Java-met de publieke bus

Indonesia's flag
Asia » Indonesia » Java » Bromo Tengger Semeru
May 27th 2012
Published: May 27th 2012

Een uurtje rijden van Ubud moesten we de bus nemen richting Java, met bestemming Probolingo. Een koppel sprak ons onmiddelijk aan dat we in hun winkeltje een ticket konden kopen naar Java. We besloten eerst de andere busstandjes af te lopen en uiteindelijk kwam hun prijs het goedkoopste uit. Ze beloofden ons , zoals op hun flyer dat het een 1e klas bus was met toilet etc. We kochten ons ticket voor 110.000 per persoon (8 uur lang bus en 1/2 uur ferry) toen we de bus zagen wisten we direct hoe laat het was...de flyer was waarschijnlijk 20 jaar oud en we kwamen recht naast de WC terecht. De stank was niet te harden iedere keer dat de deur openflapte. De 2e buschauffeur ging om de 2 uur het toilet (hurkwc) kuisen met bleekwater. Je kan het al raden...de geur van urine en bleekwater recht in ons gezicht.

De bus bleek een publieke bus te zijn (parawisata) en overvol. Verchillende mensen vonden geen zitplaats en moesten achteraan gehurkt zitten tussen vanalles en nog wat.

Van luxe gesproken!

Toen we aankwamen in Probolingo was het al 17 uur en donker. We hadden de laatste publieke bemo gemist naar Gunung Bromo (vulkaan). Gelukkig wist de man aan de tourist information center ons nog te zeggen dat hij om 19u30 nog 10 andere toeristen verwachtte en toch nog ging rijden naar Probolingo. Een uurtje volgens hem en alles was in orde. Ook hier was de bus niet zoals op het prentje in zijn kantoor. Het zag er een zeer oud ding uit en onze bagage moest op het dak van de bus. Er waren maar 8 zitplaatsen en we moesten er met 12 man in!

Ook waren Jan en ik vergeten dat het uur hier een uur achteruit is dus we stonden te vroeg te wachten op de bus. De toeristen arriveerden te laat dan verwacht en uiteindelijk konden we om 20u vertrekken. Het was pikdonker en we deden er 2 uur over. Om 22u kwamen we toe in Gunung Bromo en moesten we nog op zoek naar een slaapplek. Gunung Bromo ligt op 2000 meter hoogte en het was ijskoud! Gelukkig vonden we en goedkope losmen (soort hotel met dunne muren en ijskoud water). We besloten er een 2e nacht te blijven en op onszelf de Bromo vulkaan te beklimmen.

Tot: 1.664s; Tpl: 0.016s; cc: 14; qc: 28; dbt: 0.0076s; 1; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.3mb