Phewa Festival


Advertisement
Nepal's flag
Asia » Nepal » Pokhara » Sarangkot
April 14th 2011
Published: April 26th 2011
Edit Blog Post

Phewa festival dagen ...

Met het Nepalees Nieuwjaar op komst worden er tal van festiviteiten georganiseerd. Waaronder ook het Phewa festival die ook als doel heeft geld in te zamelen voor het behoud van het Phewalake en de bevolking bewust te maken van hun bijdrage hiertoe om het meer een langer bestaan te gunnen. Toen de speech hier omtrent beëindigd werd, bleek er echter weinig aandacht geschonken te worden aan dit eigenlijke doel van de festivaldagen. De dagen werden gevuld met verschillende dans- en zangoptredens die meestal niet extreem boeiend waren. Toch hadden we het geluk een goede kopie van Michael Jakson's dansstijl te mogen zien.

De derde dag van het festival, woensdag 13 april, werd speciaal voor ons en zal mij zeker nog lang bijblijven. Aangezien onze lodge eigenaar meehielp de Tourist Run te organiseren, werden we nadrukkelijk geïnviteerd aan deze loopwedstrijd deel te nemen. Na een halfuur vertraging konden we ons eindelijk aan het startpunt begeven. Ik was zeer nerveus zoals altijd voor deze soort wedstrijden. Zeker aangezien de capaciteiten van de concurrentie niet goed in te schatten waren. Sommige zagen er erg professioneel uit met een bibszakje voor MP3 tot na. Het mocht dan misschien wel Tourist Race Run for fun heten toch nam ik dit serieus.
Na een - in Nepalese termen- korte speech ging het fluitsignaal. Na de startspurt bleek ik nog als enige meisje vooraan te lopen. Omdat ik niet wilde weten hoe ver de andere meiden na me zaten, keek ik geen enkele keer achterom. Na 2 kilometer tussen het mannenvolk bereikte ik eindelijk de eindstreep!

Nogal onverwacht en onbewust werd ik eerste en maar snel daarna spookte de hoofdprijs door mijn hoofd ; een vlucht naar Kathmandu. Vlug vroeg een mannetje mijn naam en noteerde dit op een blad. Daarna werden we allen naar het park geleid voor de prijsuitreiking.
Spijtig genoeg heerst hier in Nepal een 'vententirannie' waar de vrouwen vaak het slachtoffer van zijn... Dit was jammer genoeg ook bij deze gelegenheid het geval. Tot mijn grote verbazing kreeg de eerste man de vlucht cadeau plus een zotte trofee plus een diner met cocktail. Ik, vrouw zijnde, kreeg enkel het diner en een verwelkt boeket als beloning voor mijn eerste plaats. Als westers iemand voelde dit redelijk discriminerend. Uiteindelijk kreeg ik toch een andere trofee, weliswaar niet zo zot als die van de eerste man, maar wat een goede troost was voor mijn teleurstelling.

Franz, de vriend van Sien, was tweede man geworden en ontving een ticket voor een paragliding, een trofee en het diner met cocktail. Goed want anders konden we op ons eentje gaan dineren! Nadien gingen we met zijn allen naar het park om het komend Nepalees Nieuwjaar 2068 te vieren. Na veel vuurwerk, gebabbel en gelach kropen we laat ons bedje in. Het was een eigenaardige maar leuke dag.

De dag nadien werd ik uitgenodigd door een Nepalese vriend die me een gratis ontbijt aanbood uit sympathie voor mijn prestatie tijdens de loopwedstrijd. Hij bracht me naar een leuk restaurantje met een zalig uitzicht op het Phewa Lake. Tijdens ons ontbijt haalde hij 2 Nepalese kranten tevoorschijn waarin hij mijn naam vermeld had zien staan. Hij toonde me waar mijn naam (EMI VAN) stond vermeld in het Nepalees weliswaar. Grappig om als buitenlandse in de krant te staan! Hij gaf me de stukjes krant mee als herinnering. Daarna reden we op de motorbike samen naar een ander viewpoint want de dag helemaal goed maakte! Rond 3 uur keerde ik met een blij gevoel terug naar de lodge...






Additional photos below
Photos: 46, Displayed: 24


Advertisement



Tot: 0.096s; Tpl: 0.011s; cc: 8; qc: 51; dbt: 0.044s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb