Kota Kinabalu - Borneo

Malaysia's flag
Asia » Malaysia » Sabah
August 1st 2017
Published: August 10th 2017

Så kom dagen hvor vi tog mod kota kinabalu.

Vi ankom til Kota Kinabalu omkring kl. 13, og valgte at tage en bus for 5 RM ind til byen. Vi stod af nær gaya street, og fandt hurtigt et hostel, hvor vi valgte at sove i et kvinde dorm til 30 kr pr nat, der mødte vi en sød malaysisk kvinde, som vi snakkede lidt med og, som gav os nogle gode råd og hjalp os med vores mange spørgsmål.

Om aftnen havde vi rigtigt planlagt at tage til en strand, som lå en 30 min gåtur og en bustur fra vores hostel. Både vores hostel og den malaysiske kvinde havde sagt, at det var et fint sted, især til at se solnedgangen (vi ville bade), men da vi ankom til busserne, blev vi stoppet af en kineser, som fortalte os, at det ikke var et godt sted at svømme (han havde hørt os spørge om vej til stranden i kiosken) plus at busserne var meget varme, så vi droppede det og så solnedgangen fra havnen istedet for, meget flot.

Om aftnen tog vi en drink lige nede foran vores hostel, her var der live musik og lækre drinks, så det var rigtigt hyggeligt.

Næste dag valgte vi at tage på ø hopping, hvor vi lejede snorkling udstyr. Vi startede med at tage til øen zapi, hvor vi snorkelde en del og så en masse fisk, nogle af fiskene var ret aggressive, og angreb en, når man kom for tæt på fx. Kom Michelle hurtigt op af vandet efter, at hun var blevet jagtet af en helt flok fisk. Jeg blev ikke bidt, dog fik jeg taget en film, hvor en af fiskene svømmer direkte inde i kameraet.

Efter nogle timer tog vi videre til den næste ø kaldet mommatik. Her valgte vi at snorkle lidt men derefter bare at bade. Det var også på denne ø, at vi så et kæmpe firben og, at jeg blev pink på ryggen, skuldrene, foran ved brystet og i ansigtet, selvfølgelig skulle en god bade dag slutte sådan...

D. 03 skiftede vi hostel, og valgte et lidt længere nede af vejen, til 30 kr. Pr. Nat. Vi valgte at bo i et dorm for både mænd og kvinder. Vi snakkede med lobby manden, som vi endte med at købe 2 ture af, da vi ikke havde planlagt så mange aktiviteter i KK hjemmefra.

Den første tur lå på dagen, så efter en masse stress med at få betalt, få hævet penge og spist noget mad, så blev vi hentet af en bil, som kørte os ud til en sø.

Her fik vi nogle snacks (friturestegte bananer og mini donuts) og te, og så skulle vi ellers bare vente på, at vi kunne komme ud i båden. Det skal lige siges, at der kun var kinesere, så følte mig, som altid, i undertal. Efter en times tid blev vi kaldt ud til båden, og så ledte vi ellers bare efter "næseaber" i ca 30 min dog uden held (selvfølgelig). Vi var skuffede, men håbede på, at ildfluerne ville leve op til forventningerne.

Så skulle vi igen vente før, vi fik lov til at komme på standen for at se solnedgangen, dog var vejret skydet, og derfor var der ingen solnedgang, så efter en time på stranden, hvor der kun var mini krabber og kinesere, som tog sjove selfies, så tog vi tilbage for at spise noget aftensmad, som var meget lokalt, derfor spiste jeg ikke kødet men kun nudler og ris.

Da vi havde spist skulle vi se ildfluer, hvilket skulle være et fantastisk syn, her endte vi også med at blive skuffet, da der kun var meget få ildfluer...

Da vi skulle hjem sagde guiden "see you next time" hvorefter at en koreansk dame begyndte at grine, og sagde "good joke", hvorefter jeg sagde "never again" og hun gentog, nok det sjoveste øjeblik på turen (hvilket også siger lidt om, hvor dårlig turen var). Så vi var ikke de eneste, som havde haft en skuffende tur.

Da vi kørte hjem, så kørte alle buroets biler i en række, så vi kørte sådan 8 biler lige efter hinanden, her endte det også galt, da de pga. kø valgte at køre det, som de troede var en genvej, hvilket det viste sig, at det overhovedet ikke var... De endte med at køre ind af små veje, hvor de blev nødt til at vende om igen, da det ikke var den rigtige vej alligevel, og det er ret svært, når man er 8 mini busser efter hinanden, men et sjovt syn for os andre.

Vi endte med at være sent hjemme og gik direkte op og klagede over den dårlige tur, hvilket nu har navnet "dagen vi ikke snakker om".

Den næste dag havde vi bestilt en snorkling tur dvs. En tur som inkluderede transport, en ø, snorkling udstyr, snorkling fra 2 forskellige steder og frokost.

Vi blev hentet fra hotellet kl. 08:20, hvor vi blev kørt, sammen med kun kinesere (igen), til et sted hvor vi skulle have en båd fra. Vi blev hurtigt sat ned i båden, hvor det startede ud med, at en kineser fik en masse vand fra taget ned over sig, god start. I båden sad vi i midten, hvor der var dækket til i siderne, så vi blev ved med at kigge tilbage, da der ikke var nogle mennesker på sidste række, samt der var åbent, så man kunne se noget. En af bådmændene, som sad bagerst, lagde mærke til, at vi blev ved med at kigge ned til ham, så han vinkede os over til ham. Dermed endte vi med at sidde bagerst på næsten hele bådturen, som tog omkring 45 minutter, det var en rigtig sjov tur, da kaptajnen gav den fuld gas, samt der var mange bølger, så vi hoppede rundt, og fik vand sprøjtet op på os. Bådmanden som sad bagved os, blev vores personlige guide på den 45 minutters bådtur, derudover sagde han "Jay" hver gang, at vi hoppede på en bølge.

Vi ankom til en ø, hvor vi skulle gøre os klar til at snorkle. En meget flot og hyggelig ø.

Da vi var klar tog vi båden ud til et punkt i havet, og snorkelde fra båden, hvor jeg havde en t-shirt på pga, min solskoldning. Det var ret vildt at snorkle fra båden af. Den første gang jeg begyndte at snorkle, kom jeg til at svømme direkte ind i båden, da jeg glemte, at båden var så tæt på. Det var egentlig det eneste ubehagelige, altså, at der var ca. 4 både tæt på hinanden, som man nogle gange kom lidt for tæt på. Men vi fik snorklet og set en masse flotte fisk, derefter skulle vi videre til et nyt snorkling sted, som lå 2 minutter fra det andet. Her fik vi endnu en ny personlig guide, som råbte, at vi skulle komme med ham ned i vandet og se nemo fisk, det gjorde vi så. Så vi endte med at svømme rundt med ham, og han lånte mit gopro og fik filmet lidt, dog var han ikke særlig god til at bruge det, desværre. Men i hvert fald fik vi kigget på fisk, hvor jeg endte med at komme lidt for langt væk fra båden, så Michelle og vores dykkerguide begyndte at kalde på mig, så jeg svømmede så hurtigt, som man nu kan i redningsvest tilbage mod båden. Derudover var der en anden bådfyr som råbte "shark" til os, imens vi lå ude i havet, hvilket hurtigt blev en joke, så hver gang han så os, lige meget hvor, så råbte han "shark" til os.

Efter vores dykkerture, tog vi ind mod øen igen og fik frokost, endnu en gang lokal buffet.

Efter at vi havde været på øen længe nok, blev vi sejlet tilbage, hvor vi dog ikke kom til at sidde bagerst, dog var det meget heldigt, da dem der sad bagerst endte med at blive helt gennemblødte..

Om aften var der ankommet en kvinde fra Schweiz på vores værelse, hun hed maryne, og det endte med at hun kom med ud til aftensmad, meget sød og sjov, ikke en person man glemmer lige foreløbigt.

Dette var en fantastisk dag!

Den næste dag tog vi en mini bus til Mt. Kinabalu, hvilket var en 2 timers køretur fra KK. Inden vi stod på bussen havde vi prøvet at finde noget morgenmad, dog havde alt lukket, så det endte med, at jeg spiste nogle chips, og Michelle købte en dobling, sund morgenmad.

Da vi ankom til bjerget, tog vi ind i den tilhørende park for at trekke. Her købte vi henholdsvis en is og nogle oreos til trekking turen, dernæst valgte vi den første trekking sti, som vi fandt, hvilket var en tur på. 2,5 km, hvor der på toppen, skulle være et udsigtspunkt. Det viste sig bare, at det var selve turen derhen/derop, som var flot og ikke udsigtspunktet, da en del af udsigten var dækket til af træer. Men turen derhen var super flot, nogle steder var der markerede stier, hvor man på andre tidspunkter var i tvivl om, man overhovedet gik på en sti. Vi mødte heller ikke andre på vores 2,5 km tur, det var først ved udsigtspunktet, at vi mødte nogle få mennesker, så det var en dejlig tur kun med lyden af dyrelivet.

Derefter tog vi en lidt kortere sti på lidt under 1 km, hvor man kunne se fugle, det var også på denne tur, at vi fik taget nogle billeder, hvor vi skiftevis satte os på en træstamme, som "hang" over en lille sø.

Dernæst tog vi mod parkeringspladsen for at få en bus hjem, dog begyndte det at styrte ned, så da vi ankom ved parkeringspladsen var vi ret våde, typisk. Vi splejsede en taxi med 5 andre og kom hjem til KK for 25 RM, 5 RM dyrere end turen derhen.

Om aftnen mødtes vi med Signe og Jens for at spise aftensmad. Det endte med at vi spiste på en lille lokal restaurant. Der var super hyggeligt lige at mødes med Signe og Jens og snakke lidt om vores rejser, det føltes helt hjemligt. Efter vi havde sagt farvel omkring kl. 23:30, så tog Michelle og jeg over for at få en lille drink inden vi ellers tog mod vores hostel.

Den sidste dag i KK var en lidt trist dag. Dagen startede fint ud, vi havde valgt at sove længe og tage en afslapningsdag, så vi startede dagen ud med at tage på søndagsmarkedet, som lå lige nede på vores gade, her fik jeg købt et personligt bogmærke, som han sad og lavede.

Dernæst tog vi mod et shoppingcenter, dog 2 minutter inden at vi ankom til centeret så fik jeg det så dårligt, at jeg blev nødt til at tage hjem igen dvs. En 25 minutters gåtur hjem igen. Men jeg kom hjem, fik slappet af, og fik det bedre.

Da Michelle kom hjem med sine mange shoppingposer, så tog vi på samme restaurant, hvor vi havde spist med Signe og Jens, her fik vi også præcis det samme (kyllingspyd). Dernæst tog vi i biografen og så valarine, det kostede kun 12 kr!!!

Da vi skulle hjem fra biografen, mødte vi ejeren af vores hostel i hans militær bil/4hjulstrækker, hvorefter at han sagde, at vi bare kunne hoppe ind, hvilket åbenbart var bogstaveligt ment, da der ikke var nogle døre bagved, så vi skulle hoppe ind af vinduerne. Han fortalte, at han lige havde været ude at drikke, gjorde mig lidt nervøs, da vi jo skulle køre i bil, men heldigvis kørte han pænt og vi overlevede samt sparede 20 min kl. 12 om aftnen på gåben.

Det var alt fra kota kinabalu, hvor vi især kommer til at savne vores hostel med det venligste og sjoveste personale! Men lad os håbe, at vi finder et lige så godt sted i Kuching, som vi tager mod D. 07 😊

Tot: 0.085s; Tpl: 0.018s; cc: 7; qc: 44; dbt: 0.0464s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb