Raf Van Dyck

DHLraf

Raf in Nieuw Zeeland!

Oceania » New Zealand » North Island » Auckland » Central March 21st 2012

Wat een weer! Blijkbaar hebben jullie massaal kaarsjes gebrand voor rustig weer. Vandaag is het kraanwerk zonder problemen voltooid. Alles wat gelift moest worden, is zonder problemen gebeurd. Een dikke merci hiervoor! Alleen had ik ook moeten vragen om een kaarsje te branden voor droog weer... De vorige regendagen zeiden de kiwi's nog lachend: 'hey mate, this is only heavy mist', maar vandaag hadden ze het zelf over 'bloody rain'. Met bakken viel het water uit de hemel. Verder op North Island, in de buurt van Whangarei, zijn er zware overstromingen. Hier liep het water 'maar' in kleine beekjes over de straat. Ondanks onze regenjas waren we nat tot op ons ondergoed. Op den duur begin je dan ook koud te krijgen en de enige manier om je op te warmen is in je broek pissen. ... read more

Oceania » New Zealand » North Island » Auckland » Central March 19th 2012

Na een paar weken, begin ik het hier goed gewoon te worden. Vooral door het weer voel ik mij thuis. Het is hier echt een Belgisch zomerweertje: 's morgen fikse regenbuien, 's namiddags forse regenbuien en 's avonds... plensbuien! Feels like home! Alhoewel, ik heb op het internet gezien dat jullie in België mooi lenteweer hebben. Tijd om dus naar huis te komen want hier zit er niet veel verbetering in voor de volgende dagen. Ik zou jullie willen vragen om een kaarsje te branden, zodat we hier minder wind zullen krijgen dan voorspeld. Morgen hebben we namelijk veel kraanwerk te doen en bij te veel wind kan dit niet doorgaan en lopen we dus vertraging op. Dan moeten we 's nachts gaan werken... Vrijdag moeten de containers het schip op. Spannend! Gisteren (zondag), in de ... read more
De teams worden voorgesteld
TV comentatoren
En dan kan de race beginnen

Oceania » New Zealand » North Island » Auckland » Central March 15th 2012

Het is alweer een paar dagen geleden dat ik een berichtje op mijn blog heb gepost. Het is hier momenteel dan ook (figuurlijk) windstil. De teams hebben hun boot terug in orde gemaakt voor de volgende leg en vanaf vandaag (vrijdag) beginnen de in-port races. Spannende momenten want dan is het moment aangebroken om de relaties aan te spreken om op een boot te geraken. Der vorige dagen is het mij bijna gelukt bij Groupama, maar op het laatste moment beslisten ze toch om niemand mee aan boord te nemen wegen al te veel volk. Duimen dat het mij vandaag lukt... Dinsdag ben ik er alleen op uitgetrokken met de fiets. Ik heb de kustlijn afgereden tot het klimmen te zwaar werd. Mijn 25 kg wegende huurfiets met 3 versnellingen was hier niet ideaal voor. Ik ... read more
Team Groupama

Oceania » New Zealand » North Island » Auckland » Central March 11th 2012

Herfstweer was ons deel vandaag! Miezerig, grijs weer. Maar dat kon de pret niet bederven. Gisterenavond rond 23.30h (NZL tijd) is Groupama als eerste aangekomen en vandaag zijn de andere duiven gevallen. Bij de aankomst van Groupama was het uiteraard al donker en dat maakte alles nog spannender. Vanuit de duisternis dook de Volvo 70, onder verwelkomend 'gezang' van een Maori, op. Alle grote jachten in de haven lieten hun claxon horen en honderden lichtflitsen lichtten op. Rond 5 uur in de ochtend kon het zeiljacht uit het water gelicht worden. Tot dan had het team nodig gehad om alles van boord te halen, de mast te demonteren en water te scheppen. De Groupama was namelijk op de laatste dag nog tegen iets aangebotst. Wat precies weet men niet. Wel maakte de boot water. Achteraf bleek ... read more
Lifting Puma

Oceania » New Zealand » North Island » Auckland » Central March 9th 2012

Omdat ik gisteren en vandaag vrij had, ben ik samen met Arthur en Liliane (Arthur's vrouw) gaan rondtoeren. Gisteren zijn we naar het zuiden gereden. 'Hobbiton' leek ons wel wat. Dit is de film-set van 'The lord of the rings'. Meer bepaald het dorp van de Hobbits dat je helemaal in het begin van de eerste en helemaal op het einde van de derde film ziet. Deze set bevindt zich in the middle of nowhere, maar was toch wel de moeite. Niet alleen het dorpje was sprookjesachtig, ook de hele streek waar dit dorpje is opgebouwd heeft iets fabelachtig. Allemaal kleine heuveltjes, met hier en daar een gigantische, eeuwenoude spar met grillige takken. Het gras op deze heuveltjes lijkt met de grasmachine afgereden. Zo netjes, precies 1 grote golfbaan... We kregen een 2 uur durende rondleiding ... read more
Hobbiton

Oceania » New Zealand » North Island » Auckland » Central March 7th 2012

De 'bump in' is beëindigd! Met andere woorden; alle paviljoenen en team bases zijn opgebouwd. Morgenvroeg om 09.00h lokale tijd gaat de site open voor het publiek. Een greep uit het aanbod aan attracties, allen in het teken van de Volvo Ocean Race uiteraard: * 'The Dome': Dit paviljoen moet de mensen een beetje milieu bewuster maken en dan vooral wat betreft het vermijden van lozen van afval in de oceanen. Eigenlijk is dit een beetje hypocriet als je weet dat de organisatie soms containerschepen chartert om de containers tijdig op de volgende bestemming te krijgen. Er volgen ook steeds zo'n 80 luchtvrachtzendingen de race... * 'The Challenge': Hier kan je tegen iemand anders een winch wedstrijd houden. Een winch wordt op een zeilboot gebruikt om de zeilen te hijsen. Hoe sneller dit gebeurt, hoe beter. ... read more
Auckland skyline vanop Victoria Mountain
Een boompje

Oceania » New Zealand » North Island » Auckland » Central March 5th 2012

Vandaag liep de wekker om kwart na 5 af. Voor alle duidelijkheid: 's morgens. Gisteren waren we niet rond geraakt met het positioneren van de team containers in de team bases. Daarom moest dit vandaag om 6 uur 's morgens nog gebeuren. De teams kwamen immers rond 8 uur ter plaatse en daartegen moest dit gebeurd zijn. Alle containers stonden perfect op tijd op hun plaats. Dikke pluim voor de kraanman, maar ook voor ons natuurlijk. :-) Daarbij komt dat ik een mooi plaatje heb kunnen schieten van de zonsopgang in Auckland. In't echt was het nog mooier dan op foto! Daarna ben ik met Mark (een lokale DHL manager) naar het magazijn van DHL op de luchthaven van Auckland gegaan. De spullen die door de Chinezen uit de luchtvracht containers genomen waren, waren aangekomen en ... read more
Inpakken op zijn Chinees
Opbouw van de team bases

Oceania » New Zealand » North Island » Auckland » Central March 3rd 2012

Wat een barslechte dag had moeten zijn, viel uiteindelijk nogal mee. We hebben heel veel wind gehad, maar de voorspelde zondvloed is uitgebleven. Enkele fameuze buiten van een paar minuten: dat was het. We hebben zelfs veel mooie opklaringen gehad. Toch was deze storm dé headline in het lokale journaal. Blijkbaar is de storm iets van koers veranderd en is het zuiden van North Island het hardst getroffen. Enkele daken zijn gaan vliegen, bomen zijn omgewaaid en één of andere zotte Nieuw-Zeelander - die er niet beter op vond dan met dit weer solo te gaan zeilen - is op 50 km van de kust opgepikt. Hij heeft zijn zeilboot achtergelaten en is in zijn reddingsvlot gesprongen. Zijn jacht zwalpt nog steeds ergens op zee rond... als iemand een zeiljacht wilt, dan is dit de uitgelezen ... read more

Oceania » New Zealand » North Island » Auckland » Central March 2nd 2012

Hier ben ik weeral. Zoals de titel van dit artikel al aangaf...het was hier gisteren (donderdag) serieuze paniek!!! De AKE's (luchtvracht containers) kwamen vanuit Sanya in China (de vorige stop-over) aan en al vlug bleek dat deze containers ergens onderweg geopend waren. Alle laptops, GPS toestellen, toners, horloges en andere waardevolle dingen waren systemastisch uit de AKE's verdwenen! Voornamelijk voor de organisatie bleek de schade het grootst. Paniek alom want hierdoor ging veel wardevolle informatie verloren. Ook de laptops van de teams bleken spoorloos... Na veel telefoontjes en crisisvergaderingen bleek dat deze goederen door onze Chinese agent bewust de zendingen genomen waren om 'veiligheidsredenen', zonder ons te verwittigen. Lithiumbaterijen en vloeistoffen worden tijdens luchtvracht aanzien als gevaarlijke lading, maar toch was dit zeer uitzonderlijk, z... read more

Oceania » New Zealand » North Island » Auckland » Central February 29th 2012

Gegroet! Vandaag was het een productieve dag. Gezien onze onderaannemers voor kraanwerk, containerstracties, lifting materials,... hun werk zo goed doen, hebben wij eigenlijk weinig op te volgen. Dus springen Arthur en ik bij waar we kunnen om de paviljoenbouwers te helpen. Het Volvo paviljoen begint stilaan vorm te krijgen (zie opeenvolging foto's). Het dakzeil moest er vandaag overgetrokken worden. En omdat dit vrij zwaar manueel werk is, hebben wij de jongens van De Boer hierbij geholpen. Met 3 touwen en pakweg 15 man werd het zeil over het paviljoen getrokken. Ook de catering containers moesten op de kop van het bouwwerk afgezet worden. 3 containers op elkaar! Echt millimeterwerk, maar perfect uitgevoerd door de kraanman. Het weer was minder: zwaar bewolkt en af en toe hebben we zelfs regen gehad. Maar dit heeft zo ook zijn ... read more
Volvo paviljoen 2
Volvo paviljoen 3
Volo paviljoen 4

Tot: 0.112s; Tpl: 0.009s; cc: 5; qc: 58; dbt: 0.069s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb