Met 15,5 peddel tweede in de mixed

Taiwan's flag
Asia » Taiwan » Kaohsiung
June 17th 2010
Published: June 17th 2010

Een prachtdag: geen regen, mooie wolken tegen een blauwe hemel en de temperatuur is boven de 30 graden. Het voelt aan alsof je in de sauna zit en dat is elke dag zo, zon of geen zon.

Woensdagochtend: Een groot aantal van ons bezoekt het Boeddhistische tempelcomplex op 45 minuten van Kaohsiung. Stil worden we van de vele Boedha's, de talloze tempels en de bijzonder aardige en vrolijke Boedhistische nonnen. Een van hen heeft zelfs in Amsterdam gewoond.

's Middags is het dan zover: de finale van de mixed. De boten met mannen en vrouwen. Het weer werkt eindelijk mee, voor de toeschouwers dan, voor ons is het eigenlijk te heet. Honderden mensen lopen dan ook langs de kade waar vele roodwitte kraampjes zijn.
Zodra ons team verschijnt, willen mensen met ons op de foto: met de man die ons plastic inzamelt en alle andere fans.

Dan is het tijd om ons na een warming up, op te stellen. Vanaf dat moment volgt een cameraploeg nauwgezet onze bewegingen. Met een Taiwanese stuurman peddelen we naar de start toe. Daar is het een heksenketel van jewelste. Ruim twintig (foto)camera's staan daar op een rijtje. Nicoline geeft aan: ademhalen en concentreren. De concentratie is er. Een schot en dan zijn we weg. Eric heeft drie slagen uitgehaald en " krak" zegt zijn peddel. Dit is de eerste keer dat we dat meemaken. Dan horen we ineens de stem van Jan van Zanen door de microfoon. Hij moedigt ons aan en het werkt. We lopen flink in - met 15,5 peddel - op de voorste boot. We finishen als tweede met 1 seconde achterstand, en dat na 500 meter! En dat met 15,5 man in de boot en de tegenstanders met 22 man! Ja, we hebben power en uithoudingsvermogen gekregen na alle trainingen.

Rustig varen we terug. Van alle kanten applaudiseren mensen die ons ook fotograferen. We voelen ons een olympisch team. Wat een geweldige ambiance heeft dit toernooi in Kaohsiung.

's Avonds is de feestelijke huldiging. Ons prijzengeld, 20.000 Taiwanese dollars, ongeveer € 600 schenken we aan een goed doel: de mensen in Zuid-Taiwan die onlangs getroffen zijn door overstromingen. We staan met z'n allen op het podium en krijgen een glazen trofee en mooie glazen medailles.
Het is een groot feest, de hele huldiging. Het ene team gaat nog meer uit z'n dak dan het andere.

Foto's volgen, want we zijn nu koffers aan het pakken en door de vele t-shirts die we gekregen hebben en de vele souvenirs, krijgen we onze koffers niet meer dicht. Henny loopt rond om op de koffers te gaan zitten.
Vanmiddag volgt een rondtour door Kaohsiung en dezelfde bus brengt ons naar het vliegveld.
We gaan ervan uit dat ook op Schiphol een cameraploeg klaarstaat want in Taiwan zijn we wereldberoemd. We hebben afgelopen week zelfs met foto en al de nationale krant in Taiwan gehaald. Maar nog meer kijken we uit naar het weerzien met onze geliefden. Dus vroeg jullie bed uit.

Hoofdtempel van Fo Guang Shan Hoofdtempel van Fo Guang Shan
Hoofdtempel van Fo Guang Shan

Budhistisch tempelcomplex bij de stad Dashu

Tot: 0.106s; Tpl: 0.011s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0458s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb