Relaxed Thailand en dan op avontuur in Laos

Asia » Laos » West » Huay Xai
December 29th 2009
Published: July 31st 2013

Pai - Huay Xai

Op het moment van schrijven zitten we alweer in Laos, luttele meters verwijderd van de grens (in dit geval gevormd door de Mekong). De grensovergang ging vloeiend, geen lange rijen maar gewoon een longboat die ons naar de overkant bracht, daar een nieuw visum in ons paspoort en dat was het weer.

<br style="margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; outline: 0px; color:񑘕 font-family: 'lucida grande', tahoma, verdana, arial, sans-serif; font-size: 11px; line-height: 16.5px; background-color: #fef4ea;" />De laatste dagen in Thailand hebben we nog steeds op ons gemak doorgebracht. Eerste kerstdag waren we nog in Pai, daar konden we 's avonds aanschuiven bij het Engelse kerstdiner van onze gastheer en -vrouw. Een andere ervaring dan we thuis gewend zijn, maar ook leuk. Het menu was eenvoudig maar lekker en als dessert was er de traditionele Christmas Pudding. Daarna hebben we een soort van lampion opgelaten, het principe komt van de luchtballon. Een vuurtje onder de ballon zorgt ervoor dat de lampion de lucht in gaat. Dit is een Thaise traditie om je zorgen de lucht in te sturen en er zo geen last meer van te hebben. Of dat gelukt is weet ik niet, maar het was een mooi gezicht tegen de donkere sterrenhemel.

<br style="margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; outline: 0px; color:񑘕 font-family: 'lucida grande', tahoma, verdana, arial, sans-serif; font-size: 11px; line-height: 16.5px; background-color: #fef4ea;" />Vanuit Pai zijn we naar Chiang Rai gereden. De bochten zijn weer overleefd en de rest van de weg was gelukkig beter begaanbaar. Onderweg verscheidene tempels en kleine dorpjes in het oerwoud gezien. Ook veel Thaise chauffeurs die hun rijbewijs waarschijnlijk gekocht hebben. Voor ongeveer 20 euro is het mogelijk je rijbewijs te kopen, je kan ook een paar testjes doen (niet dat je daadwerkelijk in een auto komt te zitten) en dan heb je je examen afgelegd. Dit valt dan ook terug te zien in de rijstijl van veel Thai. Het gaat soms van links naar rechts en weer terug en van heel langzaam naar erg snel. De maximum snelheid staat ook nergens aangegeven, dus dat is een kleine gok. <br style="margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; outline: 0px; color:񑘕 font-family: 'lucida grande', tahoma, verdana, arial, sans-serif; font-size: 11px; line-height: 16.5px; background-color: #fef4ea;" /><br style="margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; outline: 0px; color:񑘕 font-family: 'lucida grande', tahoma, verdana, arial, sans-serif; font-size: 11px; line-height: 16.5px; background-color: #fef4ea;" />In Chiang Rai hebben we contact opgenomen met de eigenaar van het hotel/homestay waar we geboekt hadden. In plat Haags werd ons uitgelegd hoe we er konden komen. De uitleg was prima en het adres snel gevonden. We hebben er heerlijk groene curry op en uitleg gekregen over wat we in Laos wel en niet zouden moeten doen (veel mensen in deze regio (toeristen) gaan naar Laos).

<br style="margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; outline: 0px; color:񑘕 font-family: 'lucida grande', tahoma, verdana, arial, sans-serif; font-size: 11px; line-height: 16.5px; background-color: #fef4ea;" />Wegens iets te gehorige kamers en een iets te aanwezige eigenaar hebben we de volgende ochtend besloten een ander hotel te zoeken voor onze resterende nachten in Thailand. Het volgende hotel dat we bezochten was erg klein en het rook er niet fris, maar de derde keus in Chiang Rai was raak. De rest van de dag hebben we besteed met een en ander uitzoeken voor Laos. We moeten Amerikaanse dollars hebben, een hotel in Luang Prabang voor oudejaarsavond (internetboekingen zijn in Laos nog niet heel gebruikelijk maar met even zoeken wel mogelijk), de boottocht over de Mekong, visumvereisten en ga zo maar door. 's Avonds nog naar de night bazaar geweest, heel veel stalletjes met kleding, sieraden, tassen, petten, schoenen en uiteraard souvenirs. Het was er erg druk, maar ook wel gezellig met muziek op de achtergrond en een aangename temperatuur.

<br style="margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; outline: 0px; color:񑘕 font-family: 'lucida grande', tahoma, verdana, arial, sans-serif; font-size: 11px; line-height: 16.5px; background-color: #fef4ea;" />Gisterenochtend zijn we nog naar Wat Rong Khun geweest. Wederom een tempel, maar deze is pas in 1997 gebouwd dus nog niet erg oud. Hier was bijna geen goud te bekennen, voornamelijk wit en spiegeltjes. Zeker in de zon schitterde dat uitbundig. Daarna de auto ingeleverd en alles weer in de backpack gepropt en een en ander maar achtergelaten.

<br style="margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; outline: 0px; color:񑘕 font-family: 'lucida grande', tahoma, verdana, arial, sans-serif; font-size: 11px; line-height: 16.5px; background-color: #fef4ea;" />Vanmorgen zijn we met de bus naar Chiang Khong gereden, de Thaise grensplaats. Daar zoals gezegd de Mekong en grens overgestoken en naar ons geasthouse gebracht. Wel iets anders dan we gewend zijn, maar het voldoet prima. Nu zitten we in een internetcafé nog wat uit te zoeken en deze blog te plaatsen. Morgenochtend gaan we per slow boat naar Pakbeng, de dag erop naar Luang Prabang.

<br style="margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; outline: 0px; color:񑘕 font-family: 'lucida grande', tahoma, verdana, arial, sans-serif; font-size: 11px; line-height: 16.5px; background-color: #fef4ea;" />Op het moment zijn we even miljonair, gezien de waarde van de Kip (de valuta in Laos). Een euro is ongeveer 12.500 Kip waard. Ze hebben hier dan ook liever dat je in Thaise Bhat of Amerikaanse dollars betaald, dus ook die hebben we op zak. Omrekenen is even ietsje lastiger geworden.

Tot: 0.076s; Tpl: 0.01s; cc: 13; qc: 29; dbt: 0.0271s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb