Eerste indruk


Advertisement
Philippines' flag
Asia » Philippines » Manila
July 8th 2014
Published: July 7th 2014
Edit Blog Post

Hoi iedereen,
Het spijt me dat ik nu pas mijn blog bijwerk. En als je me kent dan weet je dat ik het meen als ik dat zeg.
De afgelopen week is voor mij heel stressvol geweest en niet per se positief.
Natuurlijk, ik ontmoet veel mensen, leuke mensen. Ik ontmoet allerlei culturen, niet alleen de Filipijnse. Ik ga om met een leuke groep mensen en we hebben vooralsnog weinig werk gehad. Het is zo gezellig zelfs dat het hier is gaan voelen als een vakantie. En dat is waat het fout gegaan is.
Ik weet niet of ik de enige ben van de groep die het ziet (ik denk het niet) maar met de vakantie-instelling die we nu hebben doen we de mensen om ons heen tekort.
We zijn hier gekomen om te werken, niet om te feesten. En dat is de afgelopen dagen pas echt tot me doorgedrongen.

De Filipijnen is een derde wereld-land, wat betekent dat het grootste deel van mensen hier ontzettend arm is. Wij kunnen ons niet voorstellen dat er hier mensen zijn die zich iedere dag letterlijk moeten uitsloven of bedelen om dat ene broodje van 10 peso's te kunnen betalen om van te leven, om vervolgens te slapen op te trappen van een van de vele treinstations. Letterlijk overal slapen mensen op de stoep of op straat, dit is niet 1 geval maar letterlijk miljoenen! (Zie foto)

Ondertussen zaten wij in een luxe club downtown waar we viavia op de guestlist konden komen, en gaven we 7600 peso's uit aan alcohol.....

Ja natuurlijk ik wil hier iets kunnen betekenen maar.. Waar moet ik beginnen??!

We hebben vorige week de introducties en rondleidingen gehad op de 3 plaatsen waar we zullen werken de komende 5 weken. Er is een school genaamd School of Everlasting Pearl.
Een weeshuis House of Refuge, zij pikken weeskinderen en verwaarloosde kinderen van straat en geven ze eten en scholing.
De derde plek is een ngo: Young Focus. De baas daar is trouwens een Nederlander. Zij bieden ook scholing en begeleiding aan arme kinderen.

Over Nederlanders gesproken; We komen nauwelijks westerse mensen tegen maar toevallig wel al heel wat Nederlanders! En niet alleen in de Nederlandse bar waar we voetbal kijken, wat trouwens geweldig leuk is hier. (Zie foto )

Zaterdag hebben we voor het eerst les gegeven, bij Young Focus (zie foto). We gaven een presentatie over Nederland, gaven ze stroopwafels en leerden ze Nederlandse woorden. We moesten ook rekenen met ze dus dat hebben we ook (een beetje) gedaan maar op een leuke manier. Met zelfgemaakte spelletjes.

Vandaag zijn we naar de school gegaan. We waren eerst verdwaald omdat niemand de leiding nam (geef mij de instructies volgende keer please!) en waren 'maar' een uur te laat. In de Filipijnen is dat 'maar'. Ze zijn hier niet punctueel daar kwamen we de eerste dag al achter toen onze airport-pickup schaamteloss een uur te laat kwam.

Op de school was het een beetje onwennig. Ik ben in 4 klasjes geweest, van 6-jarigen tot 14-jarigen. Daar stond ik dan, in mijn eentje voor een klas van starende kindjes. Niks voorbereid omdat we geen idee hadden wat we moesten verwachten. Uiteindelijk kwam het goed. Ik heb over Nederland gepraat en ze lekker gemaakt met zwarte Nederlandse snoepjes die uiteraard tegenvielen. Je had de gezichtjes moeten ziem. De allerkleinsten hebben we de Nederlandse vlag laten tekenen. Dat was leuk.

Grappig is dat iedereen, letterlijk iedereen, hier onder de indruk is van mijn 'gouden' haar en mijn blauwe ogen. Het woord dat ze me iedere
Voetbal kijken om 4 amVoetbal kijken om 4 amVoetbal kijken om 4 am

De meeste aziatische vrienden vielen uiteraard in slaap tijdens deze wedstrijd haha
keer weer proberen te leren is 'guapo', wat handsome betekent.
Mensen willen hier graag blank zijn en gebruiken cosmetische producten die je huid lichter maken.

Er is zo veel wat indruk op me maakt dat ik het moeilijk verwerkt krijg.
Gelukkig heb ik wel weer een nieuwe telefoon (heel goedkoop hier dus als je iets nodig hebt, contact me 😉.
Ik hen tot nu tow alleen nog maar Manila gezien; Smog, mensen, armoede en veel verkeer. Ik sta te popelen om deze stad komend weekend te ontvluchten en de natuur op te zoeken die hier heel erg de moeite waard schijnt te zijn. Jullie zullen die foto's nog wel te zien krijgen.

Hieronder staan nog een aantal foto's die een indruk geven van de stad enzo.
Voor nu, bedankt voor de lezen en ik houd jullie op de hoogte.


Additional photos below
Photos: 14, Displayed: 14


Advertisement



9th July 2014

Wow!
Hoi Wim, totaal verrast was ik om van Marieke te horen dat jij op de Fillipijnen zit.... wow!! Veel succes, ik ben benieuwd naar de verhalen. Je hebt me met je verhaal over de feestpartijen wel iets geleerd; tenminste... voor mij zou het zo zijn, dat ik zou vluchten in het uitgaan, in zo'n situatie, omdat ik me geen raad zou weten met zoveel dingen die indruk op me maken. Onmacht... Terwijl ik het las, net, realiseer ik me dat ik vandaag ook iets meemaakte, wat me geraakt heeft. En dat ik nu zit te internetten, in plaats van dat te verwerken ;-) Thanks! Ik ga maar doen wat ik moet doen :-) groetjes, Petra

Tot: 0.045s; Tpl: 0.011s; cc: 9; qc: 25; dbt: 0.0261s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb