Vietnam - Ho Chi Minh til Hanoi

Vietnam's flag
Asia » Vietnam
January 29th 2015
Published: January 30th 2015

Ho Chi Minh City (Saigon)

Jeg ankom rimelig sent til Ho Chi Minh, så jeg missede gruppe middagen. Da jeg havde pakket lidt ud, gik jeg ned og satte mig i receptionen, da jeg håbede på at løbe ind i nogle af dem jeg skulle rejse rundt sammen med. Jeg mødte to britiske søstre, Helena og Nicola. Jeg aftalte med dem at mødes kl. 09.00 den næste dag, for at tage rundt og se Saigon. Da jeg tjekkede ind, mødte jeg et par danske drenge, som jeg tog i byen med senere. Det var virkelig hyggeligt og en fed start på min tid i Vietnam.

Jeg kom hjem fra byen så jeg lige kunne nå fire timers søvn, inden jeg skulle mødes med Nicola og Helena. Jeg skyndte mig ned til morgenmaden kl. 09, da jeg troede det var der vi skulle mødes. Da jeg var færdig med at spise og den var tyve over ni, og Nicola og Helena stadig ikke var kommet, blev jeg virkelig i tvivl om jeg havde misforstået noget. På vej op til mit værelse, gik jeg igennem receptionen, hvor Nicola og Helena ventede på mig, da de mente det var der vi havde aftalt at mødes. Kommunikation er en god ting, når alle parter er enige om budskabet 😊

Nåh men så var det ellers af sted med os, ud i Vietnams voldsomme trafik. Jeg var virkelig skræmt i starten, da man som fodgænger, for at krydse vejen, bare skal kaste sig ud midt i et virvar af biler, scooter, busser og cyklister, og krydse fingre for at de ikke rammer en. Sådan havde jeg det i hvert fald i starten, nu har jeg vænnet mig til det, så nu går jeg bare over vejen, uden rigtig at kigge mig for, for de skal nok undgå mig. Jeg er rimelig imponeret over at vi ikke har set nogen ulykker hernede, da der tydeligvis ikke er nogen trafikregler.

Vi ramte først en virkelig flot park, der var placeret midt i det hele af denne livlige by. Selvom man stadig kunne se vejen og bilerne, var det som om man gik i en helt anden verden inden i den park. Luften var en helt andet, meget mere frisk og atmosfæren var så dejlig afslappende, hvilket var en meget stor kontrast til den larmende og voldsomme trafik, der blot var nogle få meter fra parken. Fantastisk sted!!

Bagefter skulle et traditionelt vietnamesisk marked opleves. Det var virkelig interessant!! Der var så mange flotte ting, sko, smykker, tøj, kort etc. Det var dog virkelig specielt da vi ramte den del der solgte frisk kød, der lå fremme i varmen, uden den form for afkøling vi bruger i vesten.

Efter markedet tog vi på cafe, for lige at få noget koldt at drikke og så var jeg desværre nød til at smutte tilbage til hotellet for at mødes med vores guide Lavy. Han ville gerne fortælle mig om turen. Det var nok også meget godt, da jeg blev ramt af jetlag efter mødet med Lavy. Lavy tog mig med til et lokalt sted, for at få noget frokost. Det var virkelig godt!! Da jeg kom tilbage til hotellet mødte jeg nogle flere fra gruppen og vi endte med at tage over og få en massage og ansigtsbehandling. Det var fantastisk!! Jeg var så afslappet bagefter!! Det var virkelig skønt og det kostede nærmest intet. Skønt!!

Vi tog tilbage til hotellet for at vente på at vi skulle af sted mod stationen, da vi skulle med nattoget til Nha Trang. Vi fik pizza med til turen, så det var meget nice. Vi var fire der delte kahyt og det var faktisk ikke særlig slemt. Jeg sov rimelig godt. Vi ankom virkelig tidligt til Nha Trang.

Nha Trang

Vi kunne ikke tjekke ind da vi kom til hotellet, så vi var et par stykker der tog direkte til stranden, hvor vi faktisk var resten af dagen, inden vi gik tilbage til hotellet for at få et bad, inden vi gik ud for at spise. Det var så fantastisk, bare at slappe af en hel dag og nyde solen og bade når det blev for varmt. Der var så mange bølger, det var fantastisk!! Jeg følte mig som et lille barn, når jeg var ude midt i bølgerne! Det var så sjovt!! 😊

Vi fik virkelig god mad den aften og et par gode cocktails. Da vi fik regningen var jeg ved at falde ned at stolen, da deres valuta hernede har rigtig mange nuller. Vores regning lød på noget med 5,000,000 dong, hvilket faktisk ikke er så dyrt, der er bare så mange nuller!! 2,000,000 dong er lidt over 600 danske kr. og vi var ni der var ude og spise, hvor seks af dem havde fået et par drinks inden maden, så det var slet ikke særlig dyrt, da det var et lidt finere sted.

Dagen efter var vi en lille håndfuld der skulle ud og snorkle. Vi blev samlet op og kørt til havnen, hvor der var en del gæster fra andre hoteller der skulle med den samme båd som os. Det var en helt fantastisk dag! Jeg kan virkelig godt lide at snorkle og kan godt forstå at Chris er så glad for at undervandsjage derhjemme. Da jeg aldrig havde prøvet det før, skulle jeg lige vænne mig til det og jeg skulle virkelig også overbevise mig selv om at der ikke var nogen hajer. Sandsynligheden for at vi ville møde hajer var virkelig lille, så det var rimelig irrationelt. Da jeg havde vænnet mig til det og jeg var blevet mere sikker på at der ikke ville komme nogen hajer, var det nemmere at slappe af og bare nyde det. Det var virkelig smukt, der var så mange forskellige fisk i alle mulige farver, det var en fantastisk oplevelse!! Jeg skal helt klart snorkle igen!! 😊
Vi fik en fantastisk frokost på båden, det var virkelig lækkert!!

Da vi kom hjem, var det hurtigt i bad, pakke, finde noget aftensmad og så af sted med bussen til station, for at fange nattoget til Hoi An.

Hoi An

Som altid ankom vi vildt tidligt og vi kunne ikke tjekke ind før kl. 14.00. Vi tog ud og fik noget morgenmad og bagefter gik jeg rundt sammen med Nicola og Helena i den gamle bydel. De havde virkelig mange pæne ting, hvis jeg havde råd og plads havde jeg købt det hele!! Jeg købte lidt tøj, hvilket bare er perfekt til vejret hernede, grundet at stoffet er så let og lækkert, at man ikke er ved at dø af varme 😊
Den gamle bydel er virkelig flot!! Der var også virkelig fredeligt, i forhold til mange andre steder, trafikken var slet ikke så voldsom i den del af byen. Vi rendte rundt i en del timer og så lidt forskelligt, det var så hyggeligt!! Vi så blandet andet et danse/musik show, det var virkelig en oplevelse! Vi tog tilbage til hotellet, da vi kunne tjekke ind, for lige at slappe lidt af inden vi skulle ud på en cykeltour.

Vores guide tog os rundt ude på landet, hvor vi kunne se hvordan indbyggerne boede og vi så masser af rismarker. Vi stoppede ved en fantastisk flot og stor grøntsags- og urtehave. Vi fik lov til at vande et par rækker med et vandåg. Det var virkelig sjovt, men det er hårdt arbejde, hvis man skal tage hele marken, hvilket den gamle dame, som marken tilhørte skulle. Det var virkelig imponerende. Derefter tog vi til et andet sted, hvor vi fik lov til at få en lille ridetur på en buffalo. Det var virkelig sjovt!
Bagefter skulle vi ud og sejle i en bambooraft, hvor den gamle dame der sejlede os rundt på floden lavede hatte, armbånd og ringe til os. Hun var så sød!! Da vi kom tilbage til hotellet var vi lidt smadret, men det havde været en fantastisk dag. Jeg tog hurtigt en lille svømmetur i poolen, det var dejligt at blive lidt afkølet, det er lidt varmt hernede.

Den næste formiddag tog vi til et velgørenhedsprojekt. Et par amerikanere havde startet et program for børn og unge der er dårligt stillet, hvor de kommer på et 18 måneders forløb, hvor de lærer engelsk, at lave mad og give en god service, så de kan få et godt job på en god restaurant eller et resort. Det var virkelig imponerende og de var så søde og høflige deres studerende. Det var også virkelig sjovt at lære at lave nudler. Det var en lækker frokost vi fik, hvor vi selv havde været med til at lave lidt at det.

Da det var overstået tog jeg tilbage til hotellet og slappede af ved poolen, da jeg ikke havde det helt fantastisk. Jeg slappede af ved poolen hele dagen og vi var et par stykker der spiste mad og fik nogle drinks, det var virkelig hyggeligt!!

Jeg gik lidt tidligt op for at pakke min taske, så jeg var klar til den tidlige afgang den efterfølgende morgen. Næste stop var Hue.

Hue

Turen til Hue var virkelig flot, vi kørte oppe i bjergene, hvor vi stoppede for at tage billeder af udsigten. Jeg begik den fejl, at jeg købte et par ting det sted, hvor jeg lånte et toilet. Det skulle jeg aldrig havde gjort!! Da de først havde fået færten af penge var de som gribe!! Der blev kastet smykker rundt om halsen på mig og de hev fat i mig, så jeg endte med at løbe derfra, for at komme væk fra dem. Det var virkelig ubehageligt!! Men så har jeg da lært den lektie, aldrig køb noget sådan et sted!

Da ankom til hotellet kunne vi for første gang tjekke ind med det samme, det var virkelig lækkert!! Vi tog ud og spiste frokost inden vi skulle på en scootertour. Vi måtte ikke selv kører scooterne, men det gjorde ikke mig noget, da jeg ikke ville have lyst til at skulle navigere i den trafik. Jeg var lidt skræmt til at starte med, da ham jeg kørte med, blev ved med at overhale de andre, men jeg vænnede mig hurtigt til det og så var det faktisk ret fedt. De havde virkelig styr på det, så det gjorde det en del nemmere at slappe af.

Første stop på touren, var en landsby der tidligere havde været et meget beboet sted, men der nu var lidt øde grundet de mange tyfoner der havde været igennem landsbyen. Vi fik vist processen med ris, fra de bliver sået til de bliver høstet. Det var virkelig interessant. Derefter så vi et colosseum, der var blevet brugt til at træne krigselefanter og som underholdningsarena når tigre skulle kæmpe mod hinanden.

Efterfølgende blev vi taget til et gravsted for en tidligere konge. Det var helt vildt stort og de går meget op i at der er feng shui. Gravstedet var lagt så det ovenfra ville ligne et menneske. Det var så imponerende. Vi kørte derefter mod en fantastisk flot skov, der lå lidt højere oppe. Det var en slags eventyr skov, det var så fantastisk!!!

Vi så hvordan man lavede røgelsespinde og hvordan man laver de trekantede hatte med et mønster imellem lagene så man kun kan se det når man holder det over lys. Det var så imponerende. Det tager seks timer at færdiggøre en trekantet hat med mønster imellem lagene!! Vi var også forbi et sted, som jeg tro var et munkekloster. Det var virkelig smukt og så fredfyldt!! Jeg kan virkelig godt lide den måde de indretter sig på her i Vietnam.

Om aftenen var hele gruppen ude og spise sammen og bagefter tog vi i byen. Det var en meget interessant oplevelse. Vi mødte en vietnamesisk gruppe, hvor en af drengene havde fødselsdag. De var helt vilde med os, de tog så mange billeder sammen med os at man skulle tro at vi var en uddøende race. De er meget påtrængende og virkelig ligefremme, men på en lidt ubehagelig måde.
Alt i alt var det en rigtig god bytur, for vi dansede alt hvad vi kunne og vi gik hjem når vi havde lyst.

Jeg kom heldigvis ikke særlig sent hjem, jeg skulle nemlig tidligt op dagen efter, for at nå og pakke inden jeg skulle af sted til den royale bydel sammen med Tom og Renate. Da vi kom derud endte vores gruppe med at udgøre Renate, Tom, Nicola, Helena og Julia. Det var virkelig flot og helt utroligt stort!! Der var så mange huse og haver at man skulle tro at det var til flere større familier. En ting jeg fandt interessant var at der var et hus til kongen og et hus til dronningen. De boede ikke i samme hus, hvilket jeg synes er lidt underligt, men det er en del af deres kultur. Jeg var virkelig glad for at jeg fik set den royale bydel inden vi skulle videre til Halong Bay.

Halong Bay

Vi ankom til Hanoi meget tidligt om morgen, hvor vi skulle direkte videre med bus til Halong Bay. Vi endte med at være på farten i ca. 17-18 timer. Jeg var lidt smadret da vi ankom til Halong Bay. Vi skulle vente lidt før vi kunne tjekke ind, så vi fik lidt morgenmad på hotellet og bagefter var vi et par stykker der gik en lille tur. Vi gik ned mod stranden, da vi forventede at se en fantastisk strand, med lækkert sand og blåt hav. Det var ikke lige det syn der ventede os. Vi kom ned til en strand hvor der var skrald over det hele og den så ikke særlig indbydende ud. Der var skibe lige ved stranden der larmede og der var også en gravemaskine så det var bestemt ikke det vi havde forventet. Vi var rimelig skuffet.

Nåh tilbage til hotellet for at tjekke ind og vente til vi skulle med en båd rundt i Halong Bay. Vi var nogle stykker der gik ned og fik lidt at drikke på en lille cafe, lige ved siden af hotellet. Det var en meget underholdende oplevelse, da der var en del af de drikkevarer de havde på kortet som vi ikke kunne få når det kom til stykket. Det var en rimelig komisk situation, men vi fik da nogle drikkevarer ud af det. Jeg prøvede en Fizzy Strawberry Tea, hvilket var noget helt andet end jeg forventede, men det var faktisk rigtig godt!!

Vi skulle kører med en bus til havnen, hvilket tog ca. en halv time. Da vi ankom til havnen kunne vi komme om bord med det samme, på en rimelig stor båd i forhold til størrelsen på vores gruppe. Det var kun vores gruppe der var om bord, så vi fjollede nok lidt ekstra. Vi hyggede os i hvert fald rigtig meget.

Halong Bay er virkelig smukt!! Det er en masse klippeøer, hvor der vokser en masse træer og buske. Det var et virkelig fantastisk syn! Vi fik på et tidspunkt lov til at padle rundt i et par laguner i en kajak. Det var så hyggeligt! Jeg sejlede rundt sammen med Helena og da vi kom tilbage til båden fik vi af vide, at vi var blevet døbt team blondie. Der var så smukt der hvor vi padlede rundt. Vi hyggede os med det og nød den smukke natur! Der var nogle af de andre der gerne ville padle om kap, men det gad vi ikke, vi var der for at nyde oplevelsen, ikke for at miste pusten, fordi vi skulle padle om kap.

Efter kajakturen sejlede vi mod en grotte. Den var fantastisk flot og det er så imponerende hvad vind, vand og vejr kan skabe. Det var en meget stor grotte og der var et par snævre steder, som nogle at de andre nok har haft lidt besvær med at komme igennem, da det var nemmest at være lav og mange af dem i gruppen er rimelig høje. Jeg skulle ikke bukke mig på noget tidspunkt, så jeg klagede ikke. Der er faktisk en i gruppen der kun er en 1,48 cm. Så jeg er ikke engang den laveste 😊

Vi fik frokost om bord på båden og det var virkelig lækkert! Der var forårsruller, nudler, ris, en fisk af en art, varmede rejer med skallen, krabbe, hvor kødet var blandet sammen med noget og puttet tilbage i krabbens skal og en blæksprutte ret. Jeg smagte det hele! Selv fisken. Det hele var så lækkert, men jeg blev virkelig hurtigt mæt! Men fantastisk frokost 😊

