Page 44 of arsku Travel Blog Posts

Asia » Japan » Osaka » Osaka April 25th 2008

Viimeiseksi yoksi olin varannut ja maksanut hotellin Osakan lentokentan lahelta, jotta siirtyminen lentokentalle kavisi sitten helposti. No siirtyminen hotelliin oli oma lukunsa. Tahan hotelliin ei ollut annettu sahkopostiosoitetta, vain puhelinnumero. Ohjeissa luki etta vieras tullaan hakemaan asemalta, mutta asemaa ei ollut kerrottu. Kun soitin sinne edellispaivana, siella puhuttiin englantia, mutta minulla ei ollut kynaa mukana. Aamulla kun menin soittamaan sinne, ylitin kapean kadun kun autot olivat menneet ja olin jaada pyorailijan alle. No sitten hotellista vastattiin etta englantia ei osata. Pyysin hostellin pitajaa soittamaan sinne. Selvisi milta asemalta minut haettaisiin (Rinku town) ja etta tanaan ei paikalla olisi englantia osaavaa henkiloa. Lipun osto Kiotossa kavi helposti (1770 jenia). Minun piti vaihtaa Osakassa junaa. Jalkimmaisessa junassa vastapainen kaveri alkoi... read more
jalkakaytavaa
automaatteja

Asia » Japan » Nara » Nara April 24th 2008

Kavin junalla Narassa. Tuli kuvattua vaikka olikin sadepaiva. Nukuin pitkaan, melkein yhdeksaan, ja kun satoi, ei oikein huvittanut lahtea liikkeelle. Olin unohtaa hostellin lainasateenvarjon bussiin linja-autoasemalla, mutta asiasta huomautti minulle nainen, joka oli noussut kyytiin samalla pysakilla, japaniksi siis. Olin asemalla Kintetsu-yhtion lippuluukulla klo 11.55. En ottanut 1100 jenin lippua klo 12.05 lahtevaan, vaan 610 jenin lipun klo 12.55 lahtevaan junaan. Odottaessani kavin syomassa asemalla 1850 jenin aterian: munakkaalla kuorrutettua riisia, kahvi, mansikkaleivos. Paasin Naraan vasta klo 14. Sain asemalta hyvan kartan ja neuvon siita, missa kannattaisi kayda. Kiersin puiston. Nakyi paljon peuroja ja koululaisia ja muutama temppeli. Ensimmaiseen eli Todaijin temppeliin maksoin itseni sisaan 500 jenilla. Sisatiloissa kuvaaminen sujui kohtalaisesti, kun sain tukea puup... read more
temppeli
temppelin portti
puistoa

Asia » Japan » Kyoto » Kyoto April 23rd 2008

Tanaan oli sitten vuorossa pyoraily Katsuran keisarilliseen huvilaan, jonne oli aikavaraus klo 13.30. Japanihan ei noudata kesaaikaa. Keskipaiva on itse asiassa jo klo 11.55, eli aurinko nousee viiden jalkeen ja laskee ennen klo 19. Ajattelin hyodyntaa valoisan ajan ja laitoin kellon soimaan 6.30. Herasin jo klo 3.30 enka saanut enaa unta sen jalkeen. Nousin kuudelta. Lahileipomon kahvipuoli aukenikin vasta klo 9.30. Ostin kaupasta vahan syotavaa ja soin ne kadulla, kun en viitsinyt murustaa huoneessani eika hostellissa ole mitaan yleista tilaa. Olin saanut sahkopostia Uruguaysta pitkasta aikaa. Vuokrasin taas pyoran, poikkesin kahvilla ja poljin kasityotavarataloon (Kyoto Handicraft Center). Ostin t-paidan ja tuliaisia. Maksoin taas 50 euron setelilla ja sain vaihtorahat jeneina. Pyorailin taas keisarillisen palatsin puistoon ottamaan hetken aurinkoa paidatta. Nyt pyorailin puisto... read more
hostelli
levea puistotie
ratikoita

Asia » Japan » Kyoto » Kyoto April 22nd 2008

Japani on kylla kaymistani maista kehittynein ja turvallisin. Pyoraily on vain hieman kaoottisen oloista, kun ajetaan jalkakaytavilla ja ajoradalla, vasemmalla Sain nukuttua niin hyvin (kahdeksaan asti) etta aamulla tuli kiire ehtia ensimmaiseen kohteeseen. Vuokrasin hostellista polkupyoran 700 jenilla. Lainapyorassani on tosiaan kolme vaihdetta, kasijarrut, soittokello, lamppu, numerosarjalla toimiva lukko. Satula on sangen matalalla eika sita saa enaa nostettua kun runko loppuu kesken. Mietin sitakin pitaisiko tata pyoraa kutsua mummonpyoraksi. Se nimitys ei sovi 3-vaihteiselle pyoralle. No enta geishan-pyoraksi? No geisha-puvussa ei paljon ajella. Lopuksi paadyin etta sanottakoon sita japanilaiseksi kaupunkipyoraksi. Ensiksi kavin lahileipomassa syomassa pullan ja juomassa kahvin (asiointi taas japaniksi) ja poljin katsomaan keisarillista palatsia. Taalla tosiaan pyoraillaan p... read more
keisarillinen portti
opas ja opastettavia
yksityiskohtia

Asia » Japan » Kyoto » Kyoto April 21st 2008

Jatin hyvastit Tokiolle, siirryin nopeasti Kiotoon ja ehdin kiertaa sitakin kaupunkia viela aika lailla. Perthissa ajattelin etta silla pesulla selviaisin loppumatkan 2 viikkoa, mutta Hong Kongissa ja Japanissa paitoja kuluikin enemman kuin Australiassa: hikoilun ja tupakansavun takia (jota taalla tarttui baareissa toisin kuin Australiassa). Pesin sunnuntai-iltana pyykkia ja kaytin kuivuria puoli tuntia. Kun vaatteet eivat olleet kuivia, levitin ne viela huoneeseeni, mutta eivat ne kuivuneet yonkaan aikana ja piti kayttaa kuivuria viela aamulla. Ajoin huippunopealla Shinkansen-junalla Kyotoon. Juna ajoi 500 km:n matkan 2,5 tunnissa. Kyyti oli oikein tasaista ja hyvaa. Ihan eri luokkaa kuin Uudessa Seelannissa. Nagonoon asti juna oli taynna, paaosin liikematkaajia. Vieruskaveri soi aterian jonka oli ostanut asemalta: pahvilaatikkoon aseteltuja annoksia. Ilma oli kesaisen lammin... read more
nuorisoa
portti
polvillaan jaatelolla

Asia » Japan » Tokyo April 20th 2008

Jahkailin aamulla lahtisinko Kyotoon maanantaina vai tiistaina. Asian ratkaisi saaennustus: Osakan ja Kyoton seudulle ennustettiin muutamaa astetta lampimampaa. Siis sinne! Otin paivalipun, jolla saa matkustaa Toein metrolinjoilla, busseilla ja ratikalla. Apunani oli (1) japaninkielinen bussilinjojen kartta jossa nakyy myos metrolinjat, (2)englanninkielinen kaupungin kartta oikeassa mittakaavassa jossa nakyy myos metrolinjat ja (3) metrolinjojen kartta joka ei ole oikeassa mittakaavassa. Kerran jain pois liian aikaisella pysakilla, mutta muuten osasin aika hyvin. Matkustin ensiksi metrolla Nichi-Sugamoon katsomaan kaupungin ainoaa pikaratikkalinjaa. Silla ajettuani jatkoin bussilla, joka vei yliopistoalueelle. Loysin yliopiston ruokalankin, mutta se oli ehtinyt menna kiinni klo 14, 10 minuuttia ennen tuloani. Jatkoin metrolla etelaan (Hongo-sanchome - Tsukishima). Siita sitten ... read more
yliopiston portti
uutta rakennuskantaa
sateenkaarisilta

Asia » Japan » Tokyo April 19th 2008

Aamupalan jalkeen vilkaisin hotellissa sahkopostin. Minua ilahdutti Olgalta tullut pitka viesti hanen kuulumisistaan. Sade oli lakannut, joten tanaan paasi liikkumaan paremmin. Kavelin katsomaan keisarillista puutarhaa. Kirsikka kukki viela ja muutakin oli nahtavilla. Palasin metrolla takaisin, tosin yhden pysakinvalin vain. Otin paivalipun vain toei-linjan metroihin (500 jenia), koska se riitti taman paivan matkustustarpeisiini. Yhden jalkeen tapasin Ryon. Kavimme lounaalla. Han valitsi japanilaistyyppisen paikan. Otin keitettya kalaa. Sain maistaa myos soijasta tehtya ruokaa, jota kuulemma kaikki lansimaalaiset vihaavat. Oli se hieman oudon makuista, mutta ei minusta mitenkaan vastenmielista. Kavimme toisessa paikassa teella. Sitten hanen pitikin rientaa toihin, ja toissa kuulemma kuluukin koko loppu viikonloppu. Ajoin Shinjukun asemalle. Olin aiemmin tutustunut jo aseman itapuo... read more
hotelli
teiden ali
kukkiva puu

Asia » Japan » Tokyo April 18th 2008

Nukuin hyvin, hotellin aamiaisella oli kahvia ja paahtoleipaa. Jenkit ottivat kahviin pienen pienia kerma-annoksia, japanilaiset osasivat kaataa maitoa purkista. On satanut jatkuvasti. Otin paivaksi lipun, jolla saa matkustaa kaikilla Tokion liikennevalineilla. Lahimetroasemalla (Jinbocho) sita ei ollut myytavana automaatista, mutta sen sai ostettua lippuluukulta. Myyja raaputti lipusta pois yhdesta kohdasta 4:n ja toisesta 18:n.Sadetakissani olin harvinainen naky. Yleensa ihmisilla oli taalla sateenvarjot. Ajoin ensin metrolla Shinjukuun. Lahdin sitten kiertamaan rengaslinjaa Yamanote vastapaivaan. Sehan on rautateiden linja ja kulkee maan pinnalla. Kun meni etummaiseen vaunuun, nakikin jotain eteensa. Kavin tutkimassa Tokion asemalla, miten ostetaan lippu Shinkasen-junaan jolla on tarkoitus jatkaa sitten Kiotoon. Uenossa poistuin asemalta. Kavin sushi-paikassa, jossa liukuhih... read more
ruokalinja

Asia » Japan » Tokyo April 17th 2008

Taalla sitten puhelin ei toimi, eli naen tekstiviestit seuraavan kerran Vantaalla 26.4. Paikallisesta tekstista en saa mitaan selvaa, tai saatan jotain saadakin, jos alan tavata merkkeja oppikirjan sivun perusteella, ja vaikka saankin sitten selville miten jokin sana lausutaan, en ymmarra mita se tarkoittaa. Eli olen aika lailla kuin alle kouluikainen lapsi taalla. Oli aikainen heratys. Olin ajoissa koneessa. Kone oli puolityhja - eka kertaa matkallani. Tunnin kesti paasta kentalta ja tunnin kesti ensimmainen junamatka. Japanilaiset eivat kylla nayta ollenkaan kiinalaisilta. En osaa selittaa miksi, mutta junassa tuli selvasti sellainen olo etta tallaista vakea ei ole Hong Kongissa. Loysin hotellin heti. Otin parin tunnin torkut, vedin drymax-takin paalle ja kavin kiertelemassa lahettyvilla. Ruokapaikan valitsin sen mukaan, missa kavi luottokortti. Vaikka tarjoilija osasi jonkin v... read more

Asia » Hong Kong » Lantau Island April 16th 2008

Kavin Lantaun saarella katsomassa Buddhan patsasta. Menin lautalla, siita sitten patsaalle ja luostariin bussilla. 60 dollarilla sai sisaanpaasyn ja kasvisruuan luostarin ravintolassa. Kavin ensin syomassa, sitten kiipesin patsaalle. Ajoin toisella bussilla metroasemalle. Se oli metron paateasema ja sen ymparilla oli parikymmenkerroksisia taloja. Palasin hostellille metrolla. Ilma oli eilista hiostavampi. Metrossa oli iltakuuden aikaan vakea niin paljon etta piti jonottaa jonkin aikaa rullaportaisiin, ennen kuin asemalta paasi pois. Koska lahettyvilla oli kaupan kaikenlaista elektroniikkaa, ostin itselleni 4 gigan muistitikun ja 2 gigan muistikortin kameraan. Kummankin toimivuuden testasin.... read more
pienempi patsas
En viihtyis pitkaan
vuori

Tot: 0.087s; Tpl: 0.008s; cc: 8; qc: 63; dbt: 0.0527s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb