All about Ko Tao, och hajar

Asia » Thailand » South-West Thailand » Ko Tao
March 3rd 2015
Published: March 7th 2015

Promenadväg och boende

Ko Tao has been good to us. Det är intressant att se olika öars teman. Tao är ön där man dyker, solar och badar, sen tar en avkopplande kväll på en restaurang eller bar på stranden, och en massage då och då. En väldigt bra balans av aktivitet och relax. Det är så vi spenderat vår tid här. Minus massagen då.

Sista dagen promenerade vi till södra delen av ön för att snorkla. Det var en ordentligt slingrig väg med många upp och nerförsbackar i 35 grader och sol. Svettigt värre. Dricker mycket vatten med resorb. Det tar oss ca en timme att gå hela vägen, men till slut kommer vi fram till Shark bay. Det är en lång strand med långgrunt vatten med korallrev. Perfekt för snorkling. (se bilder) Här tog jag med kameran, så filmade lite fisk. Lite längre ut var hajarna. Ca 5 revhajar cirkulerade vattnen, och även ett par baracudor. Hajarna var dock skygga. Hoppas att de fastnade på bild.

Vi har hittat två favoritrestauranger. Båda i prisklass lägre (middag och fruktsmoothie för 40 kr), den ena har blandad god mat och jättemysig inredning och belysning, den andra har riktigt bra currys. Alla restauranger är utsmyckade med spektakulär belysning för maximal myskänsla, och nästan varje kväll är det eldshower på stranden utanför.

En aningen udda sak med thailand är att inget badrum verkar byggt för duschar. Duschen sitter på väggen var som helst, bredvid toaletten, över toaletten eller bara på någon vägg. Man stänker ner hela badrummet och lutningen på golvet är inte alltid tillräcklig för att vattnet ska rinna ner i det hål som finns i något av hörnen, sällan i närheten av duschen.

En till fun fact: Thailändare plockar kokosnötter genom att skicka upp en tränad apa i koppel. Apan kastar ner kokosnötterna och kommer ner igen. Väldigt smart.

I övrigt är det mopeder överallt. verkligen överallt! Det är transportmedel nr.1 på dessa öar iaf.

På dykstället hade de också världens gulligaste trasdockehund, se bild.

Lite rörigt inlägg, mest för att sammanfatta vistelsen på Ko Tao

Tot: 0.087s; Tpl: 0.01s; cc: 10; qc: 52; dbt: 0.0439s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb