Saa er ferien for alvor igang :-)

Thailand's flag
Asia » Thailand » Central Thailand » Ko Mak
February 9th 2008
Published: February 9th 2008

Aow Bang BaoAow Bang BaoAow Bang Bao

En lille fiskerby paa det sydlige Koh Chang. Byen er bygget paa piller ude i vandet. Meget charmerende. Efter sigende skulle her vaere de mest fantastiske fiskerestauranter.
Vi forlod Koh Chang d. 03.02. via en lille fiskerby, der hedder Aow Bang Bao. Det helt specielle ved byen er, at den er bygget på paele i vandet, meget spaendende - saa hele byen ligger ude i vandet. Vi loeb desvaerre naermest gennem byen, da vi skulle naa vores speedbaad, men vi vil se, om vi ikke kan faa lidt tid i byen, naar vi kommer tilbage til Koh Chang igen.

Og speedbaad - WAUUUW - den baad sejlede hurtigt. Molsliniens hurtigfaerger minder mest om gamle fiskerbaade i forhold til den speedbaad. Da vi foerst kom fri af oerne og ud i den thailandske golf, fik den fuld skrue - og boelgerne var hoeje. Far og William sad heeelt ud i spidsen af baaden, saa naar baaden ramte en boelge, saa lettede vi fra saederne. Totalt sejt. Mor, Asta og Lise sad nede bag i baaden, saa de maerkede ikke helt saa meget til boelgerne. Det tog ca. 40 min. at sejle til Koh Mak, den oe, som vi nu bor paa. Vi blev bare sat af paa en strand (totalt fed sandstrand, med palmer helt ned til vandet) og vi blev saa hentet af nogen, der arbejder paa
Paa Koh MakPaa Koh MakPaa Koh Mak

Speedbaaden stoppede og satte os af midt paa stranden . William passer paa bagagen.
det resort, hvor vi nu bor - Koh Mak Cococape. Og saa var det som om, at ferien foerst begyndte...

Vi koerte nok ca. 15 min. af nogen veje, som var skiftevis asfalt (cement) og jordveje, og vi koerte gennem oens stoerste by, som har ca. 200 indbyggere. Saa nu er vi virkelig havnet paa oe-hopperi. Super cool. Stedet hvor vi bor, har ca. 40 bungalows - nogle er billige og har ikke toilet og bad, og andre er mere luksurioese. Vi skulle have boet i en ombygget baad - men det viste sig, at den havde hul i taget, saa vi er blevet tilbud en anden bungalow. Vi skal godt nok betale noget mere (far brokkede sig hoejlydt og fik vist nok lidt rabat), men det gaar nok. Tilgengaeld saa bor vi i en super fed hytte. Hytten ligger lidt oppe af en bakke. Vi har udsigt over hele bugten. Det er ganske fantastisk. Bungalowen er vild luksus, selvom den er noget lille. Vi sover alle 5 i det samme rum - men det gaar helt fint. Bungalowen har spabad, som William og Asta bruger naesten hver dag. Ved spabadet er der et traevindue, som kan aabnes, saa
Cococape fra vandsidenCococape fra vandsidenCococape fra vandsiden

Man kan se poolen. Den råde cirkel er der hvor man faar massage (med fed udsigt ud over havet) og den blaa cirkel er vores bungalow.
man sidder i spabadet, og har den mest vidunderlige udsigt. Det er naesten som en droem. Badevaerlset er halvvejs udenfor - der er tag og vaegge til 3 sider, men til den fjerde side er der kun vaeg halvvejs op. Og den vaeg stoeder lige op mod terrassen. Saa vi har lavet en aftala om, at naar mor og far skal lave stort, saa nynner/synger resten af familien ☺ Terrassen er virkelig laekker. Der er en sofa et par borde og stole og en haengekoje. William ligger tit i haengekojen og spiller Gameboy.

Swimming poolen er ekstremt fed. Der er boernebassin, ”mellem-bassin” og voksenbassin. Og en vandrutschebane. Det hele er helt nyt og laekkert. Vi ligger og daser, svoemmer og dykker naesten hele tiden i poolen. William kan dykke halvanden gang poolens laengde under vandet - han kan naesten dykke laengere end mor. Han ligner naesten en fisk, naar han dykker.

Ved siden af poolen kan man faa Thai-massage. Det har vi alle proevet. Far har faet Thai-massage og mor, William og Asta har faaet Thai/olie massage - det er totalt fedt, saa vi har booket tid igen i morgen. Asta fik ogsaa ordnet negle og smurt noget
Udsigten fra terrassenUdsigten fra terrassenUdsigten fra terrassen

Udsigten fra terrassen, kigger vi lidt til venstre, saa kigger vi ud over badebroen og Koh Kham (oen med stranden). Fedeste udsigt.
paa sine mange myggestik, saa hun var naesten paa Beauty Salon.

Stranden ved resortet er ikke saa god - men til gengaeld, saa ligger der overfor resortet en lille oe - Koh Kham. Det tager ca. 5 minutter at sejle derover (far - den tosse - har svoemmet der over, det tog ca. 35 minutter), men paa Koh Kham er der den mest fantastiske og vidunderlige bounty-strand, man overhovedet kan forestille sig. Vi talte i dag med en dansk familie (og de bor i Hoersholm...!!!), som har rejst i Thailand, Laos og Vietnam i 2 en halv maaned - og det er den fedeste strand, som de har vaeret paa. Saa den er virkelig totalt fed. Der er den laekreste sandstrand og vandet er fuldstaendig krstalklart. Ude i vandet ligger nogle store sten, som man kan dykke ved, og kravle op paa - der er mange fisk at kigge paa. Der vokser ogsaa traer ude i vandet. Det eneste man skal passe paa, det er, at man ikke laegger sig under en kokospalme, saa man risikerer, at faa en kokosnoed i hovedet... William, Asta og far gik en af dagene en tur han af stranden ved resortet, og pludselig
PoolenPoolenPoolen

En del af poolen - der er en vandrutschebane, der leder ned til en lavere liggende del af poolen.
loed der et par ”bump” - og 2 kokosnoedder faldt ned paa stranden kun 3 meter fra William og Asta. Saa resten af turen gik vi og kiggede op i luften...!!! Totalt farligt.

En dag lejede vi en Jeep. Men da oen er temmelig lille og der ikke er mange asfalterede veje, saa fik far den idé, at vi da bare skulle proeve at koere paa en af de smaa afmaerkede jordveje... Og det viste sig at vaere en totalt dum idé. Da vi havde koert et par kilometer blev ”vejen” til et scooterspor/sti... og her kom vi koerende i en Jeep. Flere gange maatte far ud at flytte store grene, der laa paa vejen og loefte grene, der hang ned, for at bilen kunne koere under dem. Da vi endelig igen var ude paa en af de store veje, var ladet fuldstændig fyldt med alt muligt skidt - grene, blad, myrer og andre insekter. Og specielt vildt var det, da det var en 2-personers Jeep - saa Asta og William sad omme paa ladet, mens mor sad med Lise inde i bilen ved siden af far. Naar far saa matte ud og loefte grene eller andet, saa mor
Thai Suite 3Thai Suite 3Thai Suite 3

Ved Cococape Resort er der en bro - her er billedet taget. Der er en cirkel om vores bungalow.
var noedt til at koere, saa sad William inde i bilen og holdt Lise. Og som det er kotume med trafiksikkerheden paa Koh Mak - saa havde bilen ingen doere eller sikkerhedsseler...!!! Saa det var temmelig vildt. Folk kiggede noget, naar vi kom koerende.

Det er selvfoelgelig lidt primitivt paa saadan en halvvejs oede oe. Men alting fungere nu alligevel helt fint. Det varme vand loeber ikke saa hurtigt, der er store klumper i stroemmen (saa vi har et stor ”batteri” paa vaerlset, som udjaevner stroemmen) og internetforbindelsen er meget langsom - men den er der, og den er traadloes, saa vi kan gaa paa nettet i bungalowen. Hvordan de behandler spildevandet, det har vi talt lidt om - men ikke fundet noget svar paa. Vi har jo tidligere badet i tis og poelser - og det goer vi nok stadigvaek, selvom det er i noget mindre ”oploesning”...!!!! ☺

Alle thailaenderne elsker ungerne. Lise bliver taget op af barnevognen, og vildt fremmede mennesker stopper Asta og William naar de kommer gaaende, og vil have taget et billede sammen med dem. William er lidt genert, men Asta opfoerer sig som en lille filmstjerne - hun elsker det, og spiller
W, A og far bader ved broenW, A og far bader ved broenW, A og far bader ved broen

Asta, William og far bader for ende af badebroen. Ved lavvande kan far bunde. Der er lidt mere end en meter i forskel på hoej- og lavvande.
spillet med blomster i haaret, haarbaand, et skaevt smil og fuld musik i kroellerne.

Ellers har vi fundet en rytme paa dagene. Vi staar typisk op omkring kl. 9.00, saa sidder vi og sludrer lidt paa terrassen. Morgenmad spiser vi lidt i 10. Saa gaar vi tilbage til bungalowen og bliver smurt ind i sollotion, spiller lidt gameboy eller maler eller faar laest lidt historie eller William laver lidt i den opgavebog, som hans klasselaerer, Ida, har givet ham med. Naar klokken saa naermer sig 11-12, saa render vi til poolen og hygger os. Saa vi stresser ikke, men hygger os vildt meget. Ikke noget med, at vi skal vaere ved poolen kl. 10.00 - nej vi tager det helt roligt, og laver de ting, som vi ikke har saa meget tid til derhjemme. Saa det er ferie med STORT F. I loebet af eftermiddagen tager vi maaske en tur til Koh Kham (den fede strand) eller faar lidt massage. Vi spiser typisk omkring kl. 20.00 - herefter er vi saa traette, at vi falder i soevn. Mor og far sidder saa og laeser, eller skriver indlaeg til bloggen (men vi aftaler alle sammen, hvad der skal skrives). Og
Asta og far fodrer fiskAsta og far fodrer fiskAsta og far fodrer fisk

Vandet er fyldt med farvestraalende fisk. Med lidt toastbroed kommer de helt taet paa en, og spiser endda af haanden...
hver eller hveranden eftermiddag/aften taender vi computeren, og ser, om vi har faaet beskeder eller comments paa vores blog. Det er sjovt at faa beskeder. Vi synes, de er sjove at laese, og William og Asta glaeder sig voldsomt, hver gang vi taender for computeren.

Vi har 2 hele dage tilbage paa Koh Mak og Cococape Resort inden vi skal videre - og de kommer til at gaa som de forrige dage (bortset fra, at vi HAR koert det i Jeep, som vi skal koere i Jeep - det er slut).

Sundhedssituationen...
Vi har det alle godt. Lise fik - straks efter vi ankom til Thailand - noget groen vaeske fra det ene oere. Hun havde vaeret paa penicillinkur inden vi rejste - men den har aabenbart ikke taget hele hendes oere infektion. Saa mor har vaeret paa apoteket, og Lise er nu netop faerdig med 7 dages penicillinkur, og har det super godt. William og Asta har saa mange myggestik, at vi har opgivet at taelle dem... De bliver sproejtet med noget vaerre ”insekt-gaa-vaek-gift” hver aften, og sover under myggenet, men alligevel har de faaet mange insektbid. Mor og far har det fint. Far har brokket sig
W får ThaimassageW får ThaimassageW får Thaimassage

William bliver strukket godt igennem af thai-massoeren. Det goer godt, men ogsaa lidt ondt en gang i mellem.
lidt over tynd mave - men det er nok fordi, at han spiser saa meget staerk mad (nogle aftener er han helt roed i hovedet og sveder som pisket, naar han spiser fordi maden er saa staerk). Han mener ogsaa, at det lugter af ingefaer og chili, naar han gaar paa toilettet. Men det har ingen af vi andre nu haft lyst til at checke efter....!!!

Det blev et lidt laengere indlaeg - men der er saa meget at fortaelle, det er saa totalt fedt at vaere af sted. Vi haaber, at I holdt ud til den bitre ende.... ☺

Kaerlig hilsen
Feriefamilien paa Koh Mak

Asta på Beauty SalonAsta på Beauty Salon
Asta på Beauty Salon

Asta fik den store tur - myggestik, negle og massage - hos resortets lokale Thai massør. Super dejligt.
Moviestars from DenmarkMoviestars from Denmark
Moviestars from Denmark

William og Asta centrum for en flok thailandske piger. Og ungerne nyder det :-)
Koh Kham strandKoh Kham strand
Koh Kham strand

Som sagt, saa er stranden paa Koh Kham helt fortryllende. Man kan for ca. 300 kroner pr. nat overnatte i primitive bungalows paa oen.
Asta med dykkerbrillerAsta med dykkerbriller
Asta med dykkerbriller

Asta er blevet HELT vild og dygtig til at dykke. Hun har hele tiden dykkermasken paa. Her paa stranden paa Koh Kham.
Ungerne i hængekøjenUngerne i hængekøjen
Ungerne i hængekøjen

Ungerne skiftes til at ligge til at gynge hinanden i haengekoejen paa terrassen.
W og A i vandet Koh KhamW og A i vandet Koh Kham
W og A i vandet Koh Kham

Stranden på Koh Kham. William og Asta bader og far dykker i baggrunden.
W ved træ i vandetW ved træ i vandet
W ved træ i vandet

William staar ved et trae i vandet paa stranden paa Koh Kham. Det er altsaa en laekker strand med den mest krystalklare vand.
Jeepen i skovenJeepen i skoven
Jeepen i skoven

Et billede af vores 2-personers Jeep, som vi transporterede os alle i...
JunglevejenJunglevejen
Junglevejen

Her er et billede af den vej vi koerte paa. Og til tider var den MEGET vaerre end paa billedet. Vildt.

10th February 2008

åh hvor ser det dejligt ud
Kære William og Asta........ jeg synes det ser rigtig dejligt ud, og jeg kunne godt have tænkt mig at have været med i kufferten. Så kunne jeg jo godt have svømmet lidt rundt sammen med jer, det ville være sjovt. I stedet har jeg i dag været ude på min rideskole, hvor jeg brugte en hel time på at strigle PROP, den var meget beskidt. Nu har jeg vinterferie og på tirsdag skal jeg med min mormor i biffen og se Frode og de andre rødder. På onsdag holder min mor og far fri og så tager vi på en lille tur til Sverige, hvor jeg skal have nye cowboy bukser. Min mor siger at jeg selv skal betale da jeg har nok bukser .....men hvad ved hun om det. Jeg glæder mig til vi skal ses når i kommer hjem. William pas lige på ham massage manden det ser farligt ud synes jeg....... og hvad med dig Asta mon jeg kan kende dig når du kommer hjem efter dine besøg på skønhedssalon ?. Jeg skulle hilse rigtig mange gange fra min mor og far......I må også hilse mange gange knus fra ANNA
11th February 2008

Det ser slet ikke så tosset ud!
Hej Ladefødder! Wow! Hvor ser der bare laekkert ud - jeg mindes pludselig vores tur til Australien! Der var jo også nogle gode sandstrande og palmer, men jeg tror da aldrig jeg har set saa krystalklart vand! Jeg kan godt forstaa i nyder det i fulde drag. Kan William og Asta faa nok is at spise - eller maa de noejes med kokosnoedder og bananer?!? Og hvordan klarer lille Lise varmen? Det der thai-massage lyder for laekkert - jeg indloeste mit gavekort til Hot-stone massage forrige fredag, og noed det ogsaa. Men I Thailand koster det jo nok under en 10-del!! Jeg ville bestille massage tre gange om dagen hvis jeg havde mulighed for det til den pris! Det er mandag og meget stille paa arbejde...... Det har vaeret en stille weekend, men paa fredag skal CB og jeg ud at svinge traebenet! (Kan vi mon huske hvordan man goer endnu?) Vi tager på Kellerdirk og ser og det er der det sner! Er glad for ENDELIG at have faaet en ny mobil - den gamle var efterhaanden ikke en krone vaerd. Har naesten helt styr på hvordan den fungerer. :) Har sendt en invitation til dig Dorte til toese-hyggeaften d. 29/2. En god mulighed for at flashe din "suntan"!! ;) Kan I nu have det rigtig godt allesammen, og pas paa jer selv og hinanden! Knus tante Anette
11th February 2008

Hej alle fem. Det ser da helt og aldeles vidunderligt ud! Speedbåd, beautysalon, bountystrand, for lækker swimmingpool og le lux bungalow. Lidt misundelig kan man da nemt gå hen og blive! Vi kunne godt bruge lidt mere Koh Mak herhjemme! Jeg er jo alene hjemme nu, hvor Lise og Peter er taget til Norge. Peter skulle vaccineres i fredags. To stik - av, av. Desværre reagerede han temmelig kraftigt på vaccinationerne, så han havde meget høj feber på turen til Norge - den havde vist ikke været så morsom... I går var jeg henne hos farfar og spise. Han havde inviteret Eva, Grethe (Evas søster) og Gitte. Det var utrolig hyggeligt. Farfar havde kokkeret forloren hare, og det var meget vellykket! I dag skal jeg på nattevagt, så er weekenden virkelig forbi. Nu skal William og Asta passe på, at de ikke er for meget i vandet. Jeg har hørt om en pige der badede så meget, at hun fik svømmehud mellem tæerne og en lille finne på ryggen. Efter sigende lidt upraktisk i forhold til beklædning. Nyd det og pas på hinanden! Farbror
14th February 2008

En lille hilsen fra os i Strib
Hej alle 5 Vi håber at alle snart er helt på toppen igen. Her i Strib følger alle med i jeres oplevelser, og vi må indrømme at det ser og lyder otrolig spændende, så vores børn er begyndt at snakke om ferie i Thailand. Tak for alle billeder og sms som i sender til Caroline, hun viser dem stolt til alle. Især billede med W, A og L i hængekøjen er super. Det er hendes forside billede på telefonen. Vi skulle hilse mange gange fra Mormor, hun har flere gange selv været inde og tjekke jeres beskrivelser. Det er dejligt at se og hører om jeres oplevelser. Vi ser frem til at hører mere fra jer, men vi glæder os også til at i kommer hjem igen. Får W trænet noget fodbold eller holder han vinter fri ? Både Oliver og Sebastian vandt guld medaljer i weekenden. Sebastian spillede enda med nogen som var et år ældre end ham. Oliver mener også at vi bør have 3 ugers vinter ferie, så vi også kan tage afsted som jer. Med mange varme hilsner fra os alle 5 i Strib
15th February 2008

Vi vil gerne med...
Hej Strib'er (!!!), Hvis I tager til Thailand næste år, så vil vi gerne med... For det er totalt fedt. Godt gået af Oliver og Sebastian med guldmedaljerne - William holder fodboldfri på ferien, men vi vil se, om vi kan spille lidt fodbold i dag. William glæder sig til at komme til stranden i dag, for nu har han haft 2 dage uden at svømme/dykke, så i dag må han prøve at dykke og svømme igen - hvis det ikke gør ondt i ørerne. Lise har det heldigvis bedre nu, men hun døjer noget med en rød rumpe. Hendes rumpe er ligeså rød, som nogen af abernes i Zoologisk Have...!!! Vi regner med at lave et indlæg i aften til bloggen. Vi har bla. været på kajaktur ind i junglen til et vandfald og været på (endnu) en fed strand. Så vil vi også lægge et par billeder på af stedet hvor vi bor nu - Away Resort Koh Kood. Hilsen "De 5 feriebørn"

Tot: 0.149s; Tpl: 0.021s; cc: 10; qc: 50; dbt: 0.0548s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb