Underbara Queen Sirikit Heart Center


Advertisement
Thailand's flag
Asia » Thailand » North-East Thailand » Khon Kaen
November 2nd 2012
Published: December 6th 2012
Edit Blog Post

Sista veckan, var min absoluta favorit!!!!

På denna intensivvårdsavdelningen tar de endast emot patienter med medfött hjärtfel, oavsett ålder.

De har under 10 års tid haft ett sjukvårdssystem där pat betalar en mycket liten peng och resten bekostas av staten och olika privata/statliga försäkringar.

Därför fick jag se en ung vuxen, tjej på 18 år som kom tillbaka från operation efter en total rekonstruktion av fallot (TFO). Detta gjordes så sent på grund av att föräldrarna har varit rädda för att flickan skulle dö, tyckte inte att hon var så påverkad och klarade sitt dagliga liv bra samt av ekonomiska skäl, de hade en lång resa och föräldrarna hade det svårt att vara utan inkomst.

De hade 8 vårdplatser i ett stort rum, jag upplevde personalen som mycket duktiga och samarbetade mycket väl. De var bra bemannade och hade verkligen tid till sina patienter och anhöriga.

Jag kände att jag lärde mig mest under denna veckan och vad det berodde på vet jag inte riktigt. Kan tänka mig att jag lärt mig saker på de andra avdelningarna och om sjukvårdssystemet som gjorde att jag började känna mig mer säker och förstod mer utan att behöva anstränga mig till max. Men även att både min och handledares engelska var på "topp" 😊. Jag upplevde även att sjuksköteskorna var glada att jag var där och försökte att prata och förklara så mycket de kunde om patienten, och tog bara hjälp av min handledare när vi inte förstod varandra, vilket skiljde sig från de andra avdelningarna.


Additional photos below
Photos: 5, Displayed: 5


Advertisement



Tot: 0.083s; Tpl: 0.01s; cc: 9; qc: 48; dbt: 0.0402s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb