De lucht in in Singapur en liftend langs de oostkust


Advertisement
Singapore's flag
Asia » Singapore
February 24th 2016
Published: February 24th 2016
Edit Blog Post

Hallo iedereen,

Ik heb weer een hoop ondernomen. Na mijn verblijf in Melacca, waar ik eindigde met een speciaal Hindoe-nieuwjaar onbijt, ben ik per coach ( zo'n schoolreisbus) naar Singapore gegaan. Singapore is een stadstaat waar vooral expats wonen. Alles super schoon en niemand doet iets wat niet mag want op elk klein vergrijp staan torenhoge boetes en (lijf)straffen. Het is een aparte plek, overal staan bordjes bij die je behoeden voor mogelijke ongevallen. Bij elke roltrap staan bordjes dat je je handen vrij moet houden zodat he de leuning vast kan pakken, je niet met je voeten te dicht bij de rand moet staan, etc. De uitzondering is little india waar mijn hostel stond. Met name in het tekka food centre heerst er vaak complete chaos. Dat is een combinatie van een markt en gedeelte met allemaal etenstalletjes. Ik heb hier voor het eerst een spannend gerecht geprobeerd, Lida, oftewel schapentong. Het was nog best lekker ook. Mijn letterlijke en figuurlijke hoogtepunt in Singapore was het dak van marina bay sands, een super chique hotel in een iconisch gebouw. Robin, een Fransman uit mijn hostel en ik vonden dat we de skyline Vanaf de lucht moesten bekijken. Gelukkig had ik in petalingstreet (KL) omdat ik iets met lange mouwen nodig had een nep marcopolo overhemd gekocht ( was gelijk mijn eerste keer afdingen, dat voelt echt als een triomf). Ook Robin had wat nette kleding bij zich, dus als twee zakenmannen vertrokken we richting de baai. Je moet meerdere liften nemen om naar boven te komen en voor elke lift heb je een geschikt pasje nodig. Door steeds bij de juiste mensen in de lift te stappen lukte het ons het dak te bereiken. Het uitzich was werkelijk adembenemend. Aan de ene kant de skyline van singapore en aan de andere kant de eindeloze oceaan, gevuld met containerschepen. Op jet dak bevond zich ook een infinitypool waar we graag waren ingesprongen, maar er was een extra pasjescontrole die het ons moeilijk maakte. Hierna zijn we naar het park in de buurt gegaan waar gigantische kunstmatige bomen een sprookjesachtige licht- en geluidsshow opvoerde. De dag erna was het tijd voor een heel ander soort avontuur. Liften. Dit is een echte backpackmanier van reizen en kan in Maleisiƫ heel goed. De wegen en auto's zijn van Europese kwaliteit, bijna iedereen spreekt Engels en bovenal, de lokale bevolking weet wat liften is en vindt het heel leuk om je te laten meerijden. Met het openbaar vervoer ben ik naar Ulu tiran gegaan. De toon van de dag was gezet toen ik met mijn bacppack overstraat liep en een man met een brede glimlach en een duim omhoog uit zijn raampje hing: 'Welcome in malaysia'. Binnen 5 minuten had ik een lift naar kota tringi van een Chinese echtpaar. Weer 5 minuten later zat ik bij Duas, een Malay, in de auto hij moest naar werk halverwege Mersing maar vond het zo leuk dat hij me daar helemaal heen bracht. Na daar een kwartiertje gewacht te hebben werd ik opgepikt door een hartverwarmend Maleisisch gezinnetje, de vader was verkeers agent, de moeder zuster en ze hadden twee kleine kindertjes. Ze brachten me naar kuala Rompin. Vanaf daar kreeg ik een lift naar muadsham shah, een plekje in de middle of nowhere waar iedereen me nieuwsgierig aan keek of breed naar me glimlachte.het lukte me niet om passende accomodatie te vinden, gelukkig gaf een vriendelijke taxichauffeur me een slinger naar het busstation. Daar boekte ik een coach baar Kuantan. Op het busstation in Muadsham shah raakte ik aan de praat met een man die meer dan veertig jaar geleden in Belgiƫ had gestudeerd. Hij sprak nog heel goed Nederlands. Best bizar op een plek als het busstation van muadzam shah. Ik zit nu in een herrlijk hostel in Kuantan, het is super rustig wabt het is regenseizoen, maar het weer is nog even tropisch als aan de westkust. Ik ga vandaag waarschijnlijk doorreizen naar Terangganu, een stadje aan de Oostkust waar ik erg nieuwsgierig naar ben. Het gaat nog steeds heel goed met me. Foto's uploaden lukt helaas nog niet. Ik ga zo wat geld, beltegoed en Nasi lamak halen. Liefs, Klaas

Advertisement



25th February 2016

mooi verslag
Dag Klaas, wat schrijf je mooie verhalen. Ik vind het erg leuk om te lezen. Groetjes, Mieke

Tot: 0.295s; Tpl: 0.012s; cc: 6; qc: 44; dbt: 0.0864s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb