Dag 3: Chaotic Kathmandu

Nepal's flag
Asia » Nepal » Kathmandu » Thamel
October 10th 2019
Published: October 10th 2019

helemaal uitgerust (of toch al voor een groot deel), gingen we ontbijten.

Als één van de laatsten, want vandaag konden we uitslapen.

Het ontbijt is hier ook geweldig.

Veel keuze en vooral: pannenkoeken! Kan een dag nu nog beter beginnen?

om 11u hadden we afgesproken met onze gids in de lobby om vlak daarna te vertrekken naar het Royal Palace, alé, het nieuwe en morgen bezoeken we het oude.

Ah ja, en de dagen erna bezoeken we nog een royal palace ... 😊

En dat sinds er vanaf 2006 geen koning meer is in Nepal. Dus momenteel zijn het voornamelijk musea.

De laatste koning woont nu gewoon in Kathmandu, tussen de gewone mensen.

En eigenlijk zag het paleis er (ondanks de grootte en de vele kamers) er helemaal niet zo chique uit als je van een paleis zou verwachten.

onderweg naar daar werd ik aangeboden (lees: bijna gedwongen) om zo een rode stip op mijn hoofd te laten zetten, maar uiteraard vragen ze kort daarna een betaling. Dom van mij en pech voor hen, want we hadden helemaal nog geen geld op zak. 😊

De eerste aanvaring met een monnik, was al meteen een slechte 😊

Nu maar hopen dat ik mijn karma kan terugverdienen!

aangekomen aan het paleis, stond er veel bewaking (die wel allemaal heel vriendelijk zijn).

Helaas moesten we alles afgeven inclusief GSM en fototoestel aan de inkom. Dus geen foto's van binnenin.

In het paleis waren er 52 kamers. Elk genoemd naar een een district in Nepal. Het zag er op zich niet beter uit dan een mooi hotel maar dan met veel stof.

vaak wel mooi ingekleed. elke kamer had er zijn nut, van wachtkamer voor de audiëntie, make-upkamer, slaapkamer voor de bezoekende first lady, tot een immense troonzaal, die nog het 'mooiste' van alle kamers was. De slaapkamer van de koning was eigenlijk heel sober en down to earth, zonder teveel decoratie. In elke kamer waren of foto's van koningen met staatshoofden uit andere landen, of schenkingen aan de koning terug te vinden in kasten.

onze gids kon alleszins lezen, want ze las ons alle infobordjes voor die er te zien waren. Die waren in het Engels, dus voor ons was het ook niet al te moeilijk. Hier en daar een beetje meer uitleg, maar de meeste info haalden we achteraf uit het boekje dat Karen gemaakt had of via het internet. Ons verstaat ze ook maar half, want we hebben haar 5 keer moeten uitleggen dat we niet op zoek waren naar een trui, maar dat we er eentje bij hadden 😊

Belangrijkste is dat ze de weg kent en onze inkomgelden betaald 😊

Daarna gidste ze ons naar Thamel, Hét toeristische winkeldistrict van Kathmandu. Daar haalden we eindelijk geld af om gênante gesprekken in de toekomst te vermijden. 20.000 Nepalese Rupee (of 160 euro) gingen in onze portemonnee.

Ze leidde ons rond in Thamel en vertelde af en toe wat sommige winkels verkochten (wat we ook in de etalage konden zien).

Daarna leidde ze ons terug naar het hotel. Dat was super, zo konden we de weg al wat memoriseren.

Eenmaal daar aangekomen in die oase van rust, legden we ons even op bed om te bekomen van al die chaotische verkeersdrukte en de vele chaotische sfeer die Kathmandu met zich meebrengt. Hoog tijd om even te bekomen in het zwembad, dat in de voortuin van het hotel ligt. Dit was zalig verfrissend!

in de late namiddag besloten we om terug te gaan naar Thamel en met ons tweetjes de winkeltjes te verkennen. Heel gezellig kuieren we door de winkelstraten puur op gevoel. Dat ging heel de tijd eigenlijk heel goed. we besloten wat uit te rusten en iets te drinken met naanbrood als voorgerechtje.

Daarna terug naar het hotel voor het diner.

Dat was makkelijker gezegd dan gedaan. zonder internet en een duidelijke kaart gingen we op pad. Puur op het gevoel. Het was ondertussen al donker (rond 18u) en al die straatjes lijken op elkaar. Karma had ons goed liggen 😊

uiteindelijk dacht ik eraan om mijn kompas te gebruiken. We wisten ongeveer waar ons hotel lag ten opzichte van Thamel. Na ongeveer een uurtje wandelen hadden we bekend terrein gevonden en toen geraakten we op onze bestemming.

als avondeten konden we meegenieten van het overheerlijke buffet dat het hotel te bieden had en kort daarna eindigden we de dag in de hotelkamer, Karen al lezend en ik bekeek de foto's en nam back-ups.

Kathmandu: chaotisch, vriendelijk, divers en druk.

Morgen opnieuw, dan bezoeken we het marktplein (waar heeel veeel te zien is) en gaan we een keertje buiten Kathmandu naar enkele bezienswaardigheden.

Het is een stad die we zeker gezien willen hebben en die heel veel mooie dingen en een rijke geschiedenis met zich meebrengt, maar geef ons toch maar het landelijke. En dat gaan we op onze reis nog meer dan genoeg zien!

Tot snel!

Namaste!

Tot: 0.117s; Tpl: 0.014s; cc: 10; qc: 24; dbt: 0.091s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb