Hannele Bro

Lafayette

Zombiegeishan ja ninjan seikkailut.

Asia » Japan » Kanagawa » Kamakura May 28th 2012

Viime viikon aikana ollaan pyoritty lahinna Japanin Alpeilla. Lahdimme Kanazawasta Toyaman kautta Tateyama-Kurobe alppireitille. Meinasi olla vahan kiire, kun lahetimme rinkat etukateen maaranpaahan ja juna oli juuri lahdossa. Japanilaiseen tyyliin homma hoitui ajoissa ja paasimme sopivasti matkaan. Reitin aikana mennaan eri vempaimilla (juna, bussi, johdinauto, koysirata, omat jalat) ylos Tateyaman vuorelle, sielta alas aina Kuroben padolle asti. Reitin voi menna painvastaiseenkin suuntaan halutessaan. Tateyaman vuori on mm. kuuluisan whisky-linnun (Famous Snow Grouse) kotipaikka. Oli huikeat maisemat. Vuoren huippu oli edelleen lumen peitossa, joten bussireitti taytyy aina raivata lumen keskelta. Murodosta pystyi halutessaan aloittamaan usean paivan vaelluksen Kamikochin saakka. Osa vaellusreiteista oli kiinni, koska vuoresta purkautui liikaa rikkikaasuja. Kavimme vahan kurkkaamassa... read more

Asia » Japan » Ishikawa » Kanazawa May 21st 2012

Taytyy sanoa, etta Kinosaki oli ihanan rentouttava paikka. Vai milta kuulostaa pieni japanilainen kaupunki, jossa taysihoidossa majoittuvat turistit lapyttelevat kaupungin halki yukatoissa (kevyt kimono) ja getoissa (puusandaalit) onsenista toiseen? Majoituimme siis perinteissessa japanilaisessa majoituksessa ryokanissa. Aamupala ja illallinen tuotiin suoraan huoneeseen ja majoitukseen hintaan kuului rajoittamaton paasy Kinosakin seitsemaan kylpylaan. Aluksi tuntui oudolta vaeltaa ympariinsa kylpytakissa ja puusandaaleissa, mutta pian siihenkin tottui. Ihan joka paikassa ei ole arkipaivaista, etta kaupassa voi kayda kylpytakki paalla :) Kaikissa kylpyloissa oli erikseen miesten ja naisten puolet, kylpyloissa ei kaytetty uimapukuja, vaan kaikki kylpevat alasti. Huomaa kylla, etta monet oppaat on tehty anglo-amerikkalaisesta nakokulmasta, koska niissa jaksetaan ihmetella sita, mite... read more
Petra myos
Kinosakin keskustaa
Jalkakylpy

Asia » Japan » Kyoto » Kyoto May 17th 2012

Viime paivat Kiotossa ovat olleet aika taynna ohjelmaa. Kavimme katsomassa geisha-tanssia Ponto-cho Kaburenjo teatterissa. Oikeastaan ensimmainen osa ohjelmasta oli naytelma, joka sijoittui Kamakura aikakaudelle. Kilpaileviin klaaneihin kuuluva nainen ja mies rakastuvat toisiinsa. Nainen luulee miehen kuolleen ja ryhtyy nunnaksi. Mies tulee vierailemaan talonpojaksi naamioituneena. Tarina paattyy siihen, etta mies ja nainen eroavat pysyvasti. Eraanlainen japanilainen versio Romeosta ja Juliasta siis. (Taytyy tunnustaa, etta kuulimme Fumielta naytelman juonen etukateen. Emme toki ihan nain hyvin osaa muinaista japania ;) ) Naytelma oli hyvin esteettinen geishojen ja maikojen pukuloisto ja meikit ja kaikki liikkeet olivat viimeisen paalle hallittuja. Toinen osa esityksesta oli tanssia. Petra suostutteli Fumien ja muut vieraat (australialaisserkukset, Mayan ja yhden puolalaisnaisen) viet... read more
I had my first real...
I want it that way
Kuuluisa kivipuutarha

Asia » Japan » Kyoto » Kyoto May 14th 2012

Hiroshimaan matkaavien "pakollisiin" nahtavyyksiin kuuluu myos Miyajimalla sijaitseva kelluva torii... Valitettavasti meidan matkamme aikana torii oli korjattavana, joten emme oikein paasseet kunnolla nakemaan toriita rakennustelineiden vuoksi. Paiva oli aurinkoinen ja meri kimmelsi, joten pienoinen pettymys ei haitannut. Menimme koysiradalla ylos lahella korkeinta huippua. Kavaisimme katsomassa jonkun buddhalaismunkin 1200 vuotta sitten syttymaa tulta. Maisemat olivat huikeat ja ymparoiva luonto todella kiinnostavan nakoista... Miyajimalla olisi ollut useit vaelluspolkuja, joita pitkin olisimme varmaan menneet, jos olisimme olleet yota saarella. Sunnuntaiaamuna reili jatkui ja suuntasimme Kiotoon. Kiotossa asuu noin 1.47 miljoonaa ihmista, vain noin 300 000 enemman kuin Hiroshimassa, mutta tama tuntuu kuitenkin huomattavasti isommalta kuin Hiroshima. Kenties hajanainen kaupunkiraken... read more
Itsuhushima-jinja paketissa
Taitaa koysirata vahan jannittaa
Nakyma huipulta

Asia » Japan » Hiroshima » Hiroshima May 11th 2012

Hiroshiman historia lienee kaikille tuttu, ainakin silta osin, mita tapahtui 1945, jolloin atomipommi tuhosi kaupungin. Kavimme tanaan rauhanmuseossa ja -puistossa. Museossa kerrottiin tapahtumista ennen pommia, uhrien ja silminnakijoiden kertomuksia ja atomipommien kehityksesta. Museo keskittyi erityisesti rauhantyohon ja ydinaseiden vastaiseen tyohon. Tavoitteena on havittaa ydinaseet maailmasta. Museoissa on aina kiinnostavaa nahda, milla tavalla ja mita historiasta valitaan kerrottavaksi. Petraan teki suuren vaikutuksen se, etta museossa tarkasteltiin kriittisesti Japanin menneisyytta kolonisoijana ja sotien osapuolena myos vihollisen nakokulmasta. Museossa mm. tunnustettiin Nankingin veriloyly, jota Japani ei ole virallisesti tunnustanut saati sitten pyytanyt anteeksi... Mainintaa veriloylysta ei loydy koulun oppikirjoissa eli tapahtuma on pyyhitty pois virallisesta historiasta. ... read more
Kaupunki ennen pommia
Kaupunki pommin jalkeen
Viela oli pikkaisen kukkaloistoa jaljella Hiroshimassa

Asia » Japan » Hiroshima May 10th 2012

Tokiossa on jannaa se, etta eri kaupunginosilla on kovin erilainen luonne. Vietimme koko keskiviikon Akihabarassa, joka on norttien luvattu kaupunginosa; kaikenlaista elektroniikkaa ja kerrostaloja, jossa joka kerroksessa on harrastekauppoja joka lahtoon mm. pienoismalli-, anime- ja pelikauppoja. Loysimme Matiaksen seitsemannen taivaan eli Magic the Gatheringiin erikoistuneen liikkeen, jossa oli myynnissa sellaisia kortteja, joita Suomesta ei ole saatavilla. Matias suunnittelee ostavansa kaupan tyhjaksi, kun palataan Tokioon :) Erikoisliikkeiden lisaksi alueella on isoja pelihalleja. Saimme paljon aikaa kulumaan Segan ja Taiton pelihalleissa. Vanhojen tuttujen pelien Tetriksen, Mario Brosin, Bomber Manin jne. lisaksi hauskin taisi olla tanssipeli, jossa sai yrittaa liikkua J-popin ja lansimaalaisten hittien tahtiin. Akihabaran katukuvassa nakyi selvasti myos sisakoiksi pukeutuneet ... read more
Pelihalli 2
Maiden kahvilan ruoka
Maiden kahvilan Ruoka 2

Asia » Japan » Tokyo May 8th 2012

Eilen maanantaina oli ehka paras lomapaiva tahan asti. Osallistuttiin CS:n kautta puutarhakierrokselle. Koollekutsujana oli amerikanjapanilainen Elaine, joka halusi seuraa puutarhakierrokselle. Kierrokselle osallistui yhteensa yhdeksan henkiloa. Saa oli loistava, aurinko paistoi koko paivan. Kavimme Rikugi-enin ja Koiskikawa Korakoenin puistoissa. Kirsikkapuunkukinta meni meilta sivu suun - se tapahtui kuukausi sitten Tokion leveysasteilla. Puistot olivat silti nakemisen arvoisia. Jotenkin on janna, miten Japanissa on usein vierekkain uutta ja vanhaa kuten pilvenpiirtajia ja perinteisia puistoja. Ehka parasta paivassa oli kuitenkin seura. Kiinnostavaa meidan kannalta oli se, etta puolet osallistujista tunsivat erittain hyvin Japanin kulttuuria - mukana oli kolme japanilaista, em. koollekutsuja ja Japanissa tutkintoansa suorittava henkilo, opimme heilta paljon uutta Japanista. Paiva pa... read more
Puutarhoissa hyppelya
Puutarhoissa hyppelya 2
Puutarhoissa hyppelya 3

Asia » Japan » Tokyo May 5th 2012

Kaytiin lauantaina katsastamassa Shinjukun aseman lansipuolella sijaitsevia pilvenpiirtajia. Lauantai oli ensimmainen aurinkoinen paiva vierailumme aikana. Oli huomattavasti mukavampaa tehda kavelykierroksia. Monen pilvenpiirtajan nakoalatasantaalle paasee ilmaiseksi, kavimme Tokyo Metropolitan Government Officen 45. kerroksessa. Alueella oli todella hiljaista, johtuen varmaankin siita, etta alueella on paaasiassa tyopaikkoja eika niinkaan huvittelupaikkoja. Shinjuku Chuo-Koen -nimisessa puistossa oli lauantain kirpputori meneillaan. Ostimme bentot (=lounas tai paivallinen, joka on pakattu valmiiksi laatikkoon, sisaltaa yleensa riisia, kasviksia ja kalaa tai lihaa) ja nautimme ne puistossa. Kavelimme Shinjukun aseman halki ja nyt vasta alkoi hahmottumaan sen laajuus. Lahdimme tuloraiteeltamme vaaraan suuntaan ja harhailimme 5-10 minuuttia, kunnes paatimme kysya neuvoa... read more
Bento
Gyoza
Nakyma Tokyo Metropolitan Government Officesta

Asia » Japan » Tokyo May 4th 2012

Saavuimme eilen Japaniin yolennon jalkeen. Hostelli loytyi yllattavan kivuttomasti. Olimme valmistautuneet pahimpaan eli siihen, etta joutuisimme harhailemaan rinkat selassa vasyneina pitkaankin. Onneksi hostellin varaustiedoissa oli katevat ohjeet ja Matiaksen Google Maps -kavelyt alueella olivat auttaneet. Petran iloksi lahelta hostellia loytyi ruokapaikka, josta sai tilattua tofu burgerin ja luomuteeta. Hostelli on Nakanon alueella, vain yhden aseman paassa Shinjukusta. Hostellin arvosteluissa oli mainittu, etta huoneet ovat pienia. Se piti kylla paikkansa. Meidan huone on valehtelematta kolmen nelion kokoinen. Sinne mahtuu ainoastaan meidan sangyt ja rinkat, mutta eipa se haittaa, kun tarkoituksena on kayda siella lahinna nukkumassa. Hostellin henkilokunta vaikuttaa todella ystavalliselta ja avuliaalta. Saapumispaivana lahinna nukuimme ja kavimme syomassa paikallisessa sushirav... read more

Europe » Finland » Uusimaa » Helsinki April 29th 2012

Niin kauan kuin olen tuntenut Matiaksen (eli n.11 vuotta), hän on halunnut matkustaa Japaniin. Haave on vihdoin toteutumassa parin päivän päästä, kun lähdemme toukokuuksi reppureissulle Japaniin. Japani vaikuttaa todella kiehtovalta maalta, eikä vähiten siksi, että tähän mennessä kaikki tapaamani ihmiset, jotka ovat käyneet tai asuneet Japanissa, ovat pitäneet Japanista. Luulen, että moni innostuu Japanista juuri harrastusten - itsepuolustuslajien, sarjakuvien, ruuan, cosplayn tms. - kautta. Itse tutustuin Japanin kulttuuriin paremmin harrastaessani aikidoa nelisen vuotta yläaste- ja lukioaikoina. Matias on puolestaan harrastanut judoa ja pelannut japanilaisia konsolipelejä. Matias on haaveillut Japanin matkasta sen verran pitkään, että hän jännittää hieman, vastaako maa odotuksia. Työkaverit ovat kyselleet: Miksi juuri Japani? Matiasta kiehtoo se, että Japani on kehittynyt maa, mutt... read more
Huoneemme
Shibuja Crossing
Matias ja Hachiko

Tot: 0.152s; Tpl: 0.007s; cc: 11; qc: 89; dbt: 0.0809s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb