Page 3 of Rverlinden Travel Blog Posts

Central America Caribbean » Cuba » Centro » Trinidad March 20th 2014

Geo: 21.8, -79.98Vandaag laten we de auto langs de kant van de weg staan. Trinidad is een mooi authentiek koloniaal stadje. Het is daarop ook UNESCO werelderfgoed. Het oude centrum is verkeersvrij en heeft allemaal straatjes met kasseien en gekleurde huisjes, gezellige pleintjes en overal muziek natuurlijk. De foto's spreken voor zich.We hebben ons ook een stukje laten rondrijden op een driewieler, dat moesten we toch eens meegemaakt hebben. Het hotel Iberostar Grand Trinidad is top en het eten is bijzonder lekker hier.... read more
Overal muziek
Klooster van San Francisco

Central America Caribbean » Cuba » Matanzas March 19th 2014

Geo: 22.3562, -81.1176Reeds vroeg in de ochtend zijn we vertrokken van Vinales naar Trinidad. We hadden zo'n 550km af te leggen en wat bezienswaardigheden gepland onderweg op het Zapat schiereiland. Dat schiereiland bestaat vooral uit moerasgebied en mangroven en is een stukje ongerepte natuur. In het midden van her schiereiland is er een klein indianendorpje gebouwd dat enkel per boot bereikbaar is door het Laguna del Tresoro. Het is herinnering aan de oorspronkelijke bewoners, de Taino indianen. Het dorpje Guama is genoemd naar de krijger die zich verzette tegen de Spaanse veroveraars in 1533. We zijn daar goed ontvangen door de "indianen", zie foto.Na de boottocht en het bezoek aan Guama zijn we verder gereden langs de varkensbaai tot Playa Giron, waar in 1961 Cubaanse bannelingen onder Amerikaans gezag aan land gingen, terwijl het Cubaans leger ... read more
Boottocht naar Guama
Museum Giron

Central America Caribbean » Cuba March 18th 2014

Geo: 22.5823, -83.746In de voormiddag hebben we een tabaksplantage bezocht en de kunst van het sigarenmaken bekeken. Er zijn drie elementen die ervoor zorgen dat de sigaren die gemaakt zijn in de streek van Pinar del Rio de hoogste kwaliteit hebben in de wereld : de vruchtbare bodem, het microklimaat (vochtig, warme zonnige dagen en koude nachten) en de kennis van het sigaren maken. Hector Luiz was de jongste sigarenmaker ooit die hiervoor de hoogste onderscheiding kreeg die jaarlijks wordt uitgereikt : De Habana Man.We hebben de plantage bezocht en de fermentatiehallen waar de tabaksbladeren liggen te drogen. We hebben dan de enige man ontmoet die de hoogste kwaliteit aan sigaren rolt (de Cohiba voor de kenners) en hem een demonstratie zien geven. Daarna hebben we voor het eerst in ons leven een sigaar gerookt, een ... read more
Paardrit
Mural de la Prehistoria
Hector Luis Prieto

Central America Caribbean » Cuba March 17th 2014

Geo: 22.8442, -82.9441Vanmorgen hebben we onze huurauto opgehaald waar we de volgende week mee door Cuba zullen rondreizen. We vertrokken in westelijke richting naar Las Terrazas en eindbestemming van vandaag Vinales nabij Pinar del Rio. De rit op zich was geweldig. Nu zien we eindelijk het echte leven in Cuba. In de dorpjes lijkt de tijd te hebben stilgestaan. Men rijdt er met bakfietsen, paard en kar en zeer oude auto's en pickups rond.Las Terrazas is een biosfeer met enkele mooie meertjes en helemaal omringd door bossen. We hebben daar wat rondgewandeld, zijn gaan lunchen in een fijn restaurantje en hebben koffie gedronken in een authentieke cubaanse koffiebar. Hier lagen vroeger talrijke koffieplantages maar dat is sterk terug gelopen.Het is hier de gewoonte dat je lifters meeneemt omdat er een tekort aan auto's is. We werden ... read more
Los jasmines

Central America Caribbean » Cuba March 16th 2014

Geo: 23.1168, -82.3886Tot 16u vandaag konden we nog genieten van het paradijselijke eiland Cayo Largo. Dan was het terug per vliegtuig mer Aerogaviota naar Havana. Zowel de luchthaventjes als de vliegtuigen zagen er niet al te modern uit maar we zijn er veilig geraakt. Vooral het ophalen van de bagage in Aeropuerto Baracoa in Havana was hilarisch. De valiezen werden geladen op een soort kruiwagen en die werd in een open garage gereden waar iedereen zijn valiezen er zelf kon afhalen.Een heel contrast was dat wel met het vijfsterrenhotel Melia Habana, waar we de nacht hebben doorgebracht.... read more

Geo: 21.5996, -81.529Dag 1 - donderdag 13We zijn reeds vroeg in de ochtend vertrokken voor een vlucht naar Cayo Largo del Sur, een idyllisch eiland helemaal in het Zuiden van Cuba.De vlucht zou om 7u10 vertrekken vanuit een militaire luchthaven die zowat omgedoopt is tot een toeristisch luchthaventje. We werden voor het eerst geconfronteerd met de stiptheid van de Cubanen. Om 10u25 zijn we vertrokken, zo'n 3u vertraging, zonder veel informatie. De vlucht duurde ongeveer 40 minuten en toen we geland zijn, was het aan het regenen, en daar zijn ze hier duidelijk niet op voorzien. Alles staat hier dan gewoon onder water.Nog een beetje flauw van gisteren, rusten we vandaag een beetje uit in onze mooie bungalow met zicht op de oceaan.De moderne technologie is hier nog niet doorgedrongen. Nog altijd geen wifi gevonden sinds ... read more
Het tweede zwembad
Playa Lindamar
Vanuit kamer 3024

Central America Caribbean » Cuba March 12th 2014

Geo: 23.1168, -82.3886Ons eerste bezoek vandaag was aan de indrukwekkende begraafplaats van Havana, de Cementerio Cristobal Colon. De familiegraven zijn soms echt tempels met beelden.Van het kerkhof zijn we dan gewandeld naar de "Plaza de la Revolucion". Een plaats van geschiedenis, dit is de plaats waar Fidel Castro duizenden toehoorders toesprak met op de achtergrond de beeltenis van Che Guevara. Verder zij we Calle 23 ingeslagen, beter bekend als "La Rampa". Het parkje Coppelia is bekend voor zijn ijsjes, er staan altijd lange rijen aan te schuiven voor een ijsje. Hier werden we weer geconfronteerd met het eigenaardige muntsysteem van Cuba. Als toerist heb je CUC's als munt, cuban convertible men een koers gelijk aan de Amerikaanse dollar. De eigen bevolking heeft echter een andere munt : de Cubaanse peso. Als je hier een ijsje wil, ... read more
Grafmonument
Plaza de la revolucion
Hotel Nacional

Central America Caribbean » Cuba March 11th 2014

Geo: 23.1168, -82.3886Al zelden hebben we zulk een gezellige stad gezien. Het oude Havana bruist van het leven. Smalle straatjes, gezellige pleintjes en dankzij het mooie weer overal leuke terrasjes. Overal hoor je ook muziek met live bands die de Cubaanse ritmes de hele dag doen weerklinken. Wij hebben al erg genoten van onze eerste vakantiedag. We zijn vanochtend vroeg al gaan wandelen langs de Paseo del Prado, dat ons een beetje aan de Ramblas in Barcelona deed denken, tot aan het monument van Maximo Gomez waar de baai van Havana in de zee uitmondt. daar waren vele Cubanen rondjes aan het lopen.We hebben dan verder langs de Malecon gewandeld tussen de baai en de oude stad tot de Plaza de la Cathedral. Daar vlakbij is de Bodeguita del Medio waar Ernest Hemingway zijn mojito ging ... read more
Museo de la Revoluciob
Straten van Havana
Tropicana show

Central America Caribbean » Cuba March 10th 2014

Geo: 23.1168, -82.3886Na al het feestgedruis werden we zondagavond door Piet en Annelies naar het NH hotel in Diegem gevoerd. Ik vind het geweldig op vakantie vertrekken nog in de roes van het verjaardagsfeest.Maandagochtend vroeg zijn we vanuit Zaventem vertrokken naar Havana, via Amsterdam. Dankzij het unieke aanbod van KLM in september hadden we een gratis business upgrade gekregen. Dat is wel veel minder vermoeiend en luxueuzer. Het begint al in de luchthaven, een drankje en een snackje in de lounge, priority checkin, sneller door de douane en prio boarding. Het eten in business was deze keer een menu ontworpen door Sergio Herman en was echt lekker. Met een paar leuke filmkes tussendoor ("The Heat" en "Twelve years a Slave") ging de tijd snel voorbij.En zus, we zijn in de vlucht Brussel-Amsterdam over Battenoord gevlogen, ik ... read more

Europe » United Kingdom » England » Greater London September 13th 2013

Geo: -33.9414, 18.4081In de voormiddag hebben we een mooie wandeling gemaakt door de Kirstenbosch gardens, de botanische tuinen van Kaapstad, gelegen tegen de helling van de tafelberg. Het is samen met de tafelberg UNESCO wereld erfgoed.De tuinen geven zeer goed de biodiversiteit van de flora weer van Zuid Afrika. Er zijn ook heel veel soorten die ook enkel in Zuid Afrika voorkomen en nergens anders in de wereld. Vooral de fynbos is heel specifiek, het zijn planten, struiken en bomen die het hele jaar door groen blijven en allemaal kleine blaadjes hebben. Er waren ook veel mooie bloemen te zien zoals Erika's en Proteas, heel typisch voor Afrika. Bovendien is er nog een heel dal met planten die al bestonden in de tijd van de dinosauriers.In de namiddag bezochten we het District Six Museum. Het vertelt ... read more

Tot: 0.165s; Tpl: 0.007s; cc: 8; qc: 86; dbt: 0.1073s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb