Page 5 of Jartsa Travel Blog Posts

Bussi saapui Nicaraguan paakaupunkiin Managuaan kutakuinkin ajoissa ja talla kertaa majoitusta loytyi samasta korttelista bussiterminaalin kanssa joten eipa paljon tarvinnut arpoa. Itse Managuassa ei juuri mitaan nahtavaa ole joten seuraavana paivana oli aiheellista siirtya Leoniin. Illalla managuassa ehdin kuitenkin katsastaa paikallisen Irlantilaisen pubin, ja jalleen kerran vaikka Guinnessia tiettavasti joskus on ollut saatavilla, nyt mentiin vahvasti vain ja ainoastaan lager linjalla. Aamulla siis kavelin muutaman kilometrin yhdelle kaupungin viidesta chicken bus asemasta ja osuin oikeaan Leoniin lahtevien bussien suhteen. Kavellessa tuli ehka hiukan hiki johtuen +33 asteen lampotilasta, aikaisemmat seudut ovat tyynenmeren rannikkoa lukuunottamatta oleet melko korkealla merenpinnasta joten lampotilat ovat olleet aavistuksen matalammalla. Yllatyksekseni bussi ei ollutkaan samaa kaliib... read more
Get ready...
Fight!
Cathedral

Central America Caribbean » Honduras » Central » Tegucigalpa December 11th 2007

Rajanylitys El Salvadorin ja Hondurasin valilla sujui erittain nopeasti ja sujuvasti, johtuen osaltaan siita etta bussissa oli vain hyvin vahan matkustajia. Ulos ei tarvinnut talla kertaa poistua vaan viranomaiset kavivat tarkastamassa passit bussissa. Hondurasiin saapuvalta gringolta perittiin 3 usd maksua ja kuittikin tuosta maksutapahtumasta kirjoitettiin. Perilla oltiin tosiaan pilkkopimealla, vasta kahdeksan jalkeen illalla, ja olin unohtanut vaihtaa paikallista rahaa joten olisi joko etsittava pankkiautomaatti tai neuvolteltava taksin hinta dollareissa. Kavely hotelleja etsimassa ei tuntunut hyvalta vaihtoehdolta koska bussiterminaali sijaitsi jossain maarin epamaaraisella alueella, varsinaisen Tegucigalpan etelapuolella joen erottamana, tavallaan eri kaupungin puolella nimelta Comagüela eli olin vahan niinkuin Vantaalla. Alueen ongelmana on se etta kaduilla pyorii tiettavasti me... read more
Vantaa...
Tegus by night

Kyyti rannalle saapui noutamaan matkalaisia ajallaan ja auto oli perati avomalli - lavan osalta nimittain. Rannalle lahteva porukka oli kotoisin suomen lisaksi ruotsista ja englannista, ja ruotsalaispaiskunnan ahtautuessa etupenkille mina ja Lontoon tytto otimme raittiin ilman ja esteettomien nakoalojen paikat matkatavaroiden seasta lavalta. Matka kesti reilut pari tuntia, ja melko pitka osuus lopusta oli soratieta joka pieneni pienenemistaan ja viimeiset sata metria mentiinkin rantaa pitkin tien loppuessa. Kyseessa siis ei ollut ainakaan viela kovin turistisoitunut paikka, vaan melkein autiota hiekkarantaa nakyi silmankantamattomiin. Heti alkuun kyselimme mahdollisista paivaretkista lahiymparistoon ja valikoimme seuraavalle paivalle retken kansallispuisto El Imposibleen, ja sita seuraavalle kierroksen vuoristokylissa. Merivesi oli melkoisen lamminta ja aallotkin sopivia joten ihan muk... read more
The Beach
Relax
Sunset

Tulivuorikierroksen jalkeen alkoi olla Antiguan lahiymparisto nahty ja aika siirtya johonkin suuntaan. Vaihtoehtoina lahinna Guatemalan koluamista lisaa, tarjolla tuolla esimerkiksi Lago de Atitlan tai Maya raunioita pohjoisempana, tai siirtya etelammaksi, El Salvadoriin. Ajan ollessa rajallinen paatin lahtea etenemaan etelaan pain. Budjetin ollessa rajallinen joskaan ei minimaalinen, paatin siirtya chicken bussista astetta parempaan eli varasin 17 usd hintaisen paikan Ticabus -nimisen firman ilmastoidusta bussista reitille Guatemala city - San Salvador. Siispa oli taas hankkiuduttava Guatemala cityyn ja hankittava majoitus sielta yhdeksi yoksi. Loysinkin nettia tutkiessani sopivan lahella bussiterminaalia olevan hostellin ja jarjestin itseni sinne Antiguan ja lentokentan valilla olevia turistikuljetuksia hyvaksikayttaen. Alue jossa hostelli sijaitsi oli vain parin korttelin paassa kalle... read more
Palacio Nacional
Iglesia El Rosario outside
Iglesia El Rosario inside...

