Guiyang - Praktische informatie

February 7th 2007
Published: February 7th 2007

We logeerden in het Tongda Fandian
Adres: Zhunyi lu 86, 8213520 Guiyang
Telefoon: 0851 - 8213 518 en 8213 520 (alleen in 't chinees)
Ligging: op het stationsplein
Prijs en wat inbegrepen: standaardkamers van 268Y kreeg je zonder moeite voor 158Y. Badkamer met westers WC, met propere handdoeken maar ook met waterlekkages van douche en WC, 24h/dag warm water, airco en verwarming, warm en koud mineraal water, ruim chinees ontbijtbuffet.
Persoonlijke beoordeling: vriendelijk personeel, aan de receptie spreekt men wat Engels. Een gewoon restaurant op de 2de verdieping, met lekker en goedkoop eten. Op de 21ste verdieping is een sjiek, draaiend, restaurant waar je tegen een vaste prijs van een hotpot buffet kan gaan eten.
Praktisch: alles is vlot bereikbaar: de luchthavenbus komt tot vlakbij het hotel, het treinstation en het busstation voor de lokale bestemmingen (oa Kaili, Liping, ...), de voornaamste stadsbussen (1 en 2) vertrekken hier, verschillende kleine supermarktjes vlakbij en ook een Internet bar.
Waardering: 4 op 5

Transport:
De luchthavenbus kost 10Y, zijn eindstop is bij het treinstation. Hij reed ook nog om 10h30 's avonds.
Stadsbussen No1 en No2 rijden dezelfde gesloten loep rond de stad, maar ieder in een andere richting.
De bussen naar Liping, Kaili en andere bestemmingen in Guizhou, vertrekken vanaf het Tiyu busstation, dat bij het sportstadium en het treinstation ligt. We namen om 9h40 de bus naar Liping, die kostte 130Y en deed er 11 uur over, zonder noemenswaardige hindernissen. Tot bijna in Kaili gaat het over snelweg, maar daarna is het een gewone weg die de hele tijd door bergen slingert. We kwamen in Liping toe bij het nieuwe busstation, in het Noordwesten van de stad.

We gebruikten Internet op de Jiefang lu, bij de kruising met Zhunyi lu, rechts als je van het station komt. Zoek tussen de reclames naar de chinese karakters:网 巴 voor “Wan ba”

We maakten een verkennende wandeling door de stad:
vanaf het treinstation via de Zhunyi lu naar het Renmin plein waar nog een groot Mao-standbeeld staat. Naar Yangming lu die nu een wandelkade is geworden langs de rivier en waar de vogel- en bloemenmarkt volledig verdwenen is. Het oude Qingming tempeltje is er vervangen door een veel grotere nieuwgebouwde Qingming tempel. Via de kades wandelden we verder naar de Jiaxiu toren die op een rots in de rivier staat, met de oevers verbonden door een brug. We betaalden 4Y voor een bezoek aan de Jiaxiu toren en de Cuiwei tuin die zich vlakbij op de oever bevindt. Niet echt spectaculair, maar je kan wel de oude sfeer opsnuiven, en erg dure thee drinken.

We bezochten de Hóngfú sì tempel (inkom 3Y) in het Qiangling Shan park (inkom 4Y) en bereikten die met stadsbus 2. Het was een aangename drukte in het park, we zagen er vooral ouderen, eventueel vergezeld van hun kleinkinderen die schoolvakantie hadden. Het is het belangrijkste boeddhistische centrum van Guizhou. Je kan het centrum bovenop de heuvel in 30 minuten tevoet bereiken vanaf de parkingang links omhoog via het “Negen winden pad”. Het is nog een hele klim naar de top van de berg, maar onderweg wordt je regelmatig afgeleid door de apen die om nootjes komen bedelen. Het Hongfu Tempel complex werd gebouwd in het vroege Qing - late Ming tijdperk, in 1673 door monnik Chishong. Het complex bestaat uit tempels, hallen, zijkamers en veranda’s. Bij het betreden van de binnenkoer zie je onmiddellijk de 4 meter hoge, mooi versierde Fahua Pagoda en een muur waarop de pas geboren Boeddha voorgesteld wordt die gewassen wordt door 9 draken. Rechts is er een klokkentoren met een 500 jaar oude klok die beschadigd werd tijdens de Culturele Revolutie, toen de tempel totaal vernield werd. Er is een Da Fo Dian (Hal van de Grote Boeddha), en een Guanyin Hal, een Hal waarin de oorlogsgod Guandi vereerd wordt en een Hal met 500 arhats. Hier en daar is nog een stukje van de oorspronkelijke sculpturen te zien, waaronder een 32-armige Guanyin die in iedere handpalm een oog houdt dat gericht is naar de welwillende Koning van de Hel. Op de Westelijke top van de berg heb je vanuit het “Paviljoen om naar Guiyang te kijken” een overzicht over de ganse stad.

Tot: 3.764s; Tpl: 0.04s; cc: 21; qc: 130; dbt: 0.089s; 3; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.7mb