Solhalsning och kvinnornas situation i Indien

India's flag
Asia » India » Andhra Pradesh » Hyderabad
February 16th 2009
Published: February 16th 2009

Morgonstund har guld i mund. Idag borjade vi dagen i gryningen med en valgorande yogalektion som Thelma bjod oss pa. Vi var ratt somniga och det knakade bade har och dar i de olika yogastallningarna, men det var en harlig start pa dagen och dessutom en underbar plats utomhus. Pa institutet rader ett fantastiskt lugn och en stillhet, utanfor portarna myllrar det och tutas dygnet runt - vilka kontraster!

Efter frukost fick vi en intressant pratstund med Rose. Roses man arbetar har pa institutet och hela familjen med fyra barn bor i en lagenhet pa omradet. Rose ar en otroligt varm och trevlig kvinna, som berattade for oss om sin bakgrund och sina erfarenheter av att vara kvinna i Indien. Rose kommer fran nordostra Indien och tillhor ett stamfolk som finns i dessa trakter. Nagas ar samlingsnamnet for dessa folk, vilkas traditioner skiljer sig mycket fran Indien i ovrigt. Man skulle kanske kunna likna det med den situation som samerna haft i Sverige. Sarskilt intressant var att kvinnans stallning hos Nagas ar betydligt starkare an i ovriga Indien, dar kvinnans situation manga ganger ar mycket svar, eftersom man nastan helt saknar rattigheter. En intressant dag i lugnet pa institutet med andra ord, nu ska vi bege oss ut i det myllrande Hyderabad igen, spannande! /Kristina

Tot: 0.075s; Tpl: 0.011s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0523s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb