Elephant Nature Park

Asia » Thailand » North-West Thailand » Chiang Mai
August 28th 2017
Published: September 28th 2017

D. 28/08-03/09 2017

Jeg valgte at tage et gensyn med elefantlejeren "Elephant Nature Park", som vi besøgte i 2006. I denne elefantlejer redder de elefanter som fx. Har været brugt i turistindustrien, og derfor har fået ødelagt deres rygge, eller har fået andre skader. Når de redder en ny elefant, så er det ofte, fordi den ikke kan "bruges" længere fra ejerens side af, og derfor prøver at sælge elefanten til elefantlejeren, dog er elefantlejeren meget omhyggelig med, hvor meget de giver for elefanten, da de ikke vil bidrage til, at ejeren kan gå ud, og købe en ny elefant og på den måde starte forfra. Det er nu ikke altid, at de køber elefanterne, nogen gange kommer folk, og afleverer dem, og når så elefanten har det bedre, så forlanger de at få den tilbage, fordi det jo stadig er deres elefant.

Da jeg ankom til elefantlejeren, fik jeg mig en roomie (Kate, super sød) og en gruppe (var i gruppe D eller Graja var, da de ikke havde stavet mit navn korrekt). Jeg var i gruppe sammen med 16 andre frivillige. Jeg havde en ret god gruppe, da jeg var kommet sammen med dem, som jeg

Alle 60 frivillige
allerede havde snakket en del med, samt endte med at snakke med meget af tiden på lejeren.

På elefantlejeren havde de 2 baby elefanter, som var født i lejeren, så de havde kun haft sig et godt liv. Baby elefanterne kunne være meget frække, og var altid glade, samt legede en masse. Derudover var der en elefant, som kunne finde på at stjæle ens ting, når man gik forbi den, og hvis den så fik fat i ens ting, så ville den træde på det, og dermed knuse det (ingen var ude for det). Udover elefanter så var der også omkring 400 hunde, som de havde reddet fra gaden eller efter naturkatastrofer, hvor deres hjem var blevet ødelagt, eller ingen ville kendes ved dem. Så der var selvfølgelig også nogle frivillige, som var dér pga. Hundene.

Elefantlejeren havde en masse aktiviteter; sukkerørshugning, indsamling af brænde, elefantlort, elefant tur, ukrudtsfjerning, elefant mad, at gemme frugt og elefant badning,

Derudover var der nogen aftner og eftermiddage med aktiviteter: velkomstaften, lokal dans, skolebesøg, Mahoutshow og thaiskole.

Sukkerrørs hugning:

Vi huggede sukkerrør på anden dagen. Her tog vi en bil med et lad (vi sad bag på ladet, vores guide prøvede at lære vores navne; og mit navn blev så til "fire". Jeg tror virkelig, at han troede, at jeg hed fire, fordi han blev ved med at kalde mig det) ud til en privat families hus, hvor de i baghaven havde en lille Sukkerrørsplantage. Halvdelen af holdet fik en machete, hvor resten (inklusiv mig) skulle bære Sukkerrørerne fra haven over til bilen. Det var hårdt arbejde, og man blev ret hurtigt beskidt. Derudover var Sukkerrørerne meget svære at bære, fordi de var lange, og nogle af dem var snoet og bøjet. Men efter halvanden times tid var vi færdige, og alle Sukkerrørerne var på ladet af bilen. Vores arme var fyldt med rifter fra Sukkerrørerne, samt vi var beskidte. Vi fik noget frugt og kørte dernæst tilbage til lejeren, dog var ladet fyldt med sukkerrør, så vi blev hentet af en tuktuk lignende bil, hvor der ikke var plads til alle, så 2 måtte stå ude på bilen.

Indsamling af brænde:

Indsamling af brænde skete senere på anden dagen. Vi skulle indsamle brænde til bål til elefanterne, så de havde noget at varme sig ved, når det blev koldt. Denne

Min gruppe
aktivitet forgik inde for lejerens grund og nede ved søen. Så vi gik ellers rundt og samlede brænde ved søen, hvor der mange steder var meget mudret, så man skulle passe på med, hvor man trådte. Det var også her, at der begyndte en elefantlorte krig, da en kvinde (Kim) startede med at kaste en elefantlort efter Luke osv. Når man ikke har sne, så må man bruge noget andet. Da vi var færdige med at indsamle brænde, fik vi lov til at se på nogle elefanter i nærheden, som badede i et mudderbasin, dog begyndte det at regne, så vi stillede os under elefanternes halvtag, og blev senere hentet af vores guide, som kørte i en bil med et lad, som nogle af os hoppede på.

Velkomstaften:

Efter de to aktiviteter blev vi budt velkommen af nogle lokale, som kom og sang og dansede for os, samt begyndte en ceremoni, hvor de bandt nogle armbånd rundt om vores håndled, som skulle bringe Held.

Dag 3, 5 & 7

Elefantlort:

Vores gruppe var så heldige at få elefantlorte tjansen hele 3 gange! Når vi samlede Elefantlort, så gjorde vi det sammen med en anden gruppe, så vi var omkring 30 ialt. Vi startede alle sammen det samme sted, og efter nogle elefanthuse splittede vi op, så halvdelen gik i den ene retning og den anden halvdel i den anden retning, hvoraf vi tilsidst mødte hinanden ved det sidste elefanthus, og så var vi færdige.

At samle Elefantlort var egentlig ikke så klamt, som det lyder. Vi fik os en spade hver, og så gik vi ellers igang med at skovle lort op på et lad. Den eneste udfordring ved at skovle lort op var, at der også var bambusstrå, som skulle op, hvilket var svært at gøre med en spade, men med samarbejde lykkedes det os næsten altid at få stråene op i en omgang.

Dag 3

Elefant tur:

På elefantturen gik vi en tur ud for at se på forskellige elefanter, hvor vi fik lov til at observere dem, og "klappe" dem. Det var rart endelig at få lov til, at være rigtigt sammen med elefanterne, og ikke kun at arbejde for dem. En af elefanterne var blind, en anden havde trådt på en landmine, så dens ene fod var helt lilla,

Os med guiderne
samt den havde svært ved at gå, andre havde fået ødelagt deres rygge af, at turister havde reddet på dem i årevis samt, at de var blevet behandlet dårligt af deres mahoutter. Det var spændende samt forfærdeligt at høre om deres historier.

Aftenaktivitet dag 3

Lokal dans:

Om aften kom der nogle lokale kvinder, og dansede flere af deres traditionelle danse for os. Det endte med, at vi alle blev budt op til dans, så vi dansede alle 60 til både nymoderne musik samt deres traditionelle musik. Det var Mega sjovt og en god aften aktivitet, hvor alle kunne få lov til at svinge med hofterne.

Dag 4 og 6

Elefant mad:

Ved denne aktivitet startede man altid i elefantkøkkent. Her læssede man frugten af vognen ved at danne en kæde, det var egentlig nemt nok, dog kunne der være ekstremt meget frugt i vognen, så det tog snildt en time før, at vi var færdige. Dernæst skulle frugterne skylles og skrubbes (spørg mig ikke hvorfor), og til sidst kunne vi tage noget frugt med ud til nogle elefanter, og fodre dem.

Dag 6

Udsigten fra vores frokostbord
stod jeg sammen med en af pigerne fra Tyskland oppe på nogle "hylder", hvor de opbevarer noget af frugten, så mahoutten kastede ellers bare den ene vandmelon efter den anden op til os, hvor vi så lagde dem på "hylden". Dette tog også en times tid, og var egentlig ret hårdt og lidt nervepirrende, da man stod relativt højt oppe. Det lykkedes os også at tabe en melon eller 3...

Skolebesøg:

En af dagene tog vi til den nærliggende skole for at besøge eleverne. Her blev vi taget imod af en masse elever, som havde opsat forskellige "boder". Et sted kunne man købe hjemmebagte kager, et andet kunne man danse sammen med dem, så var der massage stedet, isbutikken og nogle ting man kunne købe, som var lavet af børnene selv. Derudover kunne man se deres klasselokaler, og spille volley Ball med dem. Jeg valgte at se nogen af deres lokaler, samt selvfølgelig at spille lidt volley, derudover fik jeg en ret god chokolade is. At se selve skolen var sjovt nok, men for mig så virkede det meget opstillet med alle deres boder, dans og massage. Altså bare en ugentlig ting, som de gør for at tjene nogle penge. Men det var alt i alt et fint besøg, og sjovt at komme lidt ud for campen bare i nogle timer.

At gemme frugt:

En af dagene skulle vi "gemme" frugt for nogle af elefanterne. Det foregik sådan, at vi tog en masse frugt med ud til nogle elefantebure, og lagde det forskellige steder i buret, så elefanterne selv skulle finde det, når de kom tilbage. Den første gang hvor vi gjorde det, så kom der to elefanter hen til buret, og prøvede at få fat på nogle af frugterne, hvilket lykkes dem ret godt.

Ukrudts fjerning:

Vi var så heldige at fjerne ukrudt fra nogle af bedende en af dagene. Så vi gik ellers bare i sving med at fjerne alt det ukrudt, som vi kunne. Dette var rigtigt hårdt i den varme sol, samt der var røde tissemyrer, som bed en, hvis ikke man passede på. Jeg blev på et tidspunkt bidt indenunder mine bukser, først på låret, så på den ene Balle, også stoppede det heldigvis. Da jeg så skulle i bad efter ukrudtsfjerningen, fandt jeg en stor sort myre på min mave, som lige nåede at bide mig i maven inden, at jeg rystede den af mig.

Mahout show og thai skole;

En af aftnerne lærte vi thai, hvor vi lærte bacis ord og sætninger samt en elefantsang, hvor jeg nu kun kan huske ordet Chang, som betyder elefant. Derudover optrådte mahoutterne med et musikalskshow, hvor de spillede på hjemmelavet instrumenter, heriblandt en tromme lavet af en mikrobølgeovn.

Elefant badning:

Som eftermiddagsaktivitet kunne man vælge at bade elefanterne. Denne aktivitet var ret hyggelig, da man fik lov til at være sammen med elefanterne. Så vi gik ellers ned til floden, hvor elefanterne så ville få en kurv med frugt, så de kunne få lov til at spise, imens vi kunne få lov til at gøre alt arbejdet (som altid), og sprøjte vand på dem.

De aftner hvor der ikke var aktiviteter, så hyggede vi med øl, kage og spil.

image

Efter hårdt arbejde i regnen

Aften hygge

Morgenmad på gril

Eftermiddags hygge

Sukkerrørs hugning

Tot: 2.597s; Tpl: 0.081s; cc: 7; qc: 43; dbt: 0.0573s; 2; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 2; ; mem: 1.4mb