Free Tibet!


Advertisement
Nepal's flag
Asia » Nepal » Pokhara
September 23rd 2008
Published: September 23rd 2008
Edit Blog Post

Namaste!

Mijn start in Nepal was een beetje stroef, want ik kon gewoon niet terecht in het hostel dat ik had geboekt. Stond ik daar om half elf 's avonds in het donker op straat midden in Kathmandu, gelukkig in gezelschap van een Israelische meid, die ik in het vliegtuig had ontmoet. Beetje vreemd was het wel, want die jongen bevestigde dat ik geboekt had, maar kon niet meer bij de sleutels, omdat het aangrenzende restaurant dicht was..(?)
Natuurlijk lag het hotel wat we daarna op de bonnefooi binnenliepen aan de meest lawaaige straat van Thamel, de toeristenwijk in Kathmandu. De volgende ochtend dus vroeg uitgecheckt en een leuk hotel gezocht en gevonden!
Toen kon het verkennen van de Kathamandu-vallei beginnen. In de vallei liggen buiten Kathmandu meerdere stadjes, die een soort openlucht museum zijn. Samen met een andere Nederlandse meid, die ik had ontmoet, zijn we Patan, Bhaktapur en Bodnath gaan verkennen.
Een hoogtepunt was een dorpje ten zuiden van Patan, waar de meeste toeristen niet komen en het leven nog erg authentiek is. Hier konden we ongestoord foto's maken van het straatbeeld en kinderen zonder dat ze er een roepie voor vroegen. Iedereen was druk bezig met het drogen van rijst en mais. Ook hebben we een primary school bezocht. Ik gluurde even om de hoek van het schoolplein, maar hoopte natuurlijk dat ik binnen uitgenodigd werd, wat ook nog gebeurde. De directeur toonde trots de hele school en nam ons mee elke klas in. Alle kinderen stonden dan tegelijk op en zeiden ons goedenmiddag. Primary school is hier t/m 15 jaar, dus wat anders dan in Nederland. Er wordt wel wat Engels onderwezen, maar veel verder dan begroeten komen ze nog niet. Het gebouw was net wat opgeknapt met geld uit Italie. Verder zagen de lokalen er erg kaal uit met alleen een enkele poster of beschreven vel papier. Ik heb wat foto's gemaakt en die de volgende dag in Kathmandu afgedrukt en opgestuurd, wat ze erg graag wilden.
Een tweede hoogtepunt was Bodnath. In dit dorp wonen heel veel gevluchte Tibetanen. Er zijn meerdere gompas, waar honderden monniken leven. Wat een mooi en gastvrij volk! Toen we langs een gompa liepen en vroegen of we binnen mochten kijken, waren we meer dan welkom. Dit keer geen mannetjes die iets wilden verkopen of geld van je wilden, gewoon oprechte gastvrijheid! In de gompa woonden we een 'dienst' bij. Gebeden worden uitgesproken en tijdens het gebed wordt er af en toe ook gerinkeld met belletjes en gebruiken ze bepaalde attributen, die dan worden uitgedeeld. Tussen de gebeden door wordt af en toe op een grote trom geslagen en een soort trompet gespeeld. Heel rustgevend allemaal en zo hebben we daar anderhalf uur bij gezeten. Halverwege werden nog frisdranken uitgedeeld. Ik moest echt lachen: die monniken (en wij) aan de cola tijdens het mediteren. Buiten de gompa nog wat met ze gekletst en toen gingen we verder. Midden in het dorp staat een enorm grote stoepa, waar continu boedhisten omheen lopen en de gebedsmolens draaiende houden. Ongelooflijk dat dit volk verjaagd is uit Tibet, omdat ze daar niet vrij hun geloof kunnen uitoefenen. Het is eigenlijk niet echt een geloof, meer een levenswijze. Het spreekt me erg aan en ik ben ook maar begonnen in een boek van de Daila Lama. Het is maar goed, dat ik niet meer naar China reis vanaf hier, anders was ik er nooit meer ingekomen met m'n Daila Lama-boek en Tibetaanse gebedsvlaggetjes.
De meeste Nepalezen zijn trouwens Hindoe, dus het is hier heel normaal dat je de straat deelt met koeien, die zij als heilig beschouwen. Een bepaalde hindoe-god zou in de gedaante van een koe verschijnen of zo. Nou lopen de koeien best wel als een soort koninginnen hier in de straten, dus misschien is het nog waar ook..:-)
Het leuke aan Nepal is wel dat de twee geloven prima samen kunnen gaan, want veel religieuze plaatsen zijn een combi van Hindoeisme en Boedisme. Zelfs de Boedhabeelden worden besmeurd met rijst en bloemenzooi door de hindoes.
Ik ben nu in Pokhara, weg uit de smog van de Kathamandu-vallei, gelegen aan een prachtig meer. Vanaf hier ga ik het Annapurna Circuit lopen in de Himalaya!

Groetjes Afke


Additional photos below
Photos: 14, Displayed: 14


Advertisement



23rd September 2008

he af, wat een geweldige ervaringen heb je weer opgedaan. als ik dit allemaal lees, word ik soms best een beetje jaloers op je. het een is nog indrukwekkender dan het ander. wat een verschil met als je weer in nederland bent, maar gelukkig voor jou duurt dat nog een hele tijd. even kort over mezelf, zodat je weet wat hier gebeurt: ik werk in de catering tot ik werk heb gevonden bij het maatschappelijk werk, ik ben nu alleen met de kinderen, want dick is een paar dagen op vakantie en vrijdag komen een koreaanse zus en haar man. liefs, inge
23rd September 2008

Hoi afke, wat een avontuur en wat een gave foto's. leuk dat je de school binnen mocht en dat ze allemaal zo gastvrij waren. Hier op het da Vinci zitten we allemaal alweer in de malle molen. met Paula gaat het allemaal prima en je ll zijn in goede handen, maar ze missen je wel. Heel veel wandelplezier en tot de volgende blog groetjes van veel mensen van het Da Vinci Marie-josé
24th September 2008

Hé cola-drinkende-mediteur!
Hé cola-drinkende-mediteur! Toch een beetje een tegenstrijdig aspectje in je verhaal. Je ervaringen heb je weer mooi beschreven, wat een indrukken doe je toch op! Geniet van je "wandeling" in de Himalaya, ik zag gisteren nog een mooie documentaire op tv van de Himalaya. (Ook ik ben, net als Inge, toch wel een beetje jaloers op je). Groetjes Marianne
25th September 2008

Hallo Lieve Afke, Bedankt voor je leuke reisverslagen. Erg leuk om te volgen! Al hoge bergen beklommen in Nepal? Vorige week had ik familie dag in ZWolle. Eergisteren een uitje van het werk naar Corpus in Oegstgeest. Nog heel veel plezier in die verre landen. Groetjes, Papa
27th September 2008

foto's Nepal
Ha Afke, Wat een prachtige foto's heb je weer gemaakt. Leuk dat je er een paar naar die school hebt gestuurd. Best een idee om een oude Lemniscaatkalender te sturen; daar staan allemaal heel fraaie kinderboekenillustraties op. Bespreken we als je terug bent, oke. Het zal allemaal heel indrukwekkend zijn. Al vind ik wel dat je je iets beter moet verdiepen in cultuur en geloof: Welke hindoe-god is nou als koe verschenen? :-) Nee hoor, goed bezig met het boek van de Dalai Lama! Heel veel plezier met de volgende etappe. Groetjes, Inger
3rd October 2008

zwerftocht
Wat fijn dat je telkens weer andere mensen ontmoet, die dezelfde durf en ondernemingsgeest vertonen als jij. Door je prachtige verhalen en bijzondere foto's komen we zelfs in Nederland helemaal in de sfeer. We zijn benieuwd naar de Himalaya toch en vragen je om uit te kijken naar de verschrikkelijke sneeuwman, waar we al een paar jaar niets meer van hebben gehoord. Voor jou moet dat toch een peulenschilletje zijn. Succes !!

Tot: 0.28s; Tpl: 0.013s; cc: 9; qc: 61; dbt: 0.0856s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 2; ; mem: 1.2mb