Da vi kom tilbage til hotellet slappede vi bare af, nogle lagde neglelak, andre makeup, vi slappede bare af og snakkede imens. Vi skulle ud og spise fællesmiddag om aftenen, hvilket endte med at halvdelen gik et andet sted hen, end der hvor Lavy havde taget os hen. Vi kom til et meget lokalt sted, hvor man valgte det man spiste fra baljerne og akvariet der stod ude på gaden. Jeg havde fået rigeligt med fisk og skaldyr den dag, så jeg valgte bare en vegetarisk ret, da jeg ikke turde bestille noget med kylling på en fiskerestaurant i Vietnam. Der var nogle af de andre der valgte af dele lidt forskelligt, så de gik over og pegede på det de ville have. En af pigerne synes dog ikke det var så rart da de slog fisken ihjel ude på gaden, men de kan jo hellere ikke stege den levende, så det er jo sådan det gøres. Rimeligt specielt, men jeg fik rigtig god mad der, så jeg klagede bestemt ikke.

Efter maden var det hjem og sove, inden vi skulle af sted mod Hanoi den næste morgen.

Hanoi

Vi ankom til Hanoi omkring frokost, men vi kunne først tjekke ind halv tre. Så vi gik ud og fik noget mad og bagefter var vi nogle stykker der tog over og så The Temple of Literatur. Da vi kom derover var vi lidt usikre på om vi var kommet til det rette sted, da det ikke rigtig stod nogen steder, så vi købte en billet uden at være sikre på at vi rent faktisk ville se det som vi havde planlagt. Det var heldigvis det rette sted. Jeg synes det er imponerende at der er så mange hellige steder midt i en travl by, hvor man ikke fornemmer den voldsomme trafik der er lige ude på den anden side af murene. Det var virkelig flot og haven var fantastisk indrettet. Vi havde dog forventet at det ville tage en del længere tid end det gjorde. Det tog os ca. tyve minutter og så var vi færdige derinde. Det var en lidt flad fornemmelse, men jeg var glad for at jeg fik det set.

Vi havde taget en taxa derover, men vi gik hjem til hotellet. Det var en hyggelig lille gåtur og det var rart at få rørt sig lidt. Da vi kom tilbage til hotellet aftalte Christine og jeg at mødes en halv time efter, for at gå en tur rundt om en sø, midt inden i byen, hvor der lå nogle flotte bygninger og sightseeing steder rundt om den. Det var en hyggelig lille tur og bagefter tog vi ud for at spise.

Vi var rimelig tidligt tilbage på hotellet, da vi begge gerne ville have en tidlig aften, med lidt afslapning.

Så kom den sidste dag i Vietnam, det var virkelig underligt. Jeg kommer til at savne gruppen, de var virkelig søde alle sammen og jeg kunne virkelig godt lide dem. Det bliver underligt at skulle mødes med en anden gruppe i Bangkok, men det skal nok blive sjovt.

Så den sidste dag blev brugt på at rende rundt i byen og se nogle forskellige steder, sammen med Renate, Tom, Christine, Nicola, Helena, Isabelle og Dylan. Det var virkelig hyggeligt og fantastisk at se. Hanoi er den by, som jeg synes, der havde mindst flotte bygninger og ting at se faktisk, men det var skønt at nå at se lidt at det hele inden jeg skulle videre.

Jeg havde afleveret mit vasketøj til en butik og det skulle hentes i dag, men jeg var ikke sikker på at jeg kunne huske vejen tilbage. Det havde været virkelig kønt, men heldigvis var det lige til og jeg fik mit dejlige nyvaskede tøj, der bare duftede fantastisk!! Det var virkelig lækkert at kunne tage noget tøj på der var rent.

Vi tog alle ud og spiste sammen og der var faktisk fire eller fem, som slutter sig til gruppen her fra Hanoi, der også tog med ud og spiste sammen med os. Bagefter tog vi selvfølgelig i byen, men jeg blev ikke særlig længe da jeg skal tidligt op i morgen og med flyet. Jeg glæder mig til at se og opleve Thailand, det bliver virkelig skønt!!

Nu vil jeg lige pakke tasken og så få nogle timers søvn, inden jeg skal af sted igen.

Tot: 2.024s; Tpl: 0.022s; cc: 7; qc: 45; dbt: 0.0164s; 1; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.4mb