Phuket - En uges afslapning

Asia » Thailand » South-West Thailand » Phuket
February 15th 2015
Published: March 5th 2015

Det tager ca. 7-8 timer

Maddie og jeg begav os mod Phuket kl. 09.00 fra hostellet. Kl. 10.00 var det først med en færge fra Ko Pha-ngan til Donsak. Det tog ca. tre timer. Derefter videre med en bus til Surat Thani. Det var ikke så slemt, det tog ca. 1½ time, så vi ankom til Surat Thani kl. 14.30. Der fik vi af vide, at den næste bus ville kører en time senere. Vi gik ud og fik noget mad, hvilket nok var rimelig smart, da vi endnu ikke havde spist noget. Da bussen ankom, havde vi været på vejen i 6½ time, så der burde jo ikke være så lang tid igen, troede vi, vi blev klogere. Da vi havde kørt i to timer, hvor bussen havde stoppet en million gange, fik vi en lille pause, hvor vi kunne købe mad og noget at drikke. Efter tyve minutter var det tilbage på bussen og der var stadig et godt stykke vej endnu! De sagde at vi stadig havde to-tre timer endnu! SHIT!!! Vi var så smadret!!! Da kl. var 20.45 stoppede bussen endelig!!! Vi stod nu på en busholdeplads og skulle derfra og til vores hostel. Det kostede 500 baht at komme til Kata Beach!! Jeg var sikker på at det ikke ville tage så lang tid, for vi måtte sgu da næsten være der nu!! En time senere stod vi foran vores hostel, udmattede efter den laaaaange tur og ikke helt sikre på at de havde en seng til Maddie, da hun ikke havde booket i forvejen. Det tog os 13 timer!!! Oh my buddha……

De havde heldigvis plads til Maddie, så vi fik slæbt vores ting op på værelset. Da vi næsten ingen penge havde tilbage og vi først ville kunne få penge når banken åbnede dagen efter, kunne vi ikke betale for værelset, men det gjorde heldigvis ikke noget. Maddie havde mistet sin pung på Ko Pha-ngan og jeg kan kun hæve penge, hvis jeg går til en rigtig bank, så vi var lidt på den. Vi fik os lidt aftensmad, på det første sted vi så. Det var faktisk rigtig godt og til rimelige penge. Bagefter var det op og sove, vi kunne simpelthen ikke mere den dag.

Første dag

Da vi stod op var vores første mission at få skaffet nogle penge! Vi var dog alt for tidligt på den, da vi var i gang da klokken var 09.00 og rigtig mange ting i Phuket åbner først omkring kl. 10.30-11.00. Hmm… så måtte vi jo bare spise morgenmad for det vi havde tilbage.

Da klokken var ved at være elleve begav jeg mig ud for at finde et sted, hvor jeg kunne hæve penge. Det tog sin tid, jeg var tilbage ca. to timer senere, men pungen var nu fyldt med penge. Jeg må indrømme at når man hæver maksimum hernede så føler man sig sgu lidt rig, i hvert fald indtil man kigger på ens bankkonto :p
Det første vi gjorde var, at betale for vores værelse og så var det ellers ud og finde noget frokost!! En af vores roomies Lukas joinede os og vi fik en virkelig god frokost. Bagefter tog vi mod stranden for at slappe lidt af. Vi var lidt skuffet da vi så stranden. Den var virkelig ikke særlig pæn og der var en masse både lige ved vandkanten. Det var sgu lidt nederen, jeg havde forventet en dødlækker strand, hvor jeg kunne bruge nogle timer. Vi var der ikke særlig længe inden vi gik tilbage, for at gøre os klar til at gå ud og spise aftensmad.

Lukas tog med os ud, hvilket var rigtig hyggeligt. Vi fandt en restaurant rimelig tæt på, hvor vi kunne få noget lækkert thaimad. Da vi var færdige ville Maddie og Lukas gerne ud og have nogle drinks. Jeg var ikke lige så game på at skulle ud, men jeg tog med til det første sted, men da de gik videre, gik jeg over til hostellet der lå lige ved siden af. Jeg havde brug for at få noget søvn.

Anden dag

Vi tog ud og fik noget morgenmad som det første. Bagefter lejede vi cykler, da vi havde en ambition om at cykle til Phuket Town. Den ambition døde rimelig hurtigt, da Phuket har nogle sindssyge bakker!!! Jeg er vant til at cykle og bakker genere mig ikke, men de var virkelig seje og Maddie er ikke vant til at cykle, så det mål blev ikke opnået. Maddie tog ned på stranden i et lille stykke tid imens jeg cyklede rundt på må og få. Vi mødtes for at få noget frokost og tilbagelevere.

En af vores roomies, som jeg ikke kan huske hvad hedder(pinligt), valgte at joine os til frokost. Vi fik alle padthai og efter maden ville han gerne give en drink efter vores eget valg. Da vi havde drukket ud, ville Maddie og jeg betale for vores mad, da vi gerne ville ned og dase lidt på stranden, da vi havde fundet Karon Beach, som er dødlækker! Vores roomie ville dog ikke lade os betale, da han havde ondt af Maddie grundet at hun havde mistet sin pung og der var nogle der havde hævet alle hendes penge. Vi protesterede, men det hjalp ikke, han holdt fast på at han ville give frokost, så vi sagde pænt tak og smuttede mod stranden.

Det var virkelig lækkert at slappe af i solen og tage en svømmetur når vi havde lyst til det. Der var ingen voldsomme bølger, så det krævede ikke en masse kræfter at få en lille svømmetur. Da vi gik tilbage mod hostellet, smuttede vi lige forbi og hentede vores vasketøj. Der er nu ikke noget som rent tøj! Det havde været planen, at vi ville tage til Patong om aftenen, men vi udskød det til dagen efter, da vi besluttede at tage en én dags tur til koh phi phi. Man fik tre steder med i prisen, og det betød at vi skulle være klar til kl. 08.30, så vi fik noget aftensmad og smuttede tidligt i seng.

Tredje dag

Vi skulle til Koh Phi Phi!! Wuhuu!! Vi blev samlet op ved hostellet og så var det ellers mod havnen. Det var en rimelig stor båd vi skulle med og personalet virkede virkelig søde!! Det første stop, der skulle vi skifte fra båden og ned i et par longtail både, for at komme over til det sted, hvor vi kunne snorkle.

Det var en hyggelig lille ø og der var masser af fisk i vandet, der helt tydeligt var vant til at blive fodret af turister! Jeg kan virkelig godt lide at snorkle, men der har ikke været så meget forskelligt at se på, det har været meget af det samme indtil videre.

Efter den lille ø, fik vi lidt frokost på vej mod Maya Bay, hvor vi igen kunne snorkle. Denne gang var der også lidt koralrev og nogle lidt andre fisk end det sidste sted. Det var en del dybere end nogen af de andre steder jeg har snorklet, men det gjorde det bare sjovere at dykke! :D

Sidste stop var Koh Phi Phi, vi havde desværre kun en time der, hvilket på ingen måde var længe nok! Vi fik ikke set særlig meget, men det vi så af øen var utroligt smukt! Vi havde haft en god dag, hvor vi var lidt udkørte, men det var nu rart at komme lidt væk fra Kata Beach.

Da vi kom hjem slappede vi af og gjorde os klar til at tage mod Patong for at spise aftensmad og danse!!

Vi kørte derind i en slags tuktuk, hvor der var højtaler og party lys! Det var så underholdende, specielt fordi der var rigtig mange der gloede efter tuktuken, men det var jo ikke os der bestemte, hvilken sang der blev spillet eller hvor højt der blev spillet.

Vi fandt en lille restaurant, hvor vi kunne få en durum til 100 baht!! Den smagte så godt!!

Efter maden kaldte barstreet på os. Der var et hav af forskellige barer, natklubber, stripklubber etc. Der var alt! Det var bare at vælge, hvilket sted der ville passe os bedst. Stripklubberne var allerede strøget fra listen, sjovt nok ikke lige noget for os. Nærmest alle natklubber og barer havde personale ude på gaden, der var ansat til at hive folk ind, så vi blev tilbudt gratis shots, drinks og indgang til en del forskellige steder. Der var ingen mennesker det første sted vi gik ind, så da drinken var drukket smuttede vi videre til det næste sted. Vi fandt en bar, hvor Maddie synes hun havde set en del på vores alder, hvilket ikke rigtig var tilfældet da vi kom tættere på. Vi tog os dog stadig en drink før vi smuttede videre til det næste sted.

Inden natten var omme havde vi været forbi ni steder!! Vi havde givet den gas på dansegulvet og bare haft det sjovt!! Det begyndte at regne da vi var på vej hjem, så vi skyndte os at finde en tuktuk. Da vi kom hjem kunne vi ikke komme ind! Al strømmen var gået, så vi kunne ikke bruge vores magnet til døren! Klokken var halv fem om morgenen, det regnede og vi kunne ikke komme ind!!
Heldigvis var der nogen lokale der sad på restauranten overfor og de ringede til receptionisten, så han var nød til at stå op for at komme ned og lukke os ind. Jeg havde det virkelig dårligt med at han blev vækket så tidligt, for at lukke os ind. Det var dog ikke vores skyld, men jeg havde det stadig dårligt med det. Det var så slutningen på vores tredje dag! Vi havde givet den gas, men det var også den sidste dag vi havde sammen.

Fjerde dagen

Som altid kunne jeg ikke sove mere da klokken var omkring halv ni, hvilket var lidt frustrerende, men hvad kan man gøre. Maddie sov så længe hun overhovedet kunne, hun ville ikke tjekke ud før tid. Da hun tjekkede ud ville hun samtidig bestille en taxa, da receptionisten havde sagt at der ikke var nogen der havde billigere transport til lufthavnen. Han skiftede dog mening da Maddie ville tjekke ud og sagde at hvis hun gik hen om hjørnet ville der være en turistbutik, hvor hun ville kunne bestille transfer for 200 baht. Det ville jo være fantastisk da der er en stor forskel på at betale 200 baht og 900 baht. Da vi kom over til turistinformationen var det dog ikke muligt, da alt var overbooket. Det var rimelig frustrerende, da Maddie havde spurgt receptionisten om der var noget der var billigere. Så det var tilbage til receptionisten og bede ham bestille en taxa, hvilket tog hundrede år!! Han var igennem telefonbogen, da det endelig lykkedes!

Da der var styr på det gik vi over og fik lidt Pad Thai på den tætteste restaurant. Efter det fik jeg styr på min transfer om søndagen, da jeg gerne ville undgå at stå i samme situation som Maddie. Da der var styr på det, gik vi bare tilbage og chillede indtil Maddie skulle afsted, da der ikke var så lang tid tilbage. Det var lidt underligt da vi havde rejst sammen i næsten to uger og nu skulle jeg rejse videre alene og Maddie skulle hjem til skole og arbejde. Nåh, men det skulle jo nok gå, vi ser hinanden igen, når jeg kommer til Australien.

Da Maddie tog afsted, var jeg nød til at tage mig en lille lur, da jeg var rimelig træt endelig!! Jeg lavede egentlig ikke det store resten af dagen, jeg slappede bare lidt af.

Femte dagen

Jeg havde besluttet mig for at jeg i dag skulle ud og se lidt mere af Phuket og nogle at turiststederne. Den nemmeste måde at gøre det på er, at leje en motorcykel, der dog ligner en scooter rigtig meget, men en scooter kan ikke kører 160 km/t. Det skulle nok blive sjovt! Så jeg fik lidt morgenmad og derefter blev jeg så instrueret i hvordan man kører en motorcykel. Det er så vildt, de er fuldstændig ligeglade med om man har prøvet det før eller om man overhovedet er gammel nok til at kører en motorcykel, så længe man giver dem ens pas og penge, kan du gøre hvad der passer dig. Så det skulle nok blive spændende! Jeg begik en rimelig stor fejl, jeg speedede op, da jeg stod ved siden af motorcyklen, hvilket resulterede i at, imens jeg stadig holdt fat i styret, jeg løber med motorcyklen og ender med at kører ind i en bar! Jeg var ved at dø af grin og receptionisten, så rimelig chokeret ud og han lignede en der var rimelig sikker på, at han ikke ville se motorcyklen i hel tilstand igen! :p Jeg må indrømme, at jeg var lidt nervøs for, at jeg senere på dagen ville skulle ringe til mor og sige at jeg havde været ude for en ulykke.

Jeg øvede mig lidt i at kører på motorcyklen inden jeg begav mig ud i trafikken, da jeg følte, at jeg havde lidt styr på det var det bare med at komme afsted. Det første stop var Big Buddha. Jeg skulle virkelig vænne mig til at kører i den forkerte side af vejen! Det var rimelig nervepirrende når jeg skulle krydse vejen, men jeg tog mig al den tid jeg følte jeg havde behov for. Det var det skønne ved at jeg var afsted alene, der var ikke nogen der pressede mig til noget.

Jeg fulgte bare skiltene der viste vejen mod Big Buddha og jeg indrømmer, at jeg bestemt ikke havde tænkt situationen helt igennem. Big Buddha befinder sig oppe på et mindre bjerg, så vejen derop var rigtig stejl. Jeg kom hele vejen op hvilket jeg selv følte var lidt af en bedrift. Nnår de siger Big Buddha, så mener de virkelig Big Buddha! Hold nu op det var jo crazy! Da jeg havde fået billederne skulle jeg ned igen. Det var straks værre. Jeg bremsede hele vejen ned og der var et sted, hvor jeg stod af og trak motorcyklen, da det var et sindssygt skarpt hjørne, som jeg på ingen måde følte at jeg kunne håndtere endnu.

Efter Big Buddha ville jeg gerne se Chalong Temple. Jeg fulgte igen skiltene, men jeg kom ikke frem til et tempel, så jeg var lidt skuffet. Jeg så det rigtige tempel, da jeg senere kørte hjem, men der var jeg for træt til at stoppe for at se det. Jeg kørte videre mod Phuket Town, da jeg gerne ville se selve byen. Da jeg ramte Phuket Town følte jeg mig lidt mere sikker på vejen, men jeg kørte stadig ikke mere end 40 km/t. Jeg var rimelig sulten, så gik ind et sted og fik en lille frokost. Det var et gadekøkken og de forstod ikke engelsk, så det var rimelig interessant. Jeg tænkte at det sikreste valg var en Papaya salat, hvilket jeg ikke havde prøvet før. Jeg fortrød mit valg gevaldigt!! Jeg har aldrig spist noget der var så stærkt!! Min mund brændte og jeg endte med at levne størstedelen, for jeg kunne simpelthen ikke fortsætte!! Jeg har fået en del stærk mad både derhjemme (ik’ far?😉) og hernede, men den Papaya Salat gav mig næsten lyst til at tude, så stærk var den!! Jeg skyndte mig over i 7 eleven og købte en kakaomælk for at dulme smerten lidt. Efter Phuket Town var det sidste stop Surin Beach.

Solen stod højt på himlen og så snart jeg stoppede var det rimelig varmt, men det var til at holde ud når jeg kørte, så jeg lagde ikke mærke til at mine hænder stille og roligt blev rimelig varme. Da jeg ankom til Surin lagde jeg dog mærke til at mine hænder var blevet solbrændte. Hovsa! Jeg var rimelig glad for at jeg havde lange bukser og en trekvart ærmet bluse på, så jeg var ikke solbrændt andre steder. Det tog mig to timer at kører fra Surin Beach og hjem til Kata, men jeg sneg mig også kun op på 50 km/t, men jeg kom helskindet hjem og det samme gjaldt for motorcyklen. Jeg var så glad for jeg havde gjort det, selvom jeg var rimelig tilbageholdende og kun endte med at gøre det, da jeg havde en meget velkendt stemme i mit hoved der sagde jeg var en kylling, hvis jeg ikke gjorde det, så jeg siger tak til stemmen, der lød rigtig meget som min skønne brormand! 😉. Da jeg gav nøglen tilbage til receptionisten, begyndte han at grine, men han virkede også rimelig lettet over at se mig og motorcyklen i et helt stykke! :P. Det første jeg gjorde da jeg kom tilbage var at skrive til Maddie, at jeg var tilbage i et helt stykke, da hun var den eneste der vidste jeg var taget af sted. Derefter ringede jeg til mor, som lød lidt chokeret over, at jeg rent faktisk selv havde kørt på en motorcykel på Phuket, så det var nok meget godt hun ikke vidste noget før bagefter.

Sjette dagen

Min sidste hele dag i Phuket!! Jeg forkælede mig selv med en lidt dyrere morgenmad end normalt, jeg skulle hurtigt nok komme til at leve at toast og syltetøj på New Zealand, så jeg ville nyde det den sidste dag jeg kunne. Efter morgenmaden tog jeg ud og shoppede lidt sammen med nogen af de andre tøser fra hostellet. Jeg skulle bare slappe af i dag. Efter den lille shoppetur tog vi ned på stranden og slappede af og lavede ikke det store. Vi skulle i byen om aftenen, så vi ville bare slappe af inden vi skulle pakke og gøre klar til at tage afsted mod Patong.

Vi endte med at være otte der tog af sted mod Patong sammen, hvor vi først fandt noget at spise og derefter ramte vi de forskellige natklubber, for at danse natten væk. Vi havde en fest, specielt fordi vi var så mange, så vi lavede vores egen lille dansecirkel! Det var genialt!

Vi kom ikke så sent hjem igen, vi var hjemme omkring kl. 04, så det var stadig muligt at få lidt søvn, inden vi skulle afsted næste morgen. De andre skulle mod Phi Phi og jeg skulle bare mod lufthavnen. Min tid i Asien var næsten ovre, hvilket var rimelig tiltrængt, jeg glædede mig til at se og opleve New Zealand.

8th March 2015

Ren Underholdning
Hold da op hvor jeg føler mig underholdt af at læse din dagbog... jeg giver 6 ud af 6 stjerner :-)

Tot: 2.764s; Tpl: 0.06s; cc: 6; qc: 45; dbt: 0.045s; 2; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.4mb