No niin, tuli pieni tauko kirjoitteluun kun ei Tyynenmeren rannalla palmujen katveessa ollut internettia mutta nyt jatkoa Guatemalasta. Ja niin tayteen ahdettu chicken bus saapui perille Antiguaan noin tunnin korottelyn jalkeen, polyavalle hiekkaparkkikselle. Kaupungin turistiorientoituneempi meininki tuli selvaksi heti bussista noustuani kun eraan turistikuljetuksia jarjestavan firman markkinamies tuli jakelemaan firmansa mainoksilla varustetun kartan ja kyselemaan mita pidin matkasta, kertoen etta he tarjoavat paljon mukavampia kuljetuksia. Ei liian paallekayvaa markkinointia vaan tyyppi jutteli muuten mukavia hetken aikaa, oli tietoinen Suomen sijainnista. Sitten suunnistin katselemaan majoitusvaihtoehtoja, ja ennakkotiedot kaupungin runsaslukuisita halpishotelleista nayttivatkin pitavan paikkansa. Kiertelin siina muutaman korttelin ympari ja kaupungin erittain karkeat mukulakivik... read more
Guatemala City
Lagoon
Volcano1

Kiitokset kommenteista! Ei ole munuaista viety toistaiseksi ja joo, ehkapa joku eri luokan auto tulee vuokrattua viela. Lento Dallasista Guatemalaan oli tietenkin puolitoista tuntia myohassa ties mista syysta ja myohainen saapuminen venyi taas vielakin pitemmalle. Olin kuitenkin aamulla internetin aareen paastyani tehnyt varauksen lentokentan lahella olevaan guesthouseen ja pakettiin sisaltyi jopa nouto kentalta joten ei ongelmaa. Asian helpolla tavalla minut sai tekemaan lahinna se etta joka ikinen tietolahde kauhisteli paikan vaarallisuutta pimean aikaan... Kentalla kuski olikin vastassa ja samaan kyytiin samalta lennolta oli tulossa myos jenkkipariskunta joka oli tullut harjoittelemaan espanjan kielen taitojaan. Kellon ollessa paljon painuin majoituksessa suoraan nukkumaan ja aamulla sitten hetken tuuminnan tuloksena paatin hankkia halvempaa majoitusta keskeisemmalta paikalta (tam... read more
Palacio Nacional
The Cathedral
Zona 1

North America » United States » Texas » Dallas November 22nd 2007

Lento Dallasiin oli tunnin verran myohassa ja siita seurasi tietenkin JFK:n kyseessa ollessa lisaa odotusta koneen odottaessa kiitoradalle paasya. Saa oli kirkas joten koko matkan nakyviin tuli kaupunkien valoja, toiset pienempia toiset suurempia. Dallas - Fort Worth metropolialue olikin helppo erottaa kun sinne asti ehdimme, siina maarin oli kokoa valokeskittymalla. Etukateen olin varannut vuokra-auton koska arvatenkin liikkuminen muulla tavoin ei ole mahdollista, ja majoitusta pariksi yoksi kaupungin etelalaidalta. Vuokra-autofirman virkailija kysyi etta riittaako varmasti compact luokan auto, ja niin arvelin riittavan. Ei se Dodge caliber ihan europpalaista kasitysta compact luokan autosta vastannutkaan joten riitti kylla. Google mapsista haettujen ajo-ohjeiden turvin osuinkin lahelle mutta tarkkaa osoitetta ei tahtonut loytya, autovuokraamonkin kartta oli melko ylimalkainen. Mu... read more
Dealey plaza

North America » United States » New York » New York » Manhattan November 21st 2007

Vihdoinkin matkablogi alkuun ja viela alkuun taustatietoa matkasta. Lahto tapahtui Helsingista tiistaina 13.11. ja suunnitelma olisi palata eurooppaan huhtikuussa 2008. Lentoreitti on seuraavanlainen: url=http://gc.kls2.com/cgi-bin/gc?PATH=HEL-JFK-DFW-GUA%2CMGA-MIA-LAS-SFO-HKG-BKK-KIX-DPS-NRT-PER-CNS-MEL-AKL-SYD-LHR-BCN-HEL&RANGE=&PATH-COLOR=&PATH-UNITS=mi&PATH-MINIMUM=&SPEED-GROUND=&SPEED-UNITS=kts&RANGE-STYLE=best&RANGE-COLOR=&MAP-STYLE=Lentoreitti Guatemalasta Nicaraguaan siis siirryn maitse ja Bangkokista on tarkoitus kiertaa kaakkois-aasia enemmankin. Ensimmainen etappi: New York Tiistaina menin lentokentalle hyvissa ajoin ja sainkin preferenssini mukaisesti ikkunapaikan koneen etuosasta. Sitten saikin todeta etta lento on 40 minuuttia myohassa, ei siis kovin paljoa kuitenkaan. Kun tuokin aika alkaa olla kulunut loppuun niin taululle ilmestyy n. kaksi tuntia li... read more
WTC2
Central park
Manhattan South

Tot: 0.201s; Tpl: 0.007s; cc: 13; qc: 52; dbt: 0.1455s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb