Een snelle pitstop in Kanazawa

Japan's flag
Asia » Japan » Ishikawa » Kanazawa
November 16th 2013
Published: November 17th 2013

Heel vroeg opgestaan. De reden is dat we maar een dag in Kanazawa blijven en we daar toch veel willen zien.

I'n de trein waren we een beetje onzeker over een van de overstappen. De overstaptijd was kort en het leek alsof we vertraging zouden krijgen. Onze medepassagier (we zaten met z'n drieën in de wagon) vroeg waar we naar toe wilden en na ons antwoord legde hij uit waar de aansluitende trein op ons zou wachten. Binnengekomen op het station, voordat ik kon opstaan had deze hele aardige Japanner mijn koffer gepakt en rende ermee vandoor. ik stond even raar te kijken totdat het langzaam tot mij doordrong dat deze mijnheer mijn koffer voor mij aan het dragen was naar de andere trein. wat een heerlijk land! En ja, mijn eerste typisch Nederlandse gedachte was aan diefstal.

Kanazawa is weer de grote stad. Bedrijvigheid alom.

De Kenroku-en tuin is indrukwekkend. Geen bloemen en gras maar bomen en mos. De bomen worden zorgvuldig geknipt en met touwen en bamboe in vorm gehouden. Oude, bijna dode bomen worden niet gekapt Maar zo lang mogelijk in leven gehouden. Prachtig om te zien.

De Seison-kaku villa, gebouwd voor de moeder van een daimyõ grenst aan de tuin. Een elegant Japans huis met een twee verschillende binnentuinen en met glazen ramen van Nederlandse makelarij.

Daarna van de oude tijden naar de moderne tijden het museum van de 21ste eeuw. Vanwege het ombouwen naar een nieuwe tentoonstelling hebben we maar de helft van het gebouw kunnen zien. Het is een ronde glazen gebouw waarbinnen kubussen de zalen vormen en de gangen een semi openbare ruimte vormen.

Ook hier weer prachtige winkels met hele mooi lakwerk en porselein.

Met als toppunt van decadentie: een softijs met bladgoud. Uiteraard hebben we dit gegeten en genoten.

Deze keer was het lastig om een restaurant te vinden. Niet dat er geen restaurants zijn, tot op de vierde of vijfde etage kun je restaurants en clubs vinden. Nee, het probleem was het ontbreken van een Engels menu of een menu met plaatjes. Ineens werd de taalkloof erg breed. Met handen en een paar basiswoorden (beef, pork vegetables) hebben we kunnen bestellen. En ook nog lekker gegeten.

Terug in het hotel heerlijk van onze westerse bedden genoten.

Tot: 0.062s; Tpl: 0.009s; cc: 9; qc: 46; dbt: 0.0404s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb