Khon Kaen, region hospital

Thailand's flag
Asia » Thailand » North-East Thailand » Khon Kaen
October 25th 2012
Published: December 6th 2012

Min tredje vecka tillbringade jag på Khon Kaens, regions sjukhus. Som är specialiserade på akut och traumavård, i samarbete med WHO.

Under denna vecka fick jag se många enheter, men det kändes som alldelles för mycket. Jag var på akuten, på trauma vården (där de flesta låg i respirator), IVA pre- and postperative, Brännskade enheten samt IVA trauma. Här var vården inte specialiserad till barn eller vuxna, utan alla från 1 mån var deras patient.

Det märktes stor skillnad på detta sjukhusets resurser och universitetssjukhusens. På trauma vården och IVA pre och postoperativa enheten var det en stor gemensam sal med många sängar samt överbeläggningar, rummets delades av med hjälp av skynken. Det var 1 sjuksköteska 4-5 patienter trots ett mycket anvancerat vårdbehov. Jag är imponerad över hur organiserat de arbetar och upplevde aldrig att var stressade!! Till skillnad från Sverige, där var och varannan är sönder stressade.

På brännskade enheten och IVA trauma hade de betydligt mindre patienter och bättre lokaler. Personalen var beräknad och skiftade lite beroende på patientens vårdbehov. På dessa enheter hade jag önskat att jag fått mer tid!!!

Jag fick se mycket skallskador under denna veckan och fick även här uppleva något dödsfall, jobbigt att se människor i sin egen ålder dö och lämna fru och barn efter sig!!! Skallskador är ett stort problem och det är många som kör moped (ofta trimmad) utan hjälm och ibland även berusade.

Jag pratade mycket med min handelare angående detta och frågade hur de arbetar för att försöka minska detta problemet? De har infört en lag på att man måste ha hjälm, men ungdomarna bryr sig inte.

Jag personilgen tycker att det var människor i alla åldrar som körde utan hjälm, även föräldrar som använde men barnet/barnen skyddades inte med någon hjälm, kändes konstigt!!

Tot: 0.086s; Tpl: 0.01s; cc: 8; qc: 51; dbt: 0.0562s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb