Tokyo

Japan's flag
Asia » Japan » Tokyo
August 13th 2007
Published: August 13th 2007

Der er lagt billeder op fra Macao og Guangzhou (under "Macau" og "saa er vi her? i Guangzhou")

Jeg vil lige starte med at skive lidt om Toykyo:
- der bor 12 millioner mennesker
- "Tokyo" er bygget op af flere smaa omraader/byer.
- de har et super velfungerende offentligt net med baade bytog og subway.

Her er hvad vi har skrevet i dagbogen de sidste par dage (skrevet med kursiv):

9. august
(...)
Skrevet af Claus
Saa ankom vi i Tokyo Int. lufthavn. Efter at have udfyldt en seddel skulle vi gennem tolden og alle skulle tjekkes.
Vi kunne se at de fleste aabnede tasker. Han spurgte os om hvad vi havde i taskerne og dernaest fik vi lov at gaa videre uden at skulle aabne taskerne. Vi havde faaet en beskrivelse af hvordan vi skulle komme til hostlet, saa den ville vi foelge. Foerst et "begraenset expresstog". Det tog lidt over en time, og dernaest et bytog som tog 20-25 min, hvorefter vi skulle gaa i ca 10 min. Vi fandt hostlet i foerste hug. Manden fra
hostel sagde at han ikke troede vi ville dukke op, men det gjorde vi.
Vi kom lidt over en time senere end vi havde opgivet ved bookingen, men hvem ved hvorlang tid saadan noget tager - specielt naar vi ikke kender stedet og byen. Vi betalte de 25000¥ plus 2000
i depositum for noeglen og gik ind for at se vores vaerelse. Det er et meget primitivt vaerelse hvor alt er banket sammen som i et legehus; en seng oppe og en nede, men vi kan godt begge vaere i den nederste. Der er ingen madresser med en dyne i stedet for. AC er der kun paa gangen uden for vaerelset, saa deen har ingen nytte, tilgengaeld har vi en blaeser (eng.: fan) stillet til raadighed. Selvom vi havde vaeret oppe tidligt denne dag brugte jeg (claus) laang tid paa at falde i soevn, da der er 1000 grader i vores vaerelse.

11. august 2007 kl. 23.34 - Hostel ·DAG 54·
I dag sov vi laenge (kl. 10) og tog bad for dernaest at tage ud i byen for at faa noget at spise. Vi fandt en restaurant (der er mange i kvarteret) som havde et rimeligt prisleje og maden saa OK ud. Vi gik ind (eller rettere op, da 2. sal) og proevede
at betille spaghetti med
koedsovs, plus en appelsin juice til Leise og en vand til mig. Tjeneren fattede absolut intet. Dernaest kom en anden tjener, en noget spralsk mand, som forstod det efter 20. gang. Maden var spiselig 😞 men deres toiletbraedt paa toilettet havde 11 knapper! Derefter gik vi
paa internetcafe Det troede vi, men har nu fundet ud af at det er en Manga cafe. som laa lige ved siden af. Efter at have tjekket mail mm. tog vi ind til byen for at se "tokyo down town". Men saa langt naaede vi slet ikke da vi stod af i electric town der hedder Akihabara, for at se hvad de havde af funurligheder. Vi kiggede mest efter en transformer, saa vi kunne lade kameraerne op. Her fandt vi ud af at vores opladere kan baade 100V og 220V, saa ingen problemer.
(...) Forresten fandt vi en transformer som vejede 1.7 kg og lignede noget fra anden verdenskrig.
og det var den mindste af dem! Saa tog vi til Shinjuku for at kigge lidt paa linser, men koebte ikke noget. tilbage mod Akihabara og saa hjem til Nishi Kawagushi, 西-川串, hvor vi bor og lidt paa manga cafeen igen for at tjekke mails mm.

Skrevet af Leise
Mobilerne bruger ikke samme system som vores, men det er ogsaa fint, for de er alle store firkantet klap-telefoner.
(Har kun set 5 der ikke var klap paa disse nu 3 dage)
Priser paa baade PC, Foto, telefoner og hvad der nu hoerer til er enten lidt eller meget billigere end i Danmark.
bl.a. er B&W hoejtalere ca. halv pris.

·DAG 55·
Vi tog til Tokyo "down town" og slendrede. Var bl.a. i en paent stor MAC store paa 5 etager.

Derefter ud til Harajuku for at se om vi kunne se nogle unge klaedt ud som deres ynglingstegneseriefigur og lave CosPlay. Vi saa et par stykker, og gik mod parken, hvor de skulle haenge ud. Her saa vi ikke nogen, men saa tilgengaeld resterne af en "demonstration" for de homoseksuelle inkl drag-queens, saa lidt udkladning saa vi da.

Paa vejen dertil var vi i Kittyland der er en stor legetoejs forretning med bl.a. Hello kitty ting. Jeg (Leise) koebte lidt. Der var ogsaa det vi vil kalde japans legetoej. Sjovt!

Herfra tilbage til Tokyo, hvor vi fandt en sushi restaurant som lonely havde anbefalet.
Det var super...

Tilbage til hostlet, hvor jeg (Leise) talte lidt med nogle japanske drenge, der kunne minus engelsk. Jeg havde set at de sad og laeste (vi kom hjem kl. ca. elleve!). Via bl.a tegn, som de ikke er specielt gode til, kom jeg frem til at de studere fysioterapi paa 3. ud af 4 aar (laege tager 7 aar). De er 20 og 21 aar, og bor normalt i Kochi, men er i Tokyo for en test. Dette tog laenge at forstaa, men det forklarer hvorfor de bor paa hostel.

Deres normal hverdag ser saaledes ud:
mandag 9-18
tirsdag 9-18 eller 9-12
onsdag 9-12 eller 9-16
torsdag 12-14
fredag 9-14

Tordag morgen sover de, og ellers gaar mandag -torsdag paa studie. Fredag er "party"dag - dvs Karaoke. Kun een sang ikke karaoke - han loeb.

Loerdag og soendag fornaemmede jeg at de lavede det samme som os danske unge - mange forskellige ting. Flere havde ogsaa set HP5. De kaldte een af dem for en japansk HP.

Efter testen har de to maaneders ferie, og saa to ugers ferie igen til jul. I slutningen af samtalen dukker en amerikaner op der kunnelidt japansk, saa fandt jeg ud af at de betaler for skolen, og naesten det samme som i USA. Foraeldrerne betaler.
Jeg fortalte at vores var gratis, og at vi FIK lidt penge, men at vi tilgengaeld betaler 40-60%!i(MISSING) skat. Begge ting gjorde impact *store oejne* "WOOOOW".

·DAG 56·
Vi startede dagen sent igen, og tog paa John Lennon museum der ligger i Super arena ikke saa langt fra Nishi kawaguchi hvor vi bor. Der var en del folk omkring stationen og arenaen, emn heldigvis ikke saa mange paa museet. Det var et forholdsvist stort og fint museum.
Da vi kom ud var der endnu flere mennesker og vi fandt ud af et der skulle vaere koncert med to unge fyrer der spiller J-pop (japanees pop).

Tilbage til Tokyo "down town" hvor vi spiste paa en lille hyggelig italiensk reaturant og fik hver en LILLE pizza. Herfra i Kabuka-za, der er STEDET hvis man vil se den japanske teater form kabuka.

Vi koebte billet til "one-act" som er en billig billet og saa 3-slut act af det mest klassiske stykke inden for dette. Det var ret anderledes og fascinerende. Der skete ikke saa meget,
men de havde store kaaber paa, var malet hvide i ansigterne og sagde sjove lyde. Vi lejede
"engelsk guide" ca 10 min efter ankomst, hvilket hjalp meget.

Lidt Manga cafe igen der hjemme og paa hostlet var japaner drengene tilbage. Testen var gaaet godt, de faar svar om tre uger. Jeg gav dem vores ene postkort hvorpaa bl.a den lille havfrue var paa. Deen kendte han godt, og de var meget beaeret.

Vi havde ogsaa givet dem poletter (jubii har fundet dem igen, Jeg havde kommet dem i en lille siddelomme i tasken) og sure pommes (vi fandt Haribo i Kittyland og koebte dem og grammerfonplader). De smagte virkelig paa dem, og jeg tror godt de kunne lide dem.

13. august 2007 ·DAG 57·
Stod igen op kl elleve og startede paa manga cafee. Vi bruger alligevel lidt tid her, men der er del der skal paa plads til naar vi kommer hjem, da der er mange ting vi skal, og alt skal passe med hvornaar alle andre ogsaa kan. Dertil kommer at vi er i forbindelse med Stine (en bekendt fra Dragoer via Rikke) som vi skal moedes med herude paa onsdag.

Vi tog foerst paa Turist infoen for at faa styr paa lidt smaa ting. Her fandt vi bl.a. ud af at Sumoerne holder "ferie" (eller noget). Vi tog derefter til The-cermoni pa hotel Okura. DET VAR NOGET AF EN OPLEVELSE. Det smagte egentlig ikke godt... Der er en del at forklare
her, saa den maa i hoere derhjemme.

Herfra tilbage "down town" for at spise "omelet over kethup-ris med kethup og brun sovs samt lidt koed til... Meget japansk ret og rigtig mange spiste det... nok fordi det smagte ok-godt.

Hertil drak vi Sake, som er japansk ris-vin, det smagte ikke specielt godt.

Planen er indtil videre at vi i morgen tager med Shikansen ud og ser Mount Fuji. onsdag skal
vi se kejserpaladset og moedes med Stine.

Vi taanker begge over at det bliver lidt underligt at komme hjem- paa godt og ondt. Vi savner Danmark, maden, hverdagen vennerne og familien, men vil samtidig ikke slippe
det afslappende, oplevelsene, det kun at vaere os to, ikke at skulle overvej hvad man siger om folk, da ingen forstaar een og det asiatiske som man nu har vaennet sig til. GLAEDER OS TIL AT FORTAELLE JER DET HELE (eller bare en bid, hvis vi kan naa deet. Og huske det :o) )

Regner foerst med at laegge billeder op naar vi kommer hjem, men skal nok sende en e-mail naar det sker.

15th August 2007

God tur hjem
Hej I to cosmopolitter - Vi vil bare lige ønske jer en rigtig god tur hjemover, og sige at vi glæder os til at høre fra jer når I igen er på dansk jord. Nyhederne her til morgen: Panda-rescue center i syd kina har fået 4 nye unger på én dag....2 Pandaer fik hver tvillinger på samme tid, og alle er meget glade. Måske var det der I var? Hils Kejseren hvis I ser ham. Knus fra os alle 4.
15th August 2007

Pandaer
Hej Alle 4 alias mor, Tak for det. Mht pandaerne ved jeg ikke om det er det samme sted, da der er et forsknings center i Chengdu som vi var i, men ogsaa et stoerrer omraade oppe i Wolong et par timer nord fra Chengdu, men det er da aergeligt at vi ikke er der hvis det var det sted. Paa den anden side saa er der ikke saa meget at se naar de er saa smaa. De ligner lidt en lille hvalp eller killing. Det er tilgengaeld fedt at der bliver foedt saa meget, da der nu ikke er saa mange, og da de er i fangeskab - succes... Ses hjemme

Tot: 0.139s; Tpl: 0.012s; cc: 10; qc: 46; dbt: 0.0519s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb