Oskari vastaan paakallonmetsastaja

Asia » Malaysia » Sarawak » Kuching
April 21st 2010
Published: April 21st 2010

En ole koskaan pitanyt itseani rantaihmisena ja viela vahemman Mikko. Muutaman paivan maleksiminen rannalla oli ihan ehdottomasti tarpeeksi, olivat rannat ja maisemat kuinka upeat vain. Kaiken lisaksi Oskari on osoittautunut allergiseksi kaikille kolmelle eri merkkiselle aurinkorasvalle joita meilla on mukana... Apteekille taisi olla hyva keino rahastaa 20euroa/100ml kun vaittivat ettei kemikaaleja sisaltamattomalle aurinkorasvalle allergisoidu, no eivatpa ole tavanneet Oskaria.

Parin paivan jalkeen lahdimme tutustumaan Culttural Village:iin. Neljan hengen sisaanpaasy 30euroa tuntui takalaisittain aivan ryovaykselta. Mutta kylla rahalle sai vastinetta. Jarven ymparille oli rakennettu eri alkuperaisheimojen seka kiinalaisten ja malajien perinteiset kylat/talot. Paikasta oli tehty elava museo, sisalla talossa oli ihmisia tekemassa perinteisia toita ja esittelemassa tapoja ja kulttuuria (ruuanlaittoa, kasitoita, tyokalujen valmistusta ja perinnesoittimia). Ja mika lasten kannalta parasta, kaikkea paasi kokeilemaan. Ei liene yllatys, etta soittimien lisaksi suosiota saavutti erityisesti puhallusputkella ampuminen...

Missa vain koskaan olemme olleetkin, Valtteri ja Oskari saavat asiat sujumaan. Vaikka taalla toki on muutamia muitakin lansimaisia turisteja (yhdysvalloista ja keski-euroopasta) ei lapsia juuri ole nakynyt. Auringon entisestaan valkaisemat hiukset ja poikien hellyytavat yritykset puhua englantia ovat sulattaneet kaikkien paikallisten sydammet. Kulttuurikyla kierros loppui tanssiesitykseen ja kolmen vartin esityksen huipentumana oli paakallonmetsastajan tanssi ja puhallusnuolilla metsastysnaytos. Kesken esityksen metsastaja alkoi tiirailla yleison joukkoon etsien sopivaa mehukasta uhria. Ja kuinka ollakkaan hyppasi yleison joukkoon ja suoraan Oskarin luo irvistaen ja uhkaavasti tuijottaen. Oskari ei tilanteesta hakeltynyt vaan kerasi muilta katsojilta suosionosoituksia puristaessaan kadet nyrkkiin ja tuijottaessaan vahintaan yhta tiukasti takaisin... Isaansa tullut, ei harmalaista noin vain yksi paakallonmetsastaja nujerra!

No nyt on kuitenkin oltu viimeinen yo Borneossa, eilen ehdittiin pienelle kaupunki kierroksellekin Kuchingiin ja loydettiin niinkin eksoottinen ruokapaikka kun Pizza Hut... Muutaman tunnin paasta lahtee Air Asia viemaan meita kohti Kuala Lumpuria ja parin paivan paasta taas kohti Siem Reapia. Kaikkiaan Borneo on ollut erittain antoisa matkakohde. Palveluasenne on joka paikassa kohdallaan, niinkuin kai muuallakin Aasiassa. Ollaan todella paasty kokemaan ihan aitoa sademetsaa ja viidakkoa seka tutustumaan paikalliseen ruokaan kulttuuriin ja elamanmenoon. Tungettelevat kauppiaat ja muut massaturismin negatiiviset puolet ovat loistaneet poissaolollaan. Enka usko, etta olemme edes juuri joutuneet maksamaan mistaan ylihintaa tms. Matka on huomenna puolessa valissa ja voi vain toivoa etta loppu sujuu yhta hyvin.

Tot: 0.119s; Tpl: 0.009s; cc: 7; qc: 44; dbt: 0.043s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb