Van vriendelijk Thailand naar natuurschoon in Laos

Asia » Laos » West » Luang Prabang
November 10th 2008
Published: November 10th 2008

Sawadee!

Wat een verademing was dat zeg, om na India in Thailand aan te komen. De mensen zijn er zo vriendelijk en maken absoluut geen drukte. Bangkok is wel een heel grote supermoderne stad, maar dat was wel weer heerlijk uitrusten na al dat gereis. Vooral de marktjes die echt overal zijn, zijn heerlijk om overheen te slenteren. Als tegenhanger ook nog een shopping mall ingeweest, maar dat is toch niet echt mijn ding. :-)
In Bangkok heb ik Gaby uit Brabant ontmoet en samen zijn we verder gereisd.
Met de trein naar Ayutthaya gegaan, wat als ik het goed heb, de oude hoofdstad is en waar we per fiets langs alle tempels en oude bouwwerken zijn gereden. Hoofdmissie was wel om de tempel te vinden waar de avro twee jaar geleden een opdracht uitvoerde voor het programma 'wie is de mol'. :-) (natuurlijk, zullen jullie wel denken van deze enorme molfan) En nog gelukt ook om die op de valreep te vinden!
De nachttrein naar Chaing Mai in het noorden van Thailand genomen en daar een dagje buiten gespeeld in de jungle. We hebben toen wat hilltribes bezocht, een mooie waterval, wat gewandeld en hoogtepunt was wel de rivier afdrijven op een bamboevlot! Zeiknat werden we en af en toe was het echt plat liggen, omdat we onder een boomstam doorgingen.
Vanuit Chaing Mai zijn we daarna naar de grens met Laos gereisd en staken we een dag later de grens over via de Mekong. Na weer allerlei bezigheidstherapie met formuliertjes en stempels kochten we een kaartje voor de slow boat naar Luang Prabang. Twee dagen varen over de Mekong met een overnachting in een klein dorpje halverwege. Wat een natuurschoon hier in Laos!! Thailand zag er al mooi uit, maar Laos overtreft alles. Het is hier zo groen!! Langs de rivier zie je ook veel kleine dorpjes waar kinderen langs de rivier spelen en het leven nog erg primitief is. Wat een mooi, ongerept land!
Luang Prabang is een superleuk stadje, totaal niet vervuild, mooi aan de Mekong gelegen en overal tempeltjes en monniken. Ik ga me hier voorlopig denk ik wel vermaken!
groetjes Afke

Leuke dingen doen
Hoi Afke. Ben blij te horen dat Thailand je beter bevalt. Ik kan je wel vertellen dat er zeker ook aardige mensen in India wonen. Maar het is zo'n groot land dat je een aparte reis moet maken om daar alle mooie plekken te zien. Afgelopen weekend met de SJK in de Ardennen geweest. Voor het eerst een tocht gemaakt door grotten, erg gaaf! Ook nog wezen wiebelen op touwtjes en raften. Je moet wat als je niet naar Nepal gaat... ;-) Heel erg bedankt voor je kaartje! Groetjes, Henri
10th November 2008

lijkt me gaaf dat bamboe raften en al dat natuurschoon. wat heb jij veel indrukken opgedaan. ik ben benieuwd wat je ervan vindt als je weer terug bent in nederland (nog maar niet aan denken). hopelijk vind je je leven hier dan niet te saai. doei, inge

leve het verschil
Inderdaad wel een verschil met het kale drukke India. Dat is even onthaasten, met de slowboat naar Pak Beng en van daar weer een dag naar Luang Prabang. Het ziet er wonderschoon uit en staat niet voor niets op de werelderfgoedlijst. Ben benieuwd hoe lang je erover doet om tot het besluit te komen toch maar weer door te reizen. Waarschijnlijk duurt dat niet te lang. Vientiane kun je met het grootste gemak overslaan. Je mist er niets aan. Een heel fijne tijd in Laos, Piet
12th November 2008

blijf je verbazen
Afke geweldig wat je ons allemaal weer weet voor te schotelen. Je moet er wel wat voor doen, maar je biedt ons dan ook wel veel leesplezier. Ga door vooral nu in die paradijselijke omgeving van de Mekong, waar zich zo veel gruwelijks heeft afgespeeld. Overigens de Nepalese post heeft voortreffelijk werk geleverd !
16th November 2008

wie is de mol
Hoi Afke, op zoek naar een tempel van 'wie is de mol' - dat is wel de vreemdste missie die ik ooit gehoord heb over reizen in het buitenland :-) Dat maakt de tempel overigens niet minder interessant. Dat bamboe raften klonk in je verhaal een stuk heldhaftiger dan op de foto te zien is; er zijn gewoon mannen die het raft 'sturen' :-) Ook dat maakt het waarschijnlijk niet minder spannend. En je weet het: de beste stuurlui staan aan wal, in Leiden. Veel plezier met de rest van de tocht. Groetjes, Inger

Tot: 0.058s; Tpl: 0.012s; cc: 9; qc: 23; dbt: 0.037s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb