Fishing villages in Vietnam

Asia » Vietnam
January 30th 2010
Published: August 4th 2009

Vietnam has a long coastline (over 3,200km) so fishing is one of the major works for the local people. Whenever I traveled to a city/town near the sea, I asked local motorbike taxi drivers to take me to fishing villages. They ended up taking me to fishing ports, so that I could take photos of the boats. There are various types of boats, from simple bamboo boats to big modern ones. Other than fishing ports, fishing markets and fishing villages, I also saw many farms raising prawn and producing cultivated pearls.

The fishing port which has impressed me most of all is Phú Yên fishing port in south central Vietnam. The boats are big and they are used for catching tunas and other fishes. I also went to the logistic center at this port and saw the locals processing fish before carrying them by trucks to other cities.

Fishing is a very hard work, sometimes fishermen lost their lives in the sea. There was a sad story that my local motorbike taxi driver told me when I visited Tam Kỳ city in Quảng Nam province. He said the logistic boat towed 10 small bamboo boats to the sea and
Phú Yên fishing port - South central VietnamPhú Yên fishing port - South central VietnamPhú Yên fishing port - South central Vietnam

This is the biggest fishing port I've even been. There are many big boats for catching tuna and other fishes. The logistic center is located on the left site. The locals process the fishes, then trucks will carry them to other cities.
the fishermen sat on their small boats for catching squids. The fishermen often spent 3 months on every sea trip. At night they turned on the light to get attention of squids. The weather suddenly changed, for example an unpredictable storm hit the area, they could die in the sea. When the logistic boat went back, they saw empty boats. There is a fishing village with many widows in this province.

However, fishing is also a job which brings good income as the local men can sell fish to the restaurants for making seafood.

Following is the list of fishing ports/markets/villages in Vietnam which I have been to:

NORTH

1. Fishing market in Sầm Sơn beach (Thanh Hóa province)

2. Floating fishing village in Hạ Long bay (Quảng Ninh province)

3. Fishing village in Cát Bà island area (Quảng Ninh province)

CENTRAL

1. Prawn raising farms near Tam Kỳ (Quảng Nam province)

2. Fishing port around Lý Sơn island and Sa Kỳ port (Quảng Ngãi province)

3. Phú Yên fishing port (Phú Yên province)

SOUTH

1. Fishing village in Mũi Né (Bình Thuận province)

2. Fishing port
An Thới fishing port - Phú Quốc islandAn Thới fishing port - Phú Quốc islandAn Thới fishing port - Phú Quốc island

Phú Quốc island is located in south west Vietnam, near Cambodia. I am standing at An Thới port which is the southernmost point of the island. In the background you can see the boats with lamps for catching squid (December 2010)
in Nha Trang & Đại Lãnh (Khánh Hòa province)

3. Bến Đầm port in Côn Đảo island (Bà Rịa province)

4. Fishing port in Phú Quốc island (Kiên Giang province)

Các làng chài tại Việt Nam

Việt Nam có đường bờ biển dài hơn 3.200km và rất nhiều các hòn đảo, vì vậy nên ngư nghiệp là một trong những ngành nghề phổ biến ở Việt Nam. Trong những chuyến đi dọc theo chiều dài đất nước, tôi đã đến thăm rất nhiều các làng chài, cảng cá, chợ nổi và trò chuyện với những người dân địa phương ở những nơi này. Họ rất thân thiện và giải thích cho tôi biết cách câu cá hay sơ chế tại trung tâm hậu cần. Tôi cũng đã đến hai địa danh nổi tiếng làm nước mắm là Phú Quốc và Phan Thiết. Nơi mà tôi ấn tượng nhất vẫn là cảng cá Phú Yên. Ở đây có những chiếc tàu rất lớn dùng để đánh bắt cá ngừ đại dương.

Câu ốc hương bằng thuyền thúng tại Mũi Né: Ngư dân cho mồi là cua hay ghẹ khô phơi nắng vào những chiếc đĩa tròn
Bến Đầm port - Côn Đảo islandBến Đầm port - Côn Đảo islandBến Đầm port - Côn Đảo island

A boat with lamps for catching squid.
có lưới và thả dây rất sâu xuống chạm đáy biển. Mất đến 2 tiếng đồng hồ mới chèo được thuyền thúng từ trên bờ ra ngoài biển và họ phải ngồi chờ ở đó mấy tiếng đồng hồ nữa. Con ốc sẽ ăn mồi và mắc vào lưới này. Một kg ốc hương được bán với giá 200.000 đồng. Một số nhà hàng thậm chí tính tiền cho khách ăn hải sản là 300.000 đồng/kg ốc hương (năm 2008).

Đánh bắt cá ngừ đại dương tại tỉnh Phú Yên: Có nhiều làng chài ở tỉnh Phú Yên cùng đánh bắt cá ngừ đại dương và những con tàu lớn mà tôi thấy ở cảng này chỉ là một trong số đó. Trên một chiếc tàu, hai người đàn ông khênh trên chiếc cáng nhỏ những con cá ngừ. Họ leo lên bờ và đưa vào khu vực nhà hậu cần. Sau một số công việc sơ chế, như làm sạch, chặt khúc và ướp lạnh, những khúc cá được đưa lên những chiếc xe tải chờ sẵn ở đó để đến các thành phố. Tôi hỏi mọi người con cá rất to đang nằm dưới đất là con cá gì và mọi người nói đó là cá cờ, cạnh đó mới là cá ngừ. Gần khu vực hậu cần này là một căn phòng có ghi là trạm biên phòng (năm 2010).

Làng chài tại tỉnh Quảng Nam: Trên đường ra bãi biển Tam Thanh, tôi đi ngang qua một ngôi nhà ở bên đường có hai người dân đang sơn thuyền thúng bằng dầu. Anh lái xe ôm dừng lại và xin phép cho tôi chụp ảnh. Có một câu chuyện thương tâm về những người câu mực bằng thuyền thúng mà anh lái xe ôm kể với tôi. Thuyền hậu cần sẽ kéo 20 chiếc thuyền thúng ra biển và người câu mực ngồi một mình ở đó suốt đêm cùng với chiếc đèn sáng. Mỗi chuyến đi biển của họ kéo dài 3 tháng. Gặp khi thời tiết xấu, họ có thể phải bỏ mạng ở biển khơi. Tại xã Tam Quan có rất nhiều bà góa như vậy. Anh lái xe ôm gợi ý tôi nên đến thăm làng chài ở huyện Núi Thành cách Tam Kỳ tận 40km, ở đây có những chiếc tàu đánh cá rất to. Tôi không biết đây

Simple processing before fishes are carried by trucks.
có phải là làng chài Tam Hải mà tôi đã xem trên TV hay không. Nhưng nếu có dịp quay trở lại Tam Kỳ thì tôi sẽ đến thăm làng chài này (năm 2011).

Sản xuất nước mắm tại Phú Quốc: Nước mắm Phú Quốc nổi tiếng có chất lượng tốt nhất Việt Nam. Theo nguyện vọng của tôi, anh lái xe ôm trên đảo Phú Quốc dẫn tôi tới cơ sở sản xuất nước mắm Anh Duyệt để tôi được thấy những thùng nước mắm cao hơn 2m. Cá cơm và muối được cho vào thùng này và một năm sau thì sẽ có nước đầu là nước mắm ngon nhất. Đến nước thứ ba thì chỉ dùng để nấu ăn. Nước mắm từ các thùng chảy qua vòi. Bên ngoài cửa có rất nhiều những chiếc can đựng nước mắm đầu để bán cho công ty Chinsu sản xuất (năm 2010).

Phú Yên fishing portPhú Yên fishing port
Phú Yên fishing port

Boat for catching tuna fishes.
Logistic center at Phú Yên fishing portLogistic center at Phú Yên fishing port
Logistic center at Phú Yên fishing port

Tuna and other fishes are processed at this place before being carried by trucks to other cities.
An Thới fishing port - Phú Quốc islandAn Thới fishing port - Phú Quốc island
An Thới fishing port - Phú Quốc island

The light is turned on at night to get squids attention.
Processing fishes at Sa Kỳ port, Quảng Ngãi provinceProcessing fishes at Sa Kỳ port, Quảng Ngãi province
Processing fishes at Sa Kỳ port, Quảng Ngãi province

Fishes are scaled before being put ice over and carried by trucks to other places.
Bạch Đằng fishing port - Phú Yên provinceBạch Đằng fishing port - Phú Yên province
Bạch Đằng fishing port - Phú Yên province

This is a small port near Tuy Hòa city.
Pearls in Phú Quốc islandPearls in Phú Quốc island
Pearls in Phú Quốc island

Guests visit a shop in the island and they see the cultivated pearls.
Catching fishes in Quảng Nam provinceCatching fishes in Quảng Nam province
Catching fishes in Quảng Nam province

This fence is used for catching prawns and fishes.
Phú Yên fishing port - South central Vietnam

Tuna and other fishes at the logistic center of the port.
Fish sauce barrels (over 2m high)Fish sauce barrels (over 2m high)
Fish sauce barrels (over 2m high)

Phú Quốc island is famous for the best fish sauce in Vietnam. It takes one year since the fishes (anchovy - cá cơm) and salt are put into these barrels until the first fish sauce is made. The third sauce is the last, and it's only used for cooking.
An Thới fishing port - Phú Quốc islandAn Thới fishing port - Phú Quốc island
An Thới fishing port - Phú Quốc island

Ice goes through machine and is crushed into small pieces which is then used for keeping fishes fresh.
A boat for catching squid in Quảng Nam provinceA boat for catching squid in Quảng Nam province
A boat for catching squid in Quảng Nam province

Two locals are painting oil on the inner side of the boat with simple brushes (see next photo). This simple boat is quite big.

Painting inner side of the boat with oil.

Tot: 0.586s; Tpl: 0.02s; cc: 38; qc: 175; dbt: 0.2265s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.6mb