De Yis is niet mis

Indonesia's flag
Asia » Indonesia » Java » Yogyakarta
June 15th 2009
Published: June 15th 2009

De tweede week dat de kids in Yogja naar school gaan! Ze hebben al een ritme, alleen vinden ze het lastig om op tijd klaar te staan voor de taxi (net als thuis, nietwaar Fia 😊). Het ontbijtbuffet is dan ook heerlijk. Onze kids weten feilloos de meest zoete hapjes eruit te halen. Gelukkig zien ze ook wel dat de gemiddelde Indonesiër niet echt een gaaf gebit heeft dus we hebben goede hoop dat ze over een tijdje doorhebben dat ze beter een ander ontbijt kunnen kiezen. Tot die tijd blijven Mark en Evelien het wel zeggen.
We vinden nog steeds heerlijke eettenten, en het is opvallend hoe vriendelijk het personeel is tegen de kids. Youk heeft elke dag nogal moeite om tijdig zijn bestelling te doen. Meestal begrijpt hij niets van de namen en mocht men in bepaalde restaurants (ook in de betere) plaatjes hebben dan zijn ze zo onduidelijk dat hij meestal iets kiest wat hij niet lust. Daar komt hij dan na een tijdje achter en dan is men altijd weer bereid om, met een grote glimlach, het weer aan te passen. Van een sterkere toename van de islam ten opzichte van 13 jaar geleden is niet zoveel te merken, behalve dat er in steeds minder eettenten alcohol op de drankkaart staat. Nu drinken we meestal iets van ice lemon tea (echt verrukkelijk, een heerlijke smaak), maar af en toe een biertje is niet onaardig. Het blijkt echter dat wanneer je er gewoon om vraagt er meestal wel bier geschonken wordt.

Op school gaat alles zoals al bijna gewoon is: de kinderen hebben ongeveer de helft van de tijd les in hun eigen klas van hun eigen juf of meester. De andere helft wordt gevuld met zaken als art, music, physical exercises en bahasa Indonesia met ieder een gespecialiseerde juf of meester. Een mooie balans tussen voldoende tijd met een eigen juf /meester en iemand die gespecialiseerd is in het een of ander. Het onderwijzend personeel is behoorlijk enthousiast. Zo mag Pien meedoen met het orkestje van haar klas op de talentenjacht a.s. vrijdag. Even wat prive-aandacht van de muziekmeester en ze heeft het stuk onder de knie en mag meedoen. Juno drumde in haar muziekles al mooi mee met “Alle Menschen werden Bruder”, en Youk heeft al 2x prive gitaarles gehad. De sportjuf is ook erg enthousiast. De ene na de andere competitie wordt gevoerd, met name in badminton. Juno vormde een geweldig team met de muziekmeester en bereikte de finale. Helaas stond toen de taxi klaar en moesten we vertrekken want anders had ze vast gewonnen.
Bij Engels heeft Pien een stille rol in de voorstelling Hamlet van Shakespeare. Aangezien haar vocabulaire in het Engels nog niet zo groot is mag zij de vermoorde Euphelia spelen. Hiervoor hoeft ze alleen maar stil te liggen op een baar en opgetild te worden. Het staat op foto!!

Juf Evelien heeft deze week op dinsdagmiddag en vrijdag de gehele dag vrijaf. de kids kunnen wel even alleen op school zijn, en hun lesjes zelf in de klas doen. Juf Evelien heeft tussen de lessen door nog tijd genoeg om na te kijken. Tijd voor iets anders. Op dinsdag gelunched met 2 dames in het zuiden van Yogja, en op vrijdag op bezoek geweest bij Lonneke, (zie 2e blog). Zij heeft een prachtig plekje buiten Yogja in de heuvels gecreëerd, een fantastisch huis laten bouwen, traditionele bouwstijl en aangepast aan de wensen van nu. Een on-Javaanse oase, een heerlijke plek om het gekrioel van Yogja achter je te laten. Het zwembad met uitzicht op de vallei en, met goed weer, op verschillende vulkaantjes maakt het af. Met de Australische gasten bij Lonneke was het heel gezellig. De kinderen hebben er s‘middags ook van genoten en we eindigden met een paella die buiten op het open vuur gemaakt werd (met een glaasje wijn)!

Deze week helaas voor het eerst gestoeid met verkoudheden/griep. De hele school is al aan het proesten en ondanks de veeltallige zeeppompjes, wasbakken en bordjes met “handen wassen” valt de hygiene hier en daar nog wel wat te verbeteren. Dit gecombineerd met de wel airco, geen airco, moskeeen die je ‘s ochtends om half 5 wekken zorgt dat we fors aan de pillen zijn. De kids hadden wel een goed idee.: ze zouden aan de moskeezangers wel vragen of die wat minder hard konden zingen omdat anders mama of papa niet goed konden slapen en dan niet fitter werden. We hebben het maar afgeraden omdat anders waarschijnlijk extra hard gebeden zou worden.

Een middag na school zijn de kids en Eef lekker gaan shoppen. We hadden tenslotte weinig vanuit NL meegenomen om ons hier in het nieuw te kunnen steken. Dat lukt behoorlijk. Pien vindt heel snel haar weg en de anderen slagen ook goed. Jammer dat het Cars trainingspak niet een maatje groter was. We zoeken verder voor Youk.

Op donderdag leest Pien op haar mail het bericht dat Floris in het ziekenhuis ligt. Dat is even schrikken ondanks dat Tom het niet schokkend had beschreven. We zijn allemaal bezorgd en realiseren dat we op dit tijdstip en deze afstand niet meer kunnen doen dan een mailtje sturen, Vanavond maar even bellen. De gehele dag krijgt Evelien er vragen over (Youk tijdens het eten: krijgt Floris ook eten in het ziekenhuis, is hij met een ziekenwagen met sirene naar het ziekenhuis gegaan?)

We hebben gedurende deze week veel regen gehad (ondanks dat het officiele regenseizoen al voorbij is), met afwisselend heldere luchten waardoor we de vulkanen tot erg ver weg hebben gezien, een geweldig panorama en zeer aanstekelijk voor het plannen van een tripje ter beklimming van een van deze hellingen/topjes. We hebben al een overnachtingsplek op het oog!

Maar eerst gaan we met het werk van Mark een weekend naar Magelang.

Tot: 0.104s; Tpl: 0.013s; cc: 6; qc: 52; dbt: 0.0476s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb