Synnøve Hjellvik

CS

Europe » France » Île-de-France » Paris July 22nd 2014

Siste kvelden i Paris spiste vi en finere middag og delte, til og med, en dessert. Dette er vår siste dag på reisefot sammen (for denne gangen). Senere på kvelden har vi lagt i sengen og sett på bilder, mimret og snakket om de fantastiske folkene vi har møtt på turen. Vi er heldige som har hatt mulighet til å reise på en slik tur. Det er også helt utrolig at det er gått 3 uker allerede, samtidig som at vi har gjort så mye at det er vanskelig å tro at vi har gjort alt på bare 3 uker. Nå sitter vi igjen med blandede følelser om hjemreisen. Det kommer til å bli så deilig å komme hjem til egen seng, privatliv, til å ha klærene i et skap og hjemmelaget mat. Likevel blir det ... read more

Europe » France » Île-de-France » Paris July 21st 2014

På toget til Paris fikk jeg meg en liten beundrer. Ved siden av meg satt nemlig en mor med sønnen sin på fanget. Han var rundt 1-1,5 år og var veldig ivrig til å se på og leke med meg. Og mer enn en gang prøvde han å gå fra morens fang til mitt. Da vi nærmet oss Paris fikk jeg vite at Synnøve hadde avtalt med Austin og Ron, de to amrerikanerne vi lekte drikkeleker med i Praha, at vi skulle møte dem kl 18. Så då begynte stresset! Først fant vi ikke minibank på togstasjonen, og for å si det sånn er ikke togstasjonen liten. Så vi løp opp og ned, fram og tilbake og så etter minibanker. Til slutt viste det seg at det ikke var noen minibanker inne på selve togstasjonen... Etter ... read more
Lysshow
Triumfbuen
Og så spiser vi Paris også

Europe » Switzerland » North-East July 20th 2014

Så kom akkurat tids nok til hostelet slik at vi rakk siste innsjekkings tid (vi kom et par min på 24:00). Resepsjonisten var veldig hyggelig og med rommet kom frokost, en gratis drink per natt og en velkomst sjokolade. Sjokoladen var kjempe god, og tror det er den nye ynglings sjokoladen til Synnøve (vi gikk på sjokoladejakt dagen etter for å finne akkurat den sjokoladen). Elven Limmat renner gjennom Zürich og deler gamlebyen i to. Dagen etterpå sov vi lenge, før vi gikk til en park for å spise frokost (siden jeg sov over frokost tidene). Vi spiste skive med mozarella og tomat på, det var den beste frokosten vi har hatt på lenge!! Etter det gikk vi på sightseeing, men kartet vi fikk på hostelet var så dårlig at vi gikk heller etter egen retningssans ... read more
Limmat

Europe » Switzerland » North-East » Zürich July 17th 2014

Så vår lange togtur startet med nattoget fra Split til Zargeb og denne gangen hadde vi vært smarte og reservert seter til hele turen (totalt 3 tog). Men da vi kom på nattoget så vi at vi ikke hadde trengt det, for vi fikk en hel kupé alene. Noe som var fantastisk deilig, for da la vi oss på tre seter hver i soveposene våre og sov kjempe godt. Men desverre var gleden kortvarig, for da vi våknet morgenen etter viste det seg at toget var hele to timer forsinket! Da rakk vi selvfølgelig ikke toget vi hadde planlagt å ta videre. Og heller ikke det toget vi hadde funnet ut at vi kunne ta som siste utvei, for å komme fram til Zürich samme dag. Men da vi kom til togstasjonen så vi at siste-utvei- ... read more

Europe » Croatia » Dalmatia » Split July 17th 2014

I utgangspunkte skulle vi, etter Budapest, til Zagreb og så til Split for å møte kjæresten til Synnøve, Stian, som skulle feriere der. Men så fikk vi vite at han ikke hadde pass og kom seg mest sannsynlig ikke til Split. Så vi bestemte oss for å skippe Kroatia og reise direkte til Italia. Etter vår lange og litt trøbblete tur, kom vi endelig til Venezia tidlig på morgenen. Venezia er den første byen jeg virkelig er glad for at vi er backpackere. Ikke det at det har vært gale å være backpacker i noen av de andre stedene vi har vært, men fordi det er skikkelig kjipt å ha rullekoffert i Venezia siden det er sykt mange broer og broene er bygd opp som trapper. Så for å gå over broen må man opp en ... read more
Ancona
Reiser fra Ancona til Split
Split

Europe » Italy » Veneto » Venice July 15th 2014

Siden vi er som vi er, tenker vi ikke på praktiske ting som å reservere seter på populære tog, så når vi kom på nattoget til Venezia var det selvfølgelig stappfult. Vi fikk beskjed om at vi kunne sitte i en kupe til Linz/Salzburg, deretter måtte vi gå av toget. Heldigvis hadde vi en snill konduktør som sa vi kunne sitte i gangen resten av turen. Må bare si at ganggulvetnpå toget er kjempe hardt... Stakkers bakene våre. Men vi tar jo alt med et godt humør, så vi bestemte oss for å døpe sekkene. Synnøve sin sekk fikk navnet Lynet McQueen, mens min ble hetende Kong Karl Gustav. Alltid like mentalt friske, når kl er 2 på natten og vi ligger/sitter i en toggang ;-) CS - en trøtt Cecilie... read more

Europe » Hungary » Central Hungary July 12th 2014

Vi var veldig usikker på om skulle hoppe av i Györ eller ikke, fordi det regnet, men vi fant ut at vi måtte se litt småsteder også (+ vi hadde skrevet på interrail-billetten at vi skulle av i Györ), så vi hoppet av. Desverre hadde de ikke bagasjeskap på togstasjonen og måtte derfor ta sekkene med oss. Selvom det regnet litt var det en koselig liten by. På vei inn til sentrum så vi et lite sightseeing-tog, men selvfølgelig visste vi ikke hvor det stoppet, så vi gikk (små jogget) etter toget i Györs gater, helt til en dame pekte oss i retning av hvor det stoppet. På turen fikk vi en fin oversikt over byen og severdigheten, det var veldig koselig. Etter det skulle gå og spise... Og vi failet totalt. Vi gikk inn på ... read more
Spiser hus og trær i Budapest
Synnøve balanserer parlamentet

Europe » Austria » Vienna July 10th 2014

Donau er en kjent elv som renner gjennom flere store byer i Europa, blant annet gjennom Wien. Vi hadde en litt merkelig togtur til Wien. For det første var det sykt mange folk som skulle på toget, og heldigvis var det få som hadde reservert seter, så det var om å gjøre og komme seg inn på toget først og få en god sitteplass. På selve toget var det som sagt masse folk, og rett foran oss satt den seks høylytte spanjoler. Og han ene gikk kompisene sine, og alle andre på toget, på nervene. I tillegg var det en som drev og snorket så høyt at han vekket seg selv. I wien har vi tatt det helt rolig. Egentlig skulle vi også legge oss tidlig den første kvelden, men så kom vi i snakk med ... read more
Cecilie i parken
Fisken vi tegnet
Beste frokost på lenge!!

Europe » Czech Republic » Prague July 6th 2014

Så vi kom til Dresden kl 10 og låste inn sekkene våre i et skap. Vi spiste frokost nr.2. Den første var på toget fordi jeg sovnet og trodde klokken var mer en den var, så da tvingte jeg oss til å spise frokost, en etterhvert oppdaget Synnøve at jeg hadde tatt feil av tiden. Etter den andre frokosten gikk vi som vanlig på sightseeing. Dresden har en slik rolig og avslappet atmosfære, selv om det er overfylt av turister. Det var akkurat det vi trengte ettersom vi fremdeles var trøtte etter togturen. Vi sovnet til og med i en park, i solen. Og jeg er blitt solbrent på skuldrene, der sekken skal være..... Lovely! Elven Elbe er en halv inntørket elv som deler den nye og gamle delen av Dresden. På toget til Praha møtte ... read more
I Dresden
I Praha

Europe » Poland » Lower Silesian » Wroclaw July 3rd 2014

Så endelig kom vi til Wroclaw! Alt vi orket når vi kom var å få oss noe mat, heldigvis lå det en burgersjappe rett over gaten fra hostelet (og de hadde sykt gode hamburgere) , og så gikk vi å la oss. Vi sov lenge dagen etterpå (dvs. Til 10), før vi gikk på sightseeing. Vi hadde egentlig ganske negativ innstilling til alt, at det ikke var noe å se og at alt var så slit og lite fint. Det har nok mye å gjøre med togturen dagen før, som ødelagte humøret. I tillegg til at vi våknet til at det ikke var vann noen sted på hostelet. Verken i toallettet, vasken eller dusjene. Men etter å ha sett den store marketsplassen ble humøret betraktelig bedre. Det er den nest største plassen i Polen og består ... read more
En gnom
Noen gnomer til

Tot: 0.116s; Tpl: 0.006s; cc: 14; qc: 85; dbt: 0.0701s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb