Nepal

Nepal's flag
Asia » Nepal » Pokhara » Sarangkot
March 27th 2013
Published: March 27th 2013

Jag sitter pa ett kafe, Himalaya cafe i Pokhara, Nepal. Det ar varmt, typ som svensk sommar nar den ar som bast. Pa grasmattan gar sju bufflar och ater gras, ornar flyger ovanfor dem och spanar efter mat, och i fjarran syns hoga berg och folk som paraglidar.

"I not give you, not write on that, bad" sa kafeagaren precis for att jag skriver pa servetter.

Idag ar en dag att ta det lugnt pa. De har dagarna har varit ganska handelserika med bland annat paragliding och vandring. Jag och tva engelska tjejer, Becka och Alex kom tillbaka fran en tredagars vandring i Himalaya igar. Vi traffades pa bussen mot Pokhara. Pa direkten kande jag igen Becka. Efter vi tre hangt i nagra dagar sa insag jag att vi traffats i Varanasi en och en halv manad tidigare och pratat i nagra minuter. Alltsa, Pokhara och Varanasi ar laaangt ifran varandra. Och att vi hamnade pa samma buss, den chansen ar minimal. Jag borjar tro mer och mer att det inte ar slump att man traffar manniskor man kanner pa otippade stallen i varlden. Pa vag till internetkafet nu sa traffade jag en kille fran Andamanerna ocksa!

Pa var vandring har vi sett 7000 meter hoga berg med sno, traffat nepalesiska bymanniskor, sett enorma risplantage och gatt och gatt. Kanner mig helt slut i benen idag. Som hogst var jag pa 2600 meters hojd, Panchase Dande, dar jag kunde se over bergskedjorna i 360 grader (de andra orkade inte ga upp hela vagen). Det var dock oerhort kallt dar sa jag var bara dar i nagra minuter.

For att lindra kylan under nattetid hyrde jag en sovsack i Pokhara. "The North Face -5 degrees". Som med det mesta i Indien och Nepal ar markesvarorna kopior. Ett tydligt exempel pa det var nar jag skulle kopa sandaler pa Andamanerna. Kardborr-remmen var Adidas, fotsulan var Fila och undersulan Puma. Vilken kvalitet!

Nar jag skulle sova den forsta natten insag jag ganska snart hur kord jag var. Gransen for sovsacken var inte -5 utan snarare +15. Natten blev lang. En av de langsta natterna i mitt liv. Somnen var nastintill obefintlig, kylan nastintill outhardlig. Och eftersom att jag anvande alla mina klader anvande jag en toalettrulle som kudde, vilket visade sig inte vara skont alls.

Vi slog lager i Badhaure, med utsikt over de hoga bergen. Morgonen bjod pa en vacker soluppgang. Solen los upp bergen sa de blev rosa, och molnen tackte dem som en filt, med topparna som stack upp. Vi hade med oss stearinljus, en kortlek, rokelser, sotsaker och vi drack chai innan vi "somnade"/

Efter Baudhare vandrade vi vidare till Panchase, en liten by 2400 meter ovanfor havet. Panchase var ett vackert stalle med manga bymanniskor, risfalt, hoga berg och manga djur. Aven har manga ungar som sager "Give me chocolate" "Give me pen". Var tvungen att saga till en unge som kom fram till mig och sa "Photograph"/ Jag tog en bild pa henne och visade den. "Give me chocolate". Hmm, tankte jag.. Jag har inge choklad, sa jag ger henne torkad frukt och notter. Jag tog upp pasen. Hon tittade pa mig likgiltigt och strackte fram sina hander och formade en skal av dem. Jag var generos, bokstavligt talat hallde notter och den torkade frukten sa de fylldes till toppen och ramlade ner pa marken. Vara ogon motten igen. Hennes tomma och otacksamma blick talade till mig "Jag ar inte nojd".

"Give me pen"

Nu var det nog. Jag tittade pa henne och sa "Sometimes you have to be satisfied with what you get in life". Hon gav mig en vattenballong.

Vi gick vidare ned for Panchase till Ghatchiina. Pa vagen traffade vi manniskor som firade "Holli" (en festival dar alla kastar farg pa varandra). En tant petade farg pa min panna, och grep tag i min nya vita banan- och hampaskjorta och gjorde den rod. Jag blev lite obi.

Nar vi kom ner till Pokhara var det fullt os. Alla var drankta i farg, spelade musik och dansade. Jag var trott, gick och at mat och pratade med min kara far pa Skype.

Snart hemma! Jag ser framemot att traffa er alla igen

27th March 2013
P3250491

mäh!! va ere där för superhet hippie!!!!

Tot: 1.908s; Tpl: 0.049s; cc: 11; qc: 57; dbt: 0.0326s; 1; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.4mb