Terug in Indonesie: Bali en Java

July 30th 2009
Published: July 30th 2009

Sydney-Yogya

Bromo-vulkaan IIBromo-vulkaan IIBromo-vulkaan II

Op de vlakte die naar de bromo-vulkaan leidt kunnen af en toe windvlagen met enorme hoeveelheden stof langsrazen.
Bali

Na een behoorlijk omvliegrondje (Stops in Brisbane en Kuala Lumpur) zetten we voet op de inmiddels bekende bodem van Bali. De taxi zet ons af bij ons 'vaste' adres in Kuta en na het regelen van een scooter rijden we af op een van de vele surfspots in Bali. Als een kind zo blij rent Bas de golven in na een teleurstellende surf in Australie. De voorspellingen geven hoge golven en het lijkt wel of iedere toerist op het strand zit om te komen kijken naar de surfkunsten van de moedigen en de geboken boards van de minder gelukkigen. Bas laat ook nog even zijn kunsten zien (zie foto) en voor we het weten is er weer een week voorbij!

Dat de wereld best klein kan zijn bewijst onze ontmoeting met de Katwijkers Jeroen en Amanda. Na een korte ontmoeting in Bali in December vorig jaar, kwamen we ze weer tegen aan de oostkust van Australie. Nu we weer terug zijn in Bali lopen we ze weer tegen het lijf! Extra gezellig want de mannen liggen samen in zee en de dames bruinen bij op het strand... Na een week Bali vertrekken ze naar Java (waar wij een dag later ook naar toe rijden).

Java

Als we in Kuta met de bus opgehaald worden voor een 10-uur durende rit naar Probolingo blijken we nog even te moeten wachten... Er is een lek in de benzinetank gekomen waardoor de volledige inhoud van de tank binnen een paar seconden over de straat loopt. Na een uurtje wachten wordt er een monteur afgeleverd op de scooter en kunnen we eindelijk op weg. Vermaakt door een uur Michael Jackson en negen uur Indonesische play-back (toch liever Michael Jackson), komen we midden in de nacht aan in het plaatsje Probolingo. Dit is de uitvalsplaats voor toeristen die een bezoekje aan de Bromo-vulkaan willen brengen. Dit kan je natuurlijk doen door middel van een all-inn trip, maar je kan natuulijk ook gewoon de locale bus nemen. Dat Indonesiers erg efficient met de ruimte om kunnen gaan blijkt maar weer; in een bus waar 15 mensen in kunnen presteren ze het om 25 mensen te proppen. Als er daarna ook nog twee Fransen op het dak worden gezet is het feest compleet... We ontlopen de massa's toeristen door op het midden van de dag te gaan (ok, het is wel een beetje warm
Borobodur IBorobodur IBorobodur I

Toen de tempel in 1814 herontdekt werd door de Nederlander H.C. Cornelius was hij in slechte staat. Tot de dag van vandaag wordt hij gerestaureerd.
😊, en klimmen naar een mooie uitkijkplaats om het geheel goed te kunnen bekijken.

Eenmaal terug in Probolingo regelen we een treinkaartje (de enige vorm van openbaar vervoer waar we nog niet mee gereist hebben) naar Yogyakarta. Deze reis was enigszins een drama... tien uur op onconfortabele bankjes, warme en stinkende coupees (die nodig gesopt moesten worden) en de hele tijd verkopers die hun waar onder je neus drukken. We moeten zeggen dat sommigen wel vindingrijk waren om wat centen te verdienen; de vloer onder je voeten vegen en een je vergassen met luchtverfrisser, live karaoke zingen met een box onder de arm en ongeveer een stuk of 20 gitaaroptredens.. Tja, en dat allemaal voor twee hele eurootjes...

Maar goed, we bleken op het verkeerde station uitgestapt te zijn in Yogyakarta waardoor we een tochtje met de becak (fietskarretje) moesten maken. Eenmaal aangekomen bleken de meesten hotels vol te zitten (waarschijnlijk met de honderden Nederlanders die hier rondlopen)... Het duurde even voor we eindelijk een kamer hadden en een goede hap eten konden halen.

De volgende dag begeven we ons naar de meest populaire toeristenplek van Indonesie: de Borobodur . Het is nog een enorme opgave om van de 8e eeuwse boeddhistische tempel een foto te maken waar geen honderd mensen op staan. Ook bezoeken we de hindu-tempel Prambanan. Deze tempel is grotendeels verwoest tijdens een aardbeving in 2006. Op het moment zijn ze de tempels waarvan nog 75% orgineel materiaal aanwezig is aan het restaureren (richtlijn van Unesco); de overige stenen liggen in stapels om de tempels heen.

Ook hebben we een bezoekje gewaagd aan de vogeltjesmarkt in Yogyakarta . Als je beesten in kooitjes zielig vind kun je dit beter overslaan. De dieren worden voornamelijk door locals gekocht; zangvogels voor goed geluk, hanen voor gevechten, reptielen tegen eczeem en vleermuizen tegen astma.

Surabaya

Omdat we graag naar Kalimantan willen, nemen we de trein terug naar Surabaya (dit keer maar executive class 😊. Vanuit hier willen we een vliegtuig pakken naar Balikpapan.

Volgende keer meer!

5th August 2009

Hee
Heee Bas en Eva! hoe bevalt het daar in Kalimantan? Veilig aangekomen met duck-tape air? ;) Sorry dat ik geen gedag meer heb gezegd die ochtend, maar ik was nogal vroeg weggegaan (half 7), om een beetje op tijd daar aan te komen, wat maar goed was ook want ik deed er 11 uur over ipv 8 ;) Kawa Ijen was iig erg mooi, maar al die zwavellucht stonk wel verschrikkelijk haha. Veel plezier nog! piet

Tot: 0.201s; Tpl: 0.012s; cc: 18; qc: 62; dbt: 0.1259s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb