eiland zoals Jamiaca. De mensen hebben van 'Go Slow' hun levensmotto gemaakt. Er is niemand en dan ook niemand in dit land die zich ergens druk om maakt. De eerste kennismaking hiervan vondt plaats bij de grens overgang. De douanier controleerde en stempelde, al telefonerend, je paspoort. Op de achtergrond klonken de eerste Reggeaklanken. Het reggearitme zou ons niet meer verlaten tot aan het vertrek uit Belize. Wederom bij de grenspost.
Onze bestemming was Caye Caulker. Een eiland voor de kust van Belize. Een paradijs. De bewoners zijn een 'big laugh' en het eten is er verrukkelijk: verse krab, kreeft, garnaal..... Voor de kust van Caye Caulker ligt een koraalrif waar we met een zeilboot naar toe zijn gezeild. Snorkelend met Haaien, alen, platzwaardvissen en prachtig koraal hebben we de dag doorgebracht om deze vervolgens al zeilend met een rum coka en een ondergaande zon te beeindigen.

GUATEMALA

De grens gepasseerd geeft me direct een ander beeld. Dit land is onderontwikkeld en kent veel armoede. De civilisatie loopt duidelijk achter op landen als Belize en Mexico. Het land kent veel problemen waaronder armoede, politieke instabiliteit, economische achterstand etc etc.
Toch is het de moeite waard om te bezoeken. De mensen proberen er het beste van te maken en zijn vriendelijk en behulpzaam. Daarnaast heeft Guatemala schitterende natuur en landschappen. Midden in de nacht, zijn we bv afgereist naar Tikal. Tikal is een Maya nederzetting die haar oorsprong meer dan 2000 jaar geleden heeft, midden in de Jungle. Lopen door de jungle om vier uur in de ochtend terwijl deze langzaam ontwaakt is een belevenis. Overal om je heen brullen apen en kwetteren vogels opgewekt. Indrukwekkend. Als extra avontuur zijn we zelfs ondergezeken door een verveelde Aap!
Een ander hoogtepunt in dit land zijn de beklimming van een werkende vulcaan. Het moment dat je de gestolde lavastenen betreedt voel je verrukking. Het is een werelds gevoel om zo dicht bij een natuurmacht te zijn. Laat staan het te betreden. Opweg naar het zichtbare stromende lava, voel je de hitte van de lava die onder de gestolde stenen broeit. Geheel ongevaarlijk is de tocht niet. De stenen hebben een gril karakter en verschillen van hoogte. Het is klauteren naar de open lava. Eenmaal aangekomen: Eureka! Snel dit moment vastleggen en dan weer afdalen. De hitte is namelijk onhoudbaar.

Tot slot noem ik hier kort ´Lake atitlan´ dat iets ten Noorden van Antigua ligt. Dit grote meer is omringd door drie vulkanen en is een schitterende plek. De natuur is adembenemend.

1st December 2007

eindelijk...
...een teken van leven! En inderdaad, ik ben jaloers.
2nd December 2007

Goed bezig
Dear Mister Oldekorten, Please refrain from abusing my clients identity without his permission, or put your money where your mouth is and win Wimbledon the next 5 or 6 times ;) Kortom: goed bezig Jeroen! Klinkt alsof je het naar je zin hebt, tussen de armode, politieke instabiliteit en economische achterstand. Al een onbedwingbare neiging om straks vanuit Nederland er iets aan te gaan doen? MVG Maarten
17th December 2007

Joeri! goed om te lezen dat je het goed hebt, maar we hebben hier in Nederland meer voeding nodig! Meer foto's en smeuige teksten graag. Waar ben je nu, wat regel je, ben je er al klaar mee...? Geniet! Laurens
3rd January 2008

wat vervelend zeg...
hey jeroen, wat een nare trip zeg. zon, lekker eten en rum... nee, dan liever vrieskou, snert en files.

Tot: 0.068s; Tpl: 0.01s; cc: 11; qc: 49; dbt: 0.0393s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb