Sabaidee!

Asia » Laos » West » Luang Prabang
January 21st 2008
Saved: November 19th 2016

Wij zijn in Laos!
Op 13 januari zijn we vanuit Chiang Rai met de bus naar de grensovergang gegaan die aan de Mekong rivier lag. Op de ene oever kregen we een stempel als bewijs dat we Thailand verlieten en na een korte boottocht kregen we op de andere oever ons visum voor Laos. Bizar detail: Duitsers betalen 30 US dollar voor een visum, Nederlanders moeten 35 US dollar ophoesten!
Tijdens alle formaliteiten raakten we aan de praat met Lisette en Femke, twee Nederlandse meiden die 4 maanden door Azie gaan trekken. En we kwamen twee oude bekenden tegen: Willow en Mathilda die we in Pai hebben leren kennen!
Het dorpje aan de Laotiaanse kant van de Mekong (Huey Xai) was erg klein en de meeste mensen blijven hier niet erg lang. Wij ook niet en we boekten een tweedaagse boottocht op de Mekong rivier naar Luang Prabang. We hoorden heel veel negatieve verhalen over deze boottocht de boten zijn overvol en in slechte staat, de zitbanken zijn niet meer dan houten planken... en nog veel meer ellende. We besloten desondanks om te boeken bij een van de vele travelagents. De volgende dag (14-1) werden we opgehaald met een busje en
money!!!!!money!!!!!money!!!!!

Aan de grens wisselden we onze Thaise Bahts om in Loatiaanse Kips. 1 euro is 12000 kip. We wisselden omgerekend zo'n 170 euro in voor kip. We kregen er meer dan 2 miljoen kip voor terug! An der Grenze wechselten wir unser Thaise Bahts in Laoszianische Kip um. 1 Euro ist 12000Kip. Wir wechselten ungefahr 170 Euro um das waren mehr als 2 Millionen
naar de boten gebracht. Wat bleek: er was maar een boot en het maakte niet uit waar je geboekt had: uiteindelijk zat je op dezelfde boot! Willow en Mathilda hadden bij een ander reisbureau geboekt maar zaten dus een paar bankjes voor ons. Zij hadden wel 50 Baht per persoon meer betaald voor dezelfde reis!
We zaten al zo'n twee uur te wachten tot de boot eindelijk vertrok, maar er werden steeds meer passagiers toegelaten, ondanks het feit dat er geen zitplaatsen meer waren. Op een gegeven moment was iedereen het zat, behalve natuurlijk de kapiteins die maar een boot wilden gebruiken om benzine te kunnen sparen. De mensen aan de oever die mee wilden met de boot weigerden om in te stappen (ondanks dat ze al betaald hadden voor een kaartje) en de passagiers in de boot weigerden om nog meer mensen toe te laten op de boot. Dat had effect want met veel gemor werd uiteindelijk besloten om twee boten te gebruiken. En dat besluit werd natuurlijk met applaus toegejuichd!
Eindelijk vertrok onze boot en het was een prachtige reis. De omgeving was geweldig! Om 18 uur bereikten we Pak Beng waar we moesten overnachten. Pak Beng is niet meer dan een straat met veel hotels voor alle toeristen die een boottocht maken. Er is van 18.00 uur tot 22.00 uur stroom, maar daarna worden de generatoren uitgeschakeld en is het dorpje gehuld in de duisternis.
De volgende ochtend vervolgden we onze reis en na een dag op de boot genoten te hebben van de prachtige omgeving bereikten we Luang Prabang. Samen met Willow, Mathilda en met Daniella en Frank uit Duitsland zochten we een hotel en we eindigden de dag met zijn allen op het terras.
De eerste dag in Luang Prabang deden we niets, behalve dan onszelf trakteren op een Laotiaanse massage bij het Rode Kruis. Daarmee sloegen we meteen twee vliegen in een klap: wij kregen een heerlijke massage en het geld dat we daarvoor betaalden ging naar een goed doel!
's Avonds belandden we samen met Willow en Mathilda en met Jackie en James (een amerikaans koppel) in een kroeg. Een ontspannende dag dus!
Op 17 januari deden we de lonely planet walking tour. Toen pas zagen we wat Luand Parbang allemaal te bieden heeft. Luang Prabang is een mooie stad, met her en der nog wat oude Franse koloniale huizen. We zagen natuurlijk weer heel wat tempels, maar deze waren net weer anders en vaak ook net wat mooier dan de tempels in Thailand. Wat ons ook opviel: de mensen in Laos zijn vriendelijker dan de Thais. En de steden die we tot nu toe hebben gezien zijn nog niet zo "vervuild" met massa's toeristen. Steeds meer mensen komen echter naar Laos dus waarschijnlijk zal Laos over tien jaar zich net zo ontwikkeld hebben als Thailand.
Onderweg hebben we weer iets voor "het goede doel" gedaan: we hebben de lege waterflessen in ons hotel verzameld en die afgegeven bij een kindertehuis waar deze gerecyceld worden. Het kindertehuis krijgt daar geld voor. We zijn overigens ook druk op zoek naar een goed doel om geld aan te besteden. Zoals jullie weten willen we in ieder land geld doneren, maar het vinden van een betrouwbaar goed doel is niet zo makkelijk. Dus we proberen het nu met kleine dingen en hopen binnenkort in Laos nog een andere plek te vinden waar ons geld positieve dingen kan veroorzaken.
We wilden overigens eigenlijk een fiets huren om de omgeving te verkennen, maar dat was sinds dit jaar illegaal, omdat er blijkbaar zo veel ongelukken gebeurden met toeristen en de medische voorzieningen niet bepaald optimaal zijn in Laos. Vreemd genoeg kun je wel nog steeds scooters hier huren...
Op 18 januari gingen we mee met een tour. Normaliter doen we dat niet en regelen we alles zelf, maar deze keer bleek een tour goedkoper te zijn dan alles zelf organiseren. We vertrokken 's ochtends vroeg met een boot en voeren een kleine twee uur op de Mekong om bij een zogenaamd authentiek dorp te komen. Het was natuurlijk verre van authentiek: het eerste huis was een winkel en de twee straten die het dorp vormden bestonden eigenlijk voornamelijk uit winkels (bamboo hutjes) met souvenirs! Vervolgens zijn we naar de Pak ou Caves gegaan, twee grotten met duizenden boeddha beeldjes.
's Middags hebben we een bezoek gebracht aan de Tat Kuang Si watervallen. Very impressive! Prachtig om te zien. Vervolgens hebben we een korte stop gemaakt in een "authentiek dorpje" dat even toeristisch was als het dorp dat we 's ochtends hadden bezocht.
's Avonds kwamen we toevallig Lisette en Femke tegen. Helaas moesten we onze spullen pakken en we hadden met Willow en Mathilda afgesproken dus we hadden geen tijd om nog samen wat te gaan drinken. Een volgende keer dan maar...

Wir sind in Laos!
Am Am 13 Januar sind wir von Chiang Rai mit dem Bus richtung Mekong zur Grenze gefahren. Wie nahmen das Boot um zur andern Seite des Flusse zu fahren um dort unser neues Visa fur Laos zu holen. Wir fragten uns warum Deutsche nur 30US Dollar bezahel mussen und Niederlander 35 US Dollar. Who the f... knows? Nach all der Papierkram kammen wir ins gesprach mit Femke und Lisette, 2 Niederlanderinnen die 4 Monate durch Asien crossen. Und wir kamen noch 2 alte Freunde entgegen Willow und Mathilda die wir in Pai kennen lernten.
Das Dorf an der Laozianischen Seite des Mekongs (Huey Xai) war sehr klein und die meisten Menschen bleiben hier nicht lange. Wir auch nicht, und kauften uns am gleichen Tag Tickets fur eine 2 Tagige Bootsfahrt auf dem Mekong richtung Luang Prabang. Wir horten sehr viele negative berichte uber die Bootfahrt: u.a. das die Boote uberfullt sind in einem nicht so guten zustand sind und die Sitze nichts anders als Holzbretter sein sollen....und noch viel mehr. Am nachsten Tag (14.1) wurden wir morgens mit einem Van abgeholt und zum Boot gebracht. Als wir ankammen erwartete uns ein Boot, es machte auch nicht viel aus in welchem Reiseburo man buchte man landette doch im selben Boot. Willow und Mathilda buchten irgendwo anders sassen doch im selben Boot musten aber leider 50 Bath mehr bezahlen.
Wir sassen ungefahr 2 Std. bevor es los ging und es kammen mehr und mehr Menschen aufs Boot auch wenn kein platz mehr auf den Banken war. Dann wurden halt noch Stuhle in den Gang gestellt. Da der Kapitan nur ein Boot benutzen will um Benzin zu sparen. Bis die Leute auf dem Boot anfingen zu meutern.
Die Menschen die am Ufer standen und noch mit wollten weigerten sich auch mit an bord zu gehen. Schliesslich gab der Kapitan nach und es wurde noch ein 2 Boot zur verfugung gestellt. und dann konnte es los gehen. (Die Banke hatte alle noch Sitzkissen was die reise noch etwas kompfortabeler machte)
Die Bootfahrt war klasse, schone Umgebung und Natur, prachtig. Wir konnten es nicht wircklich verstehen das wir so viele negative Dinge horten uber die fahrt, oder wir hatten mal wieder gluck gehabt... wer weiss.
Um 18Uhr kammen wir in Pak Beng an einem kleinem Dorf entlang des Mekong was nur aus Hotels bestand um all die Touristen unterkunft zu bieten. Es gab selbst nur 4 Std. Strom pro Tag (von 18-22Uhr)danach wurden die Generatoren ausgeschaltet und das Dorf hullte sich in dunkelheit.
Am nachsten morgen ging es weiter richtung Luang Prabang und kammen so gegen 18 Uhr an. Schliesslich machten wir uns mit Willow, Mathilda, Daniella und Frank aus Deutschland (Wohen in Neuseeland) auf die suche nach einem Hotel.
Der erste Tag in Luang Prabang haben wir nichts gemacht, ausser uns eine Laotianische massage gegont beim Roten Kreuz. Damit haben wir zwei fliegen in eine Klappe geschlagen: wir wurden verwonnt und das Geld was wir dafur bezahlten war fur ein guten Zweck: fur das rote Kreuz.
Am 17 Jan. machten wir die Lonely Planet Walking Tour. Schliesslich sahen wir was Luang Prabang alles zu bieten hat. Luang Prabang ist eine sehr schone Stadt, mit allerlei Franzosischen Kolonialstiel Hausern.
Naturlich kammen wir wieder jede menge Tempel entgegen die aber anders schoner und bunter waren als in Thailand. Uns viel auch noch auf das die Menschen hier etwas freundlicher waren als in Thai. Und die Stadte die wir bis jetzt gesehen haben sich auch nicht so verschmutzt und nicht so uberlaufen als in Thailand. Aber der
phone tip guesthousephone tip guesthousephone tip guesthouse

ons guesthouse in Pak Beng had een bijzondere naam. Unser Guesthouse in Pak Beng hatte einen besonderen Namen.
Tourismus ist hier ganz schon auf dem vormarsch und in atlichen Jahren wird es sicherlich so sein wie in Thailand. Unterwegs haben wir noch etwas gutes getan und haben lehre Kunststoffflaschen gesamelt und dem Roten Kreuz gegeben die schliesslich verkauft werden. Fur den erlos wird ein Kinderdorf gebaut. Wir sind graftig am suchen wo wir Geld spenden konnen was nicht ganz einfach ist da wir auch wollen das das Geld auch wircklich ankommt. Wir probieren es mit kleinen spenden und hoffen das wir noch etwas finden wo wir etwas gutes tun konnen.
Abends tranken wir mit Willow, Mathilda und Jackie en James (ein Amerikanisches Parchen) etwas zusammen in einer Bar.
Wir wollten eigentlich an diesem Tag die Umgebung mit dem Fahrrad erkunden, was aber nicht moglich war. Da seit diesem Jahr es illegal ist fur Touristen ein Scooter oder Fahrrad zu mieten. Es sind zu viele Unfalle passiert und die Krankenhauser nicht wircklich geeignet sind fur Westliche Touristen.
Am 18Jan. schlossen wir uns einer organisierten Tour an, was wir normalerweise nicht tun. In diesem fall war es viel billiger und fuhren morgens Flussaufwerts zu einem sogenanten Autentischen Dorf. Wo wir 10 min. hatten um uns die extra fur touristen handgefartigten Stoffe, Schalls.... zu kaufen. Das ganze "Autentische Dorf" war das reinste Einkaufscentrum in Bambus Hutten.
Nach 10 min. ging es endlich weiter zu den Pak ou Caves, ein Buddha Grotte voll mit hunderten Buddhas.
Danach besuchten wir die Tat Kuang Si Wasserfalle und nahmen dort ein feucht frohliche und kuhlendes bad. Gegen Abend ging es wieder zuruck und machten wieder ein stopp bei einem Autentischen Touri Souvenir Dorf.
Abend kammen wir zufallig Lisette und Femke entgegen. Wir hattenleider keine Zeit mit ihnen langer zu schwatzen da wir uns mit Willow und Mathilda erabredet hatten. Vielleicht das nachste mal. Man trifft sich doch wieder zufallig die Welt ist ein Dorf.

COMING SOON HOUSE ADVERTISING ads_leader_blog_bottom

verkeersbordverkeersbord
verkeersbord

Verkehrsschild

Comments only available on published blogs

4th March 2008

Souvenirdörfer
Hallo ihr beiden. Ja, ja diese Sovenirdörfer und Souvenirwerkstätten. Wir haben es unserem Gai verbitten müssen diese Orte mit uns zu besuchen. Wir hatten euch an einem Abend im Internetcafé in Luang Prabang getroffen. Schade hatten wir nicht mehr Zeit mit euch zu quatschen und eins zu trinken! Danke Danielle für das Aufschreiben eurer Bloggadresse auf einem hübschen Notizzettel! Sehr sehr interessant eure Berichte, welche wir sozusagen auch so erlebt haben. Gruss aus der Schweiz

Tot: 0.148s; Tpl: 0.016s; cc: 18; qc: 89; dbt: 0.0795s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb