Open water diver!


Advertisement
Thailand's flag
Asia » Thailand » South-West Thailand » Ko Tao
March 2nd 2015
Published: March 7th 2015
Edit Blog Post

Total Distance: 0 miles / 0 kmMouse: 0,0

Dyk dag 3


Idag var det klart! Lite sorgligt att det är över, men jag kan nu kalla mig en Open water diver!

Dykning dag 3



Jag klev upp 5:30 imorse, lagom trött och sliten. Solen går upp vid halv 7 ungefär, så det vart ordentligt tidigt. Tar en stadig frukost för 25 kr och möter de andra. Vi går igenom det som ska göras under dagen och beger oss ut. Denna gång ska vi längre ut för att dyka på en stenpelare 50 minuter ut i havet. Här blir det inga andra övningar, utan vi dyker för att dyka. Så kallad fun diving.

Sikten är klar, vi dyker ner och ser långt framför oss. Jättestora koraller i flera platåer och ännu fler fiskar än tidigare. Vi ser riktigt stora Groupers och regnbågsfärgade parrot fish. Vår instruktör Molly pekar ut ett par ovanliga fiskar som jag tyvärr glömt namnet på... De var inte speciellt vackra heller, men tydligen ovanliga och värda att notera, och det är noterat i min dykloggbok. Jag tittar i den om jag nånsin vill veta vad fiskarna hette...

ca 40 minuters dyk som känns som 20. Upp igen, äta lite, prata igenom och åka till nästa.
Nästa dykplats är på 18 meters djup. Stora stenformationer med ännu mer koraller och fiskar. Vi ser inget nytt, förutom en väldigt fin dykplats.
Det är häftigt att märka hur mycket bättre dykare man blir för varje dyk.

Fun fact: Lungorna är ett viktigt verktyg i dykning. Andas man in blir man lättare och stiger i vattnet, andas man ut sjunker man. Det är bara lungorna som gör att man håller sig på en jämn nivå i vattnet.


Vi återvänder till ytan. Nu är vi alla open water divers!

En helt otrolig upplevelse. Det finns flera andra nivåer att utvecklas i i dykning, och jag blev jättesugen på alla. Jag som redan hade för många hobbys....


Additional photos below
Photos: 3, Displayed: 3


Advertisement



Tot: 0.078s; Tpl: 0.008s; cc: 5; qc: 47; dbt: 0.0433s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb