Blogs from South-West Thailand, Thailand, Asia - page 4

Asia » Thailand » South-West Thailand » Krabi March 17th 2015

En till tidig morgon. Denna gång för att åka vidare mot Krabi. Denna morgon möts vi av apor på balkongen. De tittar suspekt på oss och spanar in i rummet. Vi stänger dörren och låter dem klättra runt där ute. De springer vidare och kontrollerar systematiskt varje bungalow för att se om någon lämnat något på sina balkonger. När vi går förbi dem omringar de oss och försöker ta våra väskor. De är som ett gäng rånare, tur att de bara väger några kilo. Jag vrålar och stampar i marken för att skrämma iväg dem, då håller de sitt avstånd. Vi skyndar snabbt iväg. Vi åker samma små minibusssar som tidigare. Denna gång inte lika fullproppade med folk, som tur är, men varmt är det. Det dröjer dryga två timmar innan vi anländer till ytterligare en ... read more
2015-03-16 12.11.17
2015-03-15 22.36.08
2015-03-15 23.17.31

Asia » Thailand » South-West Thailand » Ko Lipe March 17th 2015

Being the beach lover that I am, I finally made my journey to Koh Lipe with my friend, Lela. Heard about its beauty being equivalent to Maldives but without the commercialization but experiencing it in reality was magnificent. Koh Lipe is part of the Tarutao National Park in south-west Thailand. We stayed at Song Family Bungalow on Pattaya Beach. The bamboo bungalow was clean, quiet, rustic and just a 2 mins walk to the beautiful Pattaya beach. It was an awesome back to basics experience. How ironical that despite living in the world's most expensive city, I feel a longing to return to the heart of nature sometimes. The immigration on Koh Lipe is just a little shack 5 mins walk from where we stayed. Basically, the ferry arrives at a floating pontoon about 100m from ... read more

Asia » Thailand » South-West Thailand » Khao Sok NP March 15th 2015

Tidig morgon denna dag! Upp kl 7 för att äta frukost och göra sig redo, för vi ska ut i djungeln. Det är en lugn heldagstripp med kort vandring, åka båt, besöka grotta och äta mat, bada och njuta lite och åka hem. Vi åker en minibuss med ett gäng tyskar. 8 tyskar och två italienare. Tyskarna är i par och känner inte varandra sen innan. Tyska verkar dessutom vara majoritetsspråk i Khao sok pga den enorma mängd tyska turister. Varenda par/grupp vi mötte i byn talade tyska... anyways. Vår guide var dock thai. Och en väldigt karismatisk reseledartyp som gjorde hela upplevelsen nästan. Han berättade om vad vi skulle göra och se, och kanske se om vi hade tur, lärde oss lite thailändska och peppade oss för utflykten. Vi åkte buss en mil till hamnen ... read more
2015-03-14 16.09.19
2015-03-14 16.12.58
GOPR0107

Asia » Thailand » South-West Thailand » Khao Sok NP March 14th 2015

Khao Sok är en liten by i djungeln. Vissa skulle kalla det en turistfälla. För det är det.. major turistfälla. Man är fast ute i djungeln mil från civilisationen, med endast det boende och den mat de erbjuder. Tur att det finns mycket av båda delarna. Utöver det är det otroligt charmigt med en liten turistby mitt ute i ingenstans. Vi gillar djungeln. Vägen hit var trots bråkigheten väldigt vacker. Naturen är något väldigt olikt något annat jag sett. Gigantiska berg med helt vertikala stup. Trots extremt branta bergsväggar är allt täckt i djungel. Trots allt trubbel var det värt att komma hit. I utkanten av området hittade vi en bungalow med utsikt över ån och djungeln på andra sidan, här fick vi bo. På andra sidan lekte ett gäng apor i träden. Vi satt på ... read more
2015-03-13 18.28.26
2015-03-13 18.35.59
2015-03-13 18.38.28

Asia » Thailand » South-West Thailand » Surat Thani March 12th 2015

Turisttrafiken i thailand är inte mycket att hurra för. Jag vet inte om de på något vridet sätt påstår att det är effektivt, men jag kan med säkerhet säga att det inte är så. Vi åker till Khao Sok, båten åker till hamnen Donsak, där lastas vi in i en buss, som tar oss till vad bäst skulle kunna beskrivas som "dit bussar åker för att dö" i staden Surat thani. På vägen dit stannar dock chauffören vid sidan av motorvägen, alltså i väggrenen, kliver ut och går till ett litet skjul där han hämtar upp ett par matlådor, går in i bussen igen och fortsätter köra. Lagom absurd händelse, men det är bara början. Anyways, vi är på bussbegravningsplatsen, och byter till en annan buss i sina sista dagar. Vi vet inte varför och ingen ... read more
2015-03-13 11.48.54
2015-03-13 11.49.14
2015-03-13 11.56.48

Asia » Thailand » South-West Thailand » Ko Samui March 11th 2015

Spontana beslut är det bästa. Lamai är bajs. Vi kom, vi gick runt, vi lämnade. Det fanns en strand och barer. Thats it. En bit ifrån kunde man prova på skytte, vilket kanske hade varit kul, men inte värt att stanna för det. Staden var för övrigt mest full av medelålders strandpotäter. Vi var där max 2 timmar. Vi bestämde oss för att helt planera om hela rutten och dra till Khao Sok och Ko Phi phi. För att vi kan. Tog en taxi tillbaka till hamnen för en svensk hundralapp, men hellre att veta vad man missar och vara glad än att inte veta. Hamnstaden var så mycket mysigare. Liten stad som i stort sett var tre gator bred. Den översta gatan var bilvägen, där fanns större affärer, nästa gata var gågatan med alla affärer, ... read more

Asia » Thailand » South-West Thailand » Ko Pha-Ngan March 9th 2015

Bara för att det är en total kontrast till full moon party tog vi oss till bergen för att lyxa till det på ett retreat i 5 dagar där allting ingick. You heard me. Allt. Vi bodde i bungalows i bergen med utsikt över ön och havet (se bilder). Man fick frukost middag och lunch, och bra sådan. Det anordnades aktiviteter och hölls workshops i meditation och yoga. Således har det blivit uppenbart för mig att jag är snäppet smidigare än ett kylskåp. Hurra för mig! Utöver detta fick man en behandling om dagen, mest olika former av massage. Kroppen trivdes bra här. Oh! filmvisning varje kväll också. Retreatet låg 20 minuters promenad från hamnstaden på Ko Phangan, så under för och eftermiddagarna kunde man strosa in och titta i spännande affärer och gå på marknad. ... read more
2015-03-08 18.11.35
2015-03-12 10.24.33
2015-03-07 11.43.37

Asia » Thailand » South-West Thailand March 5th 2015

One of the most amazing and charming must-see seaside places in South East Asia is Thailand for sure. Thinking about Thailand, the first thing we have in mind is an emerald sea along with a white sand beach.. that is absolutely true if we consider the commercial side of this paradise, but I think it is much more than the usual "perfect beach" we can find in many parts of the world. WHERE TO GO. For our trip, we decided to visit Phuket and Ko Phi Phi Islands, which are the best places for a group of friends in search of both beautiful sceneries and hard parties. PHUKET. Phuket is one of the main islands of Thailand, where you can get by plane. It is very big.. and it takes a lot of time to cross ... read more
Buddhist Temple, Karon, Phuket.
Long Beach, Ko Phi Phi
Phi Phi Islands View Point.

Asia » Thailand » South-West Thailand » Ko Pha-Ngan March 5th 2015

Har inte haft så bra internet på ett antal dagar, så har inte kunnat lägga upp några uppdateringar. Har dock skrivit till och från, så det kommer upp när jag har möjlighet! Varje månad då det är fullmåne anordnas den legendariska enkvällsfestivalen vid stranden på koh phangan. Det är en lång strand med flera dansgolv, barer, mat mm. Det uppskattas komma 10-20 000 personer till tillställningen, och mycket folk var det. Trots det lyckades jag stöta på några personer vi träffade på Ko Tao. Någon tog mina flipflops, men halvkul att ta del av hela upplevelsen. Inget jag känner att jag vill göra om, men nu kan man bocka av det från listan iaf.... read more
full moon 2

Asia » Thailand » South-West Thailand » Ko Pha-Ngan March 4th 2015

Idag har vi åkt vidare till den större ön Ko Phangan. Här vi förbokat boende i en bungalow på ett ställe som heter "Great View Resort". And a great view it is! Vi bor på ett litet berg nära kusten några km ifrån närmsta by, så blir en del taxiresor för 15 kr till och från byn. De har inte mycket till gångvägar, utan det är motortrafik som gäller. Resorten är trevligare än förväntat. I receptionen möts man av tre hundar i storleksgraden tripp trapp trull(på bild tripp, valpen som tar priset som världens sötaste hund). Video på hunden Vår bungalow ligger högst upp på klippan med bäst utsikt. Till och med toaletten har stora fönster så att man kan betrakta horisonten och filosofera om livets stora frågor medan man revirmarkerar deras avloppssystem. url=https://www.youtube.com/watch?... read more
2015-03-05 12.50.28
2015-03-05 14.49.58
2015-03-05 12.30.34

Tot: 0.241s; Tpl: 0.01s; cc: 11; qc: 73; dbt: 0.1272s; 1; m:apollo w:www (50.28.60.10); sld: 1; ; mem: 6.5mb