Blogs from South-West Thailand, Thailand, Asia - page 4

Asia » Thailand » South-West Thailand March 28th 2015

Vi gillar spontana beslut. I Bangkok finns en gigantisk helgmarknad som heter Jatujak. Vi inser att enda sättet för oss att se marknaden är att åka till Bangkok tidigare. Vi bokar en resa dit. Färja tillbaka till fastlandet och sen 11 timmars bussresa. Som tur är går bussen på natten, men verkligen inget att leka med. Vi laddar upp med thailänska godsaker och snacks och vatten. Färjan tar oss tillbaka till samma terminal som innan, och vi hoppar in i en stor buss. Lagom bekväm sak dock, där man kan fälla tillbaka sätet ordentligt. Tyvärr tar det bara max en timme innan vi måste byta buss. Denna buss är lite i samma stil, men toalettdörren går inte att stänga, och det luktar piss i hela bussen. Det blir ingen kul resa. Klockan är natt sen länge ... read more

Asia » Thailand » South-West Thailand » Ko Samui March 25th 2015

After a relaxing day at sea, we were up and at em for a day of circling the island of Ko Samui to take an elephant ride, watch a demonstration of a monkey retrieving coconuts (trained to do so because they are faster and more adept than people), watched an elephant do some tricks and visited a waterfall nearby. A cooking demonstration was thrown in for good measure (Papaya Salad) but I don’t think we will be trying it at home. Next stop was a rubber tree demonstration- fascinating to see the liquid pour out of the tree to eventually become a tire. Big export here along with coconuts. Then it was time for lunch which was at a beautiful seaside location. Picture of the setting below but what we didn’t take was the pile of ... read more
Rubber tree sap
Finished Product
Thai Beer

Asia » Thailand » South-West Thailand » Ko Lipe March 21st 2015

Its been a while since the last blog and I left off at the bottom of Koh Lanta, half way to Langkawi. I guess I am not so keen to post the blogs now that we are familiar ground, less novelty to inspire me to write. We had some more very pleasant long slow days sailing south to Malaysia - I think our record low was 2.4 knots average one day. Despite this being the NE monsoon, making us anchor on the west side of land, there were westerly afternoon sea breezes. They were light winds so the waves made were small but the land we anchored next to were sheer rock faces the waves would reverberate off them make for sloppy water… so we sailed slowly each day as long as possible as it was ... read more
In the hong at Koh Muk
One of the man-made islands
Enjoying the complimentary tea

Asia » Thailand » South-West Thailand » Ko Phi Phi Don March 21st 2015

Låg och högvattnet är det stora skillnader mellan här, se bild. Thailändarna är dock smarta. De kör en färja/pråm lastad med saker till ett bygge och andra prylar från fastlandet, parkerar den under högvatten. När det är lågvatten fäller de ner en ramp, så att en traktor kan lasta av allt. När det är högvatten igen på kvällen kan de åka tillbaka. Kvällarna på PhiPhi är ungefär som Ko Tao, same same, but different. Det är inte lika många barer, så tillräckligt mycket folk komprimerade för att få en bra stämning. Ett fåtal eldshower till skillnad mot Ko Taos för många. Och mer underhållande här. I kort finns det diverse spel, biljard, beer pong, pingis, dart, men också tex en bar där man kan utmana en thaiboxare i ringen, och få något pris för att man ... read more
2015-03-18 14.02.46
2015-03-18 20.25.33
2015-03-19 19.29.10

Asia » Thailand » South-West Thailand » Ko Phi Phi Don March 20th 2015

De säger att dykningen är bäst i Ko Phi Phi, de har inte lika mycket olika dykplatser som Ko Tao, men sikten ska vara mycket bättre. Jag bokade ett par dyk för att utnyttja mitt nya dykcert. När man dyker med Open water cert så följer man en Dive Master på en planerad rutt. Det är egentligen bara en guide, som visar vilka platser som är intressanta, håller koll på djupet och navigering, något som inte ingår i Open water. Om jag gör Advanced diver så blir jag certifierad att dyka fritt. Denna förmiddag hade vi två planerade dyk. På det första hade vi som mål att se en sköldpadda, på det andra var målet haj. Till skillnad från dykningskursen så ordnade de allt med utrustningen medan vi slappade. I mitt dykteam var en tråkig svensk ... read more
GOPR0233
GOPR0214
GOPR0232

Asia » Thailand » South-West Thailand » Ko Phi Phi Don March 19th 2015

Phi Phi är en ö, som egentligen är två öar, med en sandbank mellan, som en plan yta där byn/staden ligger. Det är en liten plats där allt är inom gångavstånd i stort sett. Tydligen är det ett naturreservat/nationalpark, och egentligen är all bebyggelse inte laglig. Men pga turismen görs inget åt det. Vi betalar inträde som till nationalparken för att komma i land. En fin sak med denna ö är att det inte finns några bilar, inte ens mopeder. Det är en gå-stad. Den lokala polisen har en bil, och enstaka moppar finns för oficcial business, men annars är det vagnar som gäller när saker ska fraktas. Ön är rätt lik tidigare platser, same same but different, som alla thailändare säger, fast bättre på alla sätt förutom att det är 50-100% dyrare här än på ... read more
2015-03-16 20.16.59
2015-03-16 20.57.49

Asia » Thailand » South-West Thailand » Ko Phi Phi Don March 18th 2015

Minibussar är verkligen en grej i detta land. Vi hoppar in i en taxi, som ska ta oss till minibussen. Självklart kör taxin oss till samma knytpunkt vi fastnade på dagen innan. Här blir vi sittande. Dock denna gång med en klisterlapp som det står PhiPhi på, och ett besked om att vi behöver vänta en timme. Bättre än förra gången... En minibuss kommer till slut och kör oss till färjeterminalen. "Phi Phi" säger de och pekar. Vi följer. Den ekonomiska situationen i thailand är så.. konstig, i brist på andra ord. Färjeterminalen liknar ett palats, med marmorgolv, pelare och en damm med växter och liten trädgård i en innergård. Vi slussades förbi snabbt, så fotade endast en liten detalj på gångvägen till färjan, men det var ordentligt utsmyckat. Samtidigt bor andra i plåtskjul.. Vi vet ... read more
2015-03-16 13.15.12
2015-03-16 15.15.12

Asia » Thailand » South-West Thailand » Krabi March 17th 2015

En till tidig morgon. Denna gång för att åka vidare mot Krabi. Denna morgon möts vi av apor på balkongen. De tittar suspekt på oss och spanar in i rummet. Vi stänger dörren och låter dem klättra runt där ute. De springer vidare och kontrollerar systematiskt varje bungalow för att se om någon lämnat något på sina balkonger. När vi går förbi dem omringar de oss och försöker ta våra väskor. De är som ett gäng rånare, tur att de bara väger några kilo. Jag vrålar och stampar i marken för att skrämma iväg dem, då håller de sitt avstånd. Vi skyndar snabbt iväg. Vi åker samma små minibusssar som tidigare. Denna gång inte lika fullproppade med folk, som tur är, men varmt är det. Det dröjer dryga två timmar innan vi anländer till ytterligare en ... read more
2015-03-16 12.11.17
2015-03-15 22.36.08
2015-03-15 23.17.31

Asia » Thailand » South-West Thailand » Ko Lipe March 17th 2015

Being the beach lover that I am, I finally made my journey to Koh Lipe with my friend, Lela. Heard about its beauty being equivalent to Maldives but without the commercialization but experiencing it in reality was magnificent. Koh Lipe is part of the Tarutao National Park in south-west Thailand. We stayed at Song Family Bungalow on Pattaya Beach. The bamboo bungalow was clean, quiet, rustic and just a 2 mins walk to the beautiful Pattaya beach. It was an awesome back to basics experience. How ironical that despite living in the world's most expensive city, I feel a longing to return to the heart of nature sometimes. The immigration on Koh Lipe is just a little shack 5 mins walk from where we stayed. Basically, the ferry arrives at a floating pontoon about 100m from ... read more

Asia » Thailand » South-West Thailand » Khao Sok NP March 15th 2015

Tidig morgon denna dag! Upp kl 7 för att äta frukost och göra sig redo, för vi ska ut i djungeln. Det är en lugn heldagstripp med kort vandring, åka båt, besöka grotta och äta mat, bada och njuta lite och åka hem. Vi åker en minibuss med ett gäng tyskar. 8 tyskar och två italienare. Tyskarna är i par och känner inte varandra sen innan. Tyska verkar dessutom vara majoritetsspråk i Khao sok pga den enorma mängd tyska turister. Varenda par/grupp vi mötte i byn talade tyska... anyways. Vår guide var dock thai. Och en väldigt karismatisk reseledartyp som gjorde hela upplevelsen nästan. Han berättade om vad vi skulle göra och se, och kanske se om vi hade tur, lärde oss lite thailändska och peppade oss för utflykten. Vi åkte buss en mil till hamnen ... read more
2015-03-14 16.09.19
2015-03-14 16.12.58
GOPR0107

Tot: 0.256s; Tpl: 0.01s; cc: 10; qc: 68; dbt: 0.1175s; 1; m:apollo w:www (50.28.60.10); sld: 2; ; mem: 6.4mb