Viva Macau en viva Mariana!

Macau's flag
Asia » Macau » Macau
December 3rd 2007
Published: December 4th 2007

ColoaneColoaneColoane

Marktplein van het vissersdorpje
Zaterdagnamiddag zijn we aangekomen bij Mariana in Macau. Het was een heel leuk weerzien en de sfeer zat er meteen in. We zijn direct in het westerse eten gevlogen met een zalig broodje en achteraf een ongelofelijk lekkere Portugese galao (koffie) en pastei de nata (gebakje). Daarna hebben we nog wat rondgelopen in het historisch centrum van Macau (Unesco Werelderfgoed) en 's avonds hebben we ons begeven in de wereld van de casino's. Eerst naar Lisboa, het bekendste en oudste casino van Macau, vol vergane glorie. Ze gaan er prat op dat ze in meer dan 40 jaar tijd NOOIT hun deuren gesloten hebben. 24/24 uur, zeven dagen op zeven en 365 dagen per jaar. Als er een tyfoon de kop opsteekt is Lisboa de enige plaats die zijn deuren open houdt. Moorden en zelfmoorden, prostitutie en drugsbaronnen, het hoort er natuurlijk ook allemaal bij. Een apart wereldje waar het leuk is om eens toeschouwer te zijn, maar geen van ons voelde de behoefte om er deel van uit te maken. Ertegenover ligt het Grand Lisboa, een immens casino van dezelfde eigenaar, een oude Chinees met vier (jongere) vrouwen (hoewel polygamie officieel verboden is mag een gokchinees met massa's geld altijd
Casino Grand LisboaCasino Grand LisboaCasino Grand Lisboa

Beste herkenningspunt van de skyline van Macau
wat meer dan een ander). De grootste witte truffel ter wereld werd die avond geveild, spektakel verzekerd, en Lena, de huisgenote van Mariana was een van de reporters ter plaatse. Ze wist ons te vertellen dat de truffel uiteindelijk voor 330000 dollar (neen, geen schrijffout) verkocht was, aan de oude gokchinees natuurlijk.

's Anderendaags hebben we met Mariana de bus genomen naar Coloane, een deel van het zuidelijke eiland van Macau. Na onze dagelijkse dosis pastei en galao hebben we wat rondgewandeld in het oude Portugese vissersdorp en zijn we tot de stranden gewandeld. 's Avonds werden we uitgenodigd door Mario, een vriend van Mariana en cardioloog. We gingen terug naar Coloane en buiten langs het water op het oude Portugese kerkpleintje zaten we onder de sterren te eten. Ongelofelijk. Mario heeft Kaapverdische roots en is een neef van Cesaria Evora (zangeres), de wereld is toch klein... Daarna zijn we nog naar het grootste casino ter wereld gegaan, Venetian. Beide Lisboa-casino's zijn klein bier vergeleken met deze mastodont van decadentie. Rond het casino is half Venetie nagebouwd en binnen kunt ge op nagemaakte kanalen in nagemaakte gondels varen langs nagemaakte Venetiaanse huizen, inclusief Italiaans zingende gondelier. We kwamen ogen
Casino VenetianCasino VenetianCasino Venetian

Hoe mooi die tegels ook zijn, er gaat toch niets boven parket :)
te kort. We konden wel niet lang blijven want hoewel casino-eigenaars meerdere vrouwen mogen hebben, mogen mensen met een publiek beroep (cardioloog in het openbare ziekenhuis) zich niet in casino's vertonen, op straffe van een nachtje cel!

Gisteren hebben we wat rondgehangen in het centrum, onze Portugese delicatessen met veel smaak geconsumeerd en onze spullen ingepakt want zo dadelijk vertrekken we naar de Filippijnen voor drie weken. ´s Avonds nog iets gaan drinken met Mariana, Lena en een andere journaliste, en een Portugese professor economie leren kennen die vijf jaar in Belgie gewoond heeft (en er niet al te hard van onder de indruk was). Hij gaat terug naar Portugal tussen kerst en nieuwjaar dus we hebben afgesproken om een Leffe (jullie lezen dit goed, op het andere eiland is er supermarkt waar ze volgens hem Leffe verkopen) te gaan drinken als we terug in Macau komen in maart.

En dan nu... naar de Filippijnen!

Casino Venetian

Identieke copy van het San Marco plein, tot de prijzen op de terrasjes toe...

Poepsjiek interieur
Casino Venetian

Tochtje in een gondel IN het casino
Coloane

Pastel en galao. Mmmmh...
AnneAnne
Anne

Full body work out
MarianaMariana
Mariana

Full body work out
Coloane

Macau bestaat oorspronkelijk uit drie eilanden: Macau, Taipa en Coloane. Taipa en Coloane zijn door de aanvoer van immense hoeveelheden zand met elkaar verbonden. Macau is via drie bruggen verbonden met Taipa-Coloane. De foto is getrokken op het ouderwetse Portugese marktpleintje van Coloane (oud vissersdorpje). Links staat Mario.

Zonsondergang aan de Zuidchinese zee

7th December 2007

"Chak de" Yves en Anne !
Ik vraag me telkenmale af wie nu het meest geniet van jullie wonderreis : jullie die ze maken, of al diegenen die Anne's superfantastischcreatieve en zo levendig geschreven verhalen leest, opgesmukt door Yve's origneelkunstzinnigleuke foto's ! Ik geniet in elk geval van elke episode (en ik ben zeker niet de enige !). De ervaring van China zal jullie goed van pas komen in India, wees daar maar zeker van ! Groetjes !
16th December 2007

verjaardag
Al meer dan 3 maanden genieten we van jullie prachtige foto 's en boeiende reisverhalen .Het leest als een trein... Voor Yves een opperbeste 30 ste verjaardag , ook voor kerst en eindejaar het allerbeste, waar en hoe lezen we misschien wel binnenkort bij het volgende verslag.We kijken er naar uit Tante Mia
24th December 2007

haha ik zie nu wa andere berichtjes; ben duidelijk niet de enige in ban van de baard, laten blijven groeien dus !!

Tot: 0.142s; Tpl: 0.012s; cc: 21; qc: 105; dbt: 0.1033s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb