Naik naik ke puncak gunung

Indonesia's flag
Asia » Indonesia » Java » Yogyakarta
June 22nd 2009
Published: June 22nd 2009

De derde week is druk op school, want de voorbereidingen voor het eindejaarsfeest en de talentenshow moeten afgerond worden. Er zijn wat minder naschoolse activiteiten dan te doen gebruikelijk omdat al het personeel ook druk is met de voorbereidingen. Op woensdag is de generale repetitie. Menigeen laat al wat van zijn/haar kunsten zien. Sommige stukjes zijn zeer komisch. Het publiek (Evelien, een ander verdwaald personeelslid en een paar andere kinderen) liggen helemaal dubbel, met name om 2 klasgenoten van Pien die elkaar toeroepen: “You are so pitiful”! Het personeel is echter nog niet tevreden, met name over de groepoptredens en zodoende mag Youk met zijn klas wel 5 keer het podium op en af lopen en wordt op vrijdagochtend een nieuwe oefenochtend ingelast.
Donderdag gaat Youk naar de dierentuin in Yogja, hij komt terug met het commentaar: “Saai!”. Hij is wat moe dus nadat hij wat eet komen de verhalen en blijkt dat hij allerlei leuke dieren heeft gezien. Even later spreekt Evelien met zijn juf en blijkt dat de witte tijger was losgebroken gedurende dat de klas in de dierentuin was. Met een geweer hebben ze het beest kunnen verdoven en naar de mening van de juf een hele tijd later “lag het besie weer in sien kaw”. De juf was wat opgewonden en opgelucht toen ze terugkwam. Het Bhokitoverhaal heeft hier geen enkele krant gehaald!
‘sMiddags gaat Pien met haar klas naar de bioscoop. Ze hebben geld verdiend (voor Piens’ tijd alhier) met een vakje en de opbrengst wordt verbruikt. De keuze voor de film is interessant. Ze googlen wat er in de bioscoop te zien is en bij de film van een dame waar een truitje iets omhoogt gaat breekt de hel los en wordt snel een hand voor het beeld gedaan etc, terwijl bij de meest afgrijselijke geweldscenes een deel van de klas behoorlijk in extase raakt. Uiteindelijk gaan ze naar de terminator, deel x.
Donderdag blijkt dat er een buffet bij het eindfeest hoort en dat wij ook een bijdrage moeten leveren. Gelukkig eten ze hier graag als toetje taart, en in het Novotel -waar wij zitten- hebben ze de beste taart van Yogja, dus hebben we een heerlijke taart besteld en kunnen we alvast bekijken welke we voor de verjaardag van Evelien zullen kiezen! Op donderdagmiddag een drukte van jewelste op school: er wordt een heus podium gebouwd en nog twee overdekte locaties tegen de mogelijke regen en de zon. Indonesie op zijn best: oude tl-lichtbakken met heel veel loshangende draadjes, veel oud steigermateriaal, en veel lachende Indonesiers en uiteindelijk op vrijdagmiddag een prachtig resultaat.
Het feest begint om 5 uur, en wij zijn er met z’n allen op tijd, het was een feest met alle ouders erbij. Pien gewapend met haar klarinet en met kledij voor haar optreden als verteller in een toneelstuk, Juno gewapend met alle slaapspullen, want zij zou aansluitend gaan logeren met alle meisjes uit de klas bij 1 klasgenootje, Youk gewapend met extra kledij voor zijn optreden. De aankleding is hartstikke leuk geworden en er blijkt een gigantisch buffet te zijn. De voorstelling begint uiteindelijk tegen 6-en (wij waren de enigen die ongeveer op tijd waren), het is een succes. Piens’ engelse tekst wordt helaas alleen door de mensen op het podium gehoord want de microfoon is even uitgezet. De laatste zin, die iedereen weer hoort spreekt ze prima uit. Youk is met zijn klas lekker aan het dansen en ziet er prachtig uit met zijn veren op zijn hoofd en aan zijn armen. Pien mag nog een keer optreden met haar klarinet, samen met de muziekleraar die haar begeleidt! Dit komt prima uit de verf. Een mooi ander geluid tussen alle piano-, gitaar-, en viooloptredens. Het is overigens bijzonder dat zoveel kinderen muziek van een redelijk niveau kunnen maken. Heeft vast te maken met de enthousiaste muziekleraar van school die ook nog privelessen geeft.
Na alle optredens wordt het buffet soldaat gemaakt en de taart is inderdaad heerlijk (de rest trouwens ook, alhoewel af en toe wat pedis, spicy, vlammen uit je ...).
Het weekend wordt sportief, ‘s ochtend fitness en zwemmen voor de kids, s middags zwemmen met z n allen en daarna voor de 3e keer tennissen (dus Karin niet teveel privelessen nemen!) en voor de kids weer zwemmen. Lekker uit eten bij R&B en vroeg slapen want we gaan zondag om 5 uur op om de Merapi of de Merbabu te beklimmen. Al een kleine week geleden is de wind gedraaid (het was met name westenwind en het is nu meer oostenwind), waardoor het lijkt dat het regenseizoen nu echt voorbij is. In ieder geval is het veel helderder en we zien elke dag veel langer de vulkanen. Af en toe zelfs de zeer ver weg gelegen vulkanen. Heerlijk een dagje buiten de stad, genieten van sawa s en veel groen. Marks’ chauffeur neemt een eigenaardige weg en heeft een bestemming die wij niet helemaal kunnen thuisbrengen (Ketup oid terwijl wij naar Selo willen); het levert wel mooie vergezichten op. We stoppen om de kids de rijst van dichtbij te laten zien en nadat de chauf vaak de weg heeft gevraagd komen we toch in Selo. Petten op, zonnebrillen, zonnebrand, wandelschoenen vast en ..........gaan. Naik naik ke puncak gunung, tinggi sekali, het liedje dat we ooit van Danielle hebben geleerd is behoorlijk van toepassing. Helaas weten we de tekst niet meer helemaal. Het is genieten om weer eens een vulkaan te beklimmen. We hebben geluk, de wolken blijven weg en de keuze voor de Merbabu is een goede want bijna de gehele tijd zien we de Merapi vrolijk puffen. Af en toe een wolkje ervoor, maar daarna juichen we weer des te harder. De kids moeten nog wel wennen aan het gewandel en al het groen, zo dicht en zo hoog om hen heen. We ontmoeten regelmatig wandelende takken (inwoners van het dorp Selo die voer voor hun veestapeltje van de berg halen, zie foto). Meestal maken we wel een praatje met ze. Evelien krijgt zelfs al een stuk grond te koop aangeboden en we filosoferen over een resort dat hier zeker toekomst zou hebben. Het onderste gedeelte van de vruchtbare vulkaan is volledig in cultuur gebracht (kolen, sla, wortels, paksoi, tomaten en van allerlei groenten/kruiden die wij niet helemaal thuiskunnen brengen), een behoorlijke prestatie gezien de hellingshoek en variatie daarvan. Juno gidst ons in het begin goed naar boven, Youk weet het beste de hoogte in te schatten, en Pien zorgt dat we op tijd stoppen en iets lekkers eten en drinken. Zij heeft net als Mark en Evelien een behoorlijk gevulde rugzak op! We komen tot halverwege de top en genieten van het verre uitzicht. We zitten wel een uur lekker hoog en dalen dan weer af. Uiteindelijk blijkt dalen ook vermoeiend, geheel tegen de verwachting van de kids in. We nemen een iets andere weg terug en zijn stipt op tijd op de plek waar we met de chauffeur hebben afgesproken. Hij is er alleen niet. We lopen vrolijk door richting dorp en even later treffen we hem. Via een andere route gaan we terug zodat we een heel rondje rondom de Merapi hebben gemaakt. Via enkele kleine detours die de chauffeur weer op het programma had staan geraken we weer in Yogja. Youk maakt dit allemaal niet zo mee. Hij valt al in de auto in slaap.
Vanwege vaderdag nog extra lekker uit eten geweest, bij Gadjah Wong. Prima eten en prima lokatie. Na het eten met z’n allen uitgeput in ons bedje.

22nd June 2009

tennis en meer
Ha lieve luitjes! Wat een gezellige berichten allemaal weer, klinkt echt super! En ook erg mooie foto's hoor! Gelukkig is hier ook het echte aftellen begonnen, anders waren we er vast aan onderdoor gegaan, de jaloezie dus! Verder vermaken we ons hier met de voorbereidingen op de groep 8 musical (bescheiden culti in vergelijking met jullie optredens daar) en heeft Tink voor EUR 15 een gitaar besteld via Internet... Tennis 3x haal ik denk ik niet :-), regen, reisje buitenland en de maand is al weer voorbij... Kunnen we ons extra verheugen op het weerzien in aug (toch?). Federer heeft de eerste ronde Wimbledon gewonnen, dus mentaal wel aan tennis gedaan.
29th June 2009

alvast van harte!
Hi Eef, Marc en Kids. Leuk om over jullie avonturen te lezen en wat een kanjers van kinderen hebben jullie! dat zij gewoon meedoen met allerlei festiviteiten en optredens alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Eef, alvast van harte met je verjaardag morgen! veel plezier en veel liefs van Dees

Tot: 0.13s; Tpl: 0.013s; cc: 6; qc: 52; dbt: 0.0548s